Pengaruh Pendapatan Bagi Hasil dan Pemberian Bonus terhadap Loyalitas Nasabah di Bank Syariah Mandiri Kantor Cabang Sangatta

Authors

  • K Khairi Sekolah Tinggi Agama Islam Sangatta
  • Eko Nursalim Sekolah Tinggi Agama Islam Sangatta
  • P Parno Institut Agama Islam Negeri Samarinda

DOI:

https://doi.org/10.21580/ihya.20.1.2729

Keywords:

Bagi Hasil, Pemberian Bonus, Loyalitas Nasabah

Abstract

This type of research is descriptive quantitative. This study uses analytical techniques that include path analysis with the aim to find out the direct and indirect influence of independent variables on the dependent variables processing data using SPSS, simultaneous testing (F test) and individual testing (t test). The population in this study are customers in Bank Syariah Mandiri Sangatta Branch Office. And the number of samples taken by 98 respondents by using random sampling technique. The results showed that there is a significant influence between income sharing (X1) and bonus (X2) to customer loyalty (Y) either partially or simultaneously. From the results if the data is known value of correlation coefficient (R) of 0,542 with interpretation between 0,40 - 0,599 which means existence of positive relation between variable of revenue sharing and giving bonus to customer loyalty, and included in category strong enough. The results of this study indicate that the revenue-sharing variable and bonus giving contributes to customer loyalty variables with a total influence of 29.4% and the remaining 70.6% is likely determined by other factors and not examined in this study. And the path equation is Y = 0,366X1 + 0,297X2.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alma, Buchari dan Donni Juni Priansa, Manajemen Bisnis Syariah, Bandung: Alfabeta, 2009.

Al Arif, M. Nur Rianto dan Ika Nurhikmah, "Determinan Pembiayaan Bagi Hasil Perbankan Syariah Di Indonesia: Model Regresi Panel" Al Falah: Journal of Islamic Economics, Vol. 2, No. 1, 2017.

Antonio, Muhammad Syafi'i, Bank Syari'ah Suatu Pengenalan Umum, Jakarta: Tazkia Institute dan BI, 1999, Cet. 1.

Muhammad Syafi’i Antonio , Bank Syariah Dari Teori ke Praktik, Jakarta: Gema Insani Press, 2001.

Bungin, Burhan, Metode Penelitian Kuantitatif, Jakarta: Kencana, 2011, Cet. 6.

Djumhana, Muh., Hukum Perbankan di Indonesia, Bandung: PT. Citra Aditya Bhakti, 2006.

Falah, Syamsul, “Pola Bagi Hasil Pada Perbankan Syariah”, Makalah disampaikan pada Seminar Ekonomi Islam, Jakarta, 29 April 2003.

Hasil wawancara dengan Nanin (Marketing Bank Syariah Mandiri), tanggal 06 April 2017.

Karim, Adiwarman, Bank Islam : Analisis Fiqih dan Keuangan, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2011, Cet. 8.

Kotler, Philip, Dasar-dasar Manajemen Pemasaran, Jakarta: PT. Indeks, 2003.

Lubis, Indra Jaya, “Tinjauan Mengenai Konsepsi Akuntansi Bank Syari’ah”, Disampaikan pada pelatihan Praktek Akuntansi Bank Syari’ah BEMJ-Ekonomi Islam, UIN Syarif Hidayatullah, Jakarta, 2001.

Muhammad, Manajemen Bank Syari’ah, Yogyakarta: UPP AMP YKPN, 2002.

Mujibatun, Siti, "Prospek Ekonomi Syari’ah Melalui Produk Mudarabah dalam Memperkuat Rektor Riil", dalam Jurnal Economica Volume IV/Edisi 1/Mei 2013.

Nurhayati, Sri dan Wasilah, Akuntansi Syariah Di Indonesia, Jakarta: Salemba Empat, 2014.

Ridwan, "Konstruksi Akad-Akad Ekonomi Syariah" Dalam Ijtihad, Jurnal Wacana Hukum Islam Dan Kemanusiaan Vol. 15, No. 2, 2015.

Riduwan, Metode dan Teknik Menyusun Proposal Penelitian, Bandung: Alfabeta, 2010, Cet. 3.

, Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian, Bandung : Alfabeta, 2011.

Saeed, Abdullah, Bank Islam dan Bunga:Studi Kritis dan Interpretasi Kontemporer tentang Riba dan Bunga, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2003, Cet. 1.

Siregar, Syofian, Metode Penelitian Kuantitatif : Dilengkapi Perbandingan Manual & SPSS, Jakarta: Prenadamedia Group, 2013, Cet. 1.

Somad, Rismi dan Donni Juni Priansa, Manajemen Komunikasi: Mengembangkan Bisnis Berorientasi Pelanggan, Bandung: Alfabeta, 2014.

Subagyo, dkk., Bank dan Lembaga Keuangan Lainnya, Yogyakarta: STIE YKPN, 2005, Cet. 2.

Sudarsono, Heri, Bank dan Lembaga Keuangan Syariah Deskripsi dan Ilustrasi, Yogyakarta: Ekonisia, 2003.

Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Bandung: Alfabeta, 2007, Cet.7.

Suliyanto, Ekonometrika Terapan:Teori dan Aplikasi dengan SPSS, Yogyakarta: CV. ANDI OFFSET, 2016.

Sumber: Dokumen Bank Syariah Mandiri KCP Sangatta.

Sunyoto, Danang, Metodologi Penelitian Ekonomi: Alat Statistik & Analisis Output Komputer, Yogyakarta: CAPS, 2011.

, Metodologi Penelitian Akuntansi, Bandung: PT. Refika Aditama, 2013, Cet.

Supranto, Pengukuran Tingkat Kepuasan Pelanggan, Jakarta: Rineka Cipta, 2001.

Tjiptono, Fandy, Strategi Pemasaran, Yogyakarta: Andi Offset, 2015.

Tungga, Ananta Wikrama, dkk., Metodologi Penelitian Bisnis, Yogyakarta: Graha Ilmu, 2014, Cet. 1.

Downloads

Published

2018-08-02

Issue

Section

Articles