PROBLEMATIKA PENDIDIKAN PESANTREN DALAM MENINGKATKAN INSAN AKADEMIS BERKUALITAS DI ERA GLOBAL-MULTIKULTURAL

buyung surahman*  -  IAIN BENGKULU, Indonesia

(*) Corresponding Author

Supp. File(s): common.other
This scientificwork outlines the obstacles facing pesantren education in improving quality academic people in the global-multicultural era. Pesantren, global currents can cause paradox or symptoms of counter-morality, and so does the pattern of life in the west, even greatly affect the moral decay, moral and human behavior. With this condition, the influence is very large on human life both physical and spiritual. Thus pesantren education faced various challenges with the development of education models in the era of globalization implemented by members of the community, such as system problems, human resource problems, curriculum development. Therefore, in an effort to improve quality academic humanity in global-multicultural era, pesantren have problems to explore all the resources they have, because influenced by pesantren education is less concern to the problem, human resource problem, strong influence of western culture in domination and imperialisation of information, as well as the current culture of globalization can lead to paradox or symptoms of counter-morality. With this problem, pesantren is time to devote all the power, effort and ability to always innovate, finding something new can help his life for the better. If the pesantren does not dig all his skills then he will be left behind by the ever-evolving era.

Supplement Files

Keywords: Problematika, Pendidikan, Pesantren

  1. Ancok, Djamaludin. Membangun Kompotensi Manusia Dalam Milenium Ke Tiga, Psikologika, Jurnal Pemikiran dan Penelitian Psikologi, Fakultas Psikologi UII Yogyakarta 2008.
  2. Azra, Azyumardi. Pendidikan Islam: Tradisi dan Modernisasi di Tengah Tantangan Milenium III. Jakarta: Kencana Prenada Media Group. 2012.
  3. Dahlan, MD. Konsep Manusia Berkualitas Yang Dipersepsi Dari Al-Qur'an, AlHadits dan Qoul Ulama, Makalah Seminar Nasional Fakultas Syari'ah dan Fakultas Tarbiyah Universitas Islam Indonesia, Yogyakarta, tanggal 19 Maret 2009.
  4. Danim, Sudarman. Agenda Pembaharuan Sistem Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. 2003.
  5. Eisner, Elliot W. and Elizabeth Vallance. Conflicting Conceptions of Curriculum. Berkeley: Staford University. 1990.
  6. Hasbullah. Sejarah Pendidikan Islam di Indonesia. Jakarta: Raja Grafindo Persada. 2010.
  7. Hidayat, Komaruddin. Agama Masa Depan: Perspektif Filsafat Perennial. Jakarta: Paramadina. 1995
  8. Ihsan, Hamdani dan Fuad Ihsan. Filsafat Pendidikan Islam (FPI). Banung: Pustaka Setia. 1998.
  9. Jamaluddin, Muhammad. Metamorfosis Pesantren Di Era Globalisasi. Jurnal KARSA, Vol. 20 No. 1 Tahun 2012.
  10. Langgulung, Hasan. Beberapa Pemikiran Tentang Pendidikan Islam. Bandung: PT. Al-Ma’arif. 1990.
  11. Lubis, M. Solly. Umat Islam Dalam Globalisasi. Jakarta: Gema Insani Press. 1997.
  12. Madjid, Nurcholis. Bilik-bilik Pesantren. Jakarta: Dian Rakyat.
  13. Mahendra, Yusril Ihza. Studi Islam di Timur dan Barat dan Pengaruhnya terhadap Pemikiran Islam Indonesia, dalam Jurnal Ulumul Qur’an No. 3 Vol. 5 Tahun 1994, jurnal AKADEMIKA, Vol. 20, No. 01 Januari – Juni 2015.
  14. Muhadjir, Noeng. “Sistem Penyelenggaraan Pendidikan Islam Dalam Persepektif Modern” Makalah Seminar Internasional Modernisasi Pendidikan Islam, Sistem Metodologi dan Materi di Pondok Modern Gontor, 31 Agustus 1996.
  15. Muhaimin & Abd. Mujib, Pemikiran Pendidikan Islam Kajian Filosofi Dari Kerangka Dasar Operasionalnya, (Bandung: Trigerda Karya, 2003.
  16. Mulyasa, Dedi. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Bandung: Rosda. 2007.
  17. Saefuddin, Ahmad Muflih. Kualitas Akademis Lulusan Tarbiyah, Makalah: Seminar Nasional dan Sarasehan Mahasiswa Tarbiyah, Prospek Tarbiyah dan Tantangannya, Pada tanggal, 22-23 Januari 2012, Senat Mahasiswa Fakultas Tarbiyah, UII, Yogyakarta. 2012.
  18. Shaleh, Abdul Rachman. Madrasah dan Pendidikan Anak Bangsa: Visi, Misi dan Aksi. Jakarta: RajaGrafido Persada. 2004.
  19. Sugiarti, Diyah Yuli. Strategi Pengembangan Pondok Pesantren Dalam Membangun Peradaban Muslim di Indonesia, edukasi, Vol. 3, No. 1, Maret 2011.
  20. Suradi, A. Globalisasi Dan Respon Pendidikan Agama Islam Di Sekolah. Jurnal MUDARRISUNA, Volume 7, Nomor 2, July-Desember 2017.
  21. ----------. Pemikiran Modern dalam Islam. Bengkulu: IAIN Bengkulu Press. 2015.
  22. Tafsir, Ahmad. Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam. Bandung: Rosda. 2008.
  23. Tilaar, H.A.R. Membenahi Pendidikan Nasional. Jakarta: PT Rineka Cipta. 2012.
  24. Wardi, Moh. Problematika Pendidikan Islam Dan Solusi Alternatifnya. Perspektif Ontologis, Epistemologis dan Aksiologis, Tadrîs Volume 8 Nomor 1 Juni 2013.
  25. Zada, Khamami. “Orientasi Studi Islam di Indonesia Mengenal Pendidikan Kelas Internasional di Lingkungan PTAI”, Istiqro: Jurnal Penelitian Direktorat Perguruan Tinggi Agama Islam, Dirjen Kelembagaan Agama Islam Departemen Agama RI, Vol, VI/No. O2/2003. Jakarta: Departemen Agama Republik Indonesia, 2003.
  26. Zulhimma. Dinamika Perkembangan Pondok Pesantren di Indonesia. Jurnal Darul ‘Ilmi Vol. 01, No. 02 2013.

Open Access Copyright (c) 2019 Wahana Akademika: Jurnal Studi Islam dan Sosial

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional

View My Stats
apps