The Cultivation of Tolerance Value in Madrasah through Tahfidh Hadits

Ahmad Musyafiq*  -  UIN Walisongo, Indonesia

(*) Corresponding Author

This article will analyze the content and learning process of the tahfidh hadith in Integrated Madrasah Ibtidaiyah (MIT) Nurul Islam Ngaliyan Semarang related to the cultivation of tolerance values. This study uses content analysis and in-depth interviews. The results of this study are that first, most of the contents of the tahfid hadith package contain ghairu mahdlah (social) worship which reaches 83%, in which there is a tolerance value, while the hadith about worship is 17%. Second, the tahfidh learning process uses a variety of methods, namely writing, reading, memorizing, translating and monitoring the application of the values contained in the hadith in everyday life.

 

Abstrak

Artikel ini akan menganalisa isi dan proses pembelajaran tahfidh hadis  di Madrasah Ibtidaiyah Terpadu (MIT)  Nurul Islam Ngaliyan Semarang terkait dengan penanaman nilai-nilai toleransi. Penelitian ini menggunakan analisis isi dan wawancara mendalam. Hasilnya adalah bahwa pertama, sebagian besar isi paket hadis tahfidh memuat ibadah ghairu mahdlah (sosial) yang mencapai 83%, yang di dalamnya terdapat nilai toleransi, sedangkan hadits tentang ibadah mahdhah 17%. Kedua, Proses pembelajaran tahfidh hadits menggunakan berbagai variasi metode yaitu menulis, membaca, menghafal, menerjemah dan pemantauan penerapan nilai-nilai yang terkandung dalam hadits dalam kehidupan sehari-hari .

 

Keywords: cultivation; tolerance value; tahfidh hadith, madrasah;penanaman; nilai toleransi; hadis tahfidh; madrasah;

  1. Aini, Qurrotul. “Penerapan Metode Tahfidz Untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Pada Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadist Di MTsN Ngantru Tulungagung.” IAIN Tulungagung, 2017. http://repo.iain-tulungagung.ac.id/id/eprint/6274.
  2. Al-Bukhari, Muhammad ibn Ismail. Al-Jami’ Al-Shahih. Edited by al-Sindiy. Beirut: Dar al-Fikr, 1995.
  3. Al-Khathib, M. Ajjaj. Ushul Al-Hadis: Pokok-Pokok Ilmu Hadis. Edited by Muhammad Qodirun Nur and Ahmad Musyafiq. 5th ed. Jakarta: Gaya Media Pratama, 2013.
  4. Al-Shiddiqi, Muhammad bin ’Allan. Dalil Al-Falihin Syarh Riyadl Al-Shalihin. 1st ed. Beirut: Dar al-Fikr, 2013.
  5. Cahyono, Heri. “STRATEGI PENDIDIKAN NILAI DALAM MEMBENTUK KARAKTER SISWA MADRASAH TSANAWIYAH (MTs) ALI MAKSUM KRAPYAK YOGYAKARTA.” UIN Sunan Kalijaga, 2015.
  6. Ismail, Syuhudi. Metodologi Penelitian Hadis. 2nd ed. Jakarta: Bulan Bintang, 2008.
  7. Itr, Nuruddin. Manhaj Al-Naqd Fi Ulum Al-Hadis. 29th ed. Lebanon Beirut: Dar al-Fikr, 2008.
  8. Khallaf, Abdul Wahhab. Ilm Ushul Al-Fiqh. 2nd ed. Beirut: Dar al-Haramain, 2004.
  9. Masykuri, Muh Irham. “PEMBELAJARAN TAHFIZ HADIS SISWA KELAS 1 MI MUHAMMADIYYAH (UNGGULAN) JUWIRING KLATEN.” UIN Sunan Kalijaga, 2009.
  10. Musyafiq, Ahmad. Konteks Hadis: Telaah Metodologis Penggunaan Sirah Nabawiyah Dalam Pemahaman Hadis Nabawi. Edited by Yayan Muhammad Royani and Nazar Nurdin. 1st ed. Semarang, 2016.
  11. Penyusun, Tim. Panduan Praktis Hafalan Hadis Dan Doa. Semarang: MIT Nurul Islam, n.d.
  12. Tholkhah, Imam. “PENDIDIKAN TOLERANSI KEAGAMAAN : Studi Kasus SMA Muhammadiyah Kupang Nusa Tenggara Timur.” Edukasi 11, no. 2 (2013): 165–81.
  13. Ubaidillah, Ubaidillah. “Global Salafism Dan Pengaruhnya Di Indonesia.” Thaqafiyyat 13, no. 1 (2012): 35–48.
  14. Ullyfaturrofi’ah, Ruska. “Integrasi Pendidikan Karakter Dengan Pembelajaran Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadis Di Madrasah Aliyah Negeri Jombang.” UIN Sunan Ampel, 2017.

Open Access Copyright (c) 2018 Nadwa
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 INDEXED BY

Journal Terindex di CrossrefJournal Terindex di LeidenJournal Terindex di MorarefJournal Terindex di Google ScholarJournal Terindex di GarudaJournal Terindex di Base

View My Stats
apps