Customer Satisfaction: A Central Phenomenon in Digital Marketing J&T Express

Qristin Violinda*  -  Universitas PGRI Semarang, Indonesia
Annisa Alfadila  -  Universitas PGRI Semarang, Indonesia
Erandi Jinadari Wattegama  -  Wayamba University of Sri Lanka, Sri Lanka
Henry Casandra Gultom  -  Universitas PGRI Semarang, Indonesia

(*) Corresponding Author

The decrease in the number of J&T express users for 2017-2020 is a serious problem because consumers choose to use other expeditions.This study aims to determine the effect of service quality, delivery rates, timeliness on customer satisfaction J&T Express Students of the Faculty of Economics and Business, PGRI University Semarang. In this study, students of the Faculty of Economics and Business, PGRI University Semarang in the 2017,2018,2019 class with a total of 256 respondents. The process of collecting data by distributing questionnaires through the Google Form for Students of the Faculty of Economics and Business, Universitas PGRI Semarang in the 20172018,2019 class. This study uses Multiple Linear Test with IBM SPSS 22. The results of this study indicate a positive and significant effect between service quality, shipping rates on customer satisfaction J&T Express Students of the Faculty of Economics and Business, PGRI University Semarang. Punctuality has no effect on customer satisfaction J&T Express Students of the Faculty of Economics and Business, PGRI University Semarang. Quality of service, delivery rates and timeliness there are variables that must be considered, namely related to timeliness because service quality and delivery rates affect customer satisfaction

Keywords: Service quality, shipping rates, timeliness, customer satisfaction, digital marketing

  1. Afandi Syahrir. (2012). Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Kualitas Pelayanan Jasa Pengiriman Pada PT.RJS Cargo Service. Pekan Baru.
  2. Aminah, Rafani Yudi & Hariyani. (2017). Analisis Pengaruh Faktor Ketepatan Waktu Pelanggan terhadap Kepuasan Pelanggan. Jurnal Progresif Manajemen Bisnis,49- 61.
  3. Daga Rosnaini. (2017). Strategi Meningkatkan Kepuasan Nasabah Tabungan pada PT. Bank Pekreditan Rakyat Hasa Mitra Cabang Makkasar. AkMen Jurnal Ilmiah. 445-458.
  4. Dr. Nur Indriantoro, Drs.Bambang Supomo. (2016). Metodolongi Penelitian Bisnis untuk Akuntansi & Manajemen. Yogyakarta: BPFE.
  5. El Fikri Miftah,Ramadhan Ahmad & Harahap. (2020). Strategi Mengembangkan Kepuasan Pelanggan Online Shop dalam Meningkatkan Penjualan. Jurnal Manajemen Tools. 87-105
  6. Eviani, I., & Hidayat, Y. R. (2021). Pengaruh Sistem Pelacakan Online dan Ketepatan Waktu Pengiriman terhadap Kepuasan Pelanggan. Jurnal Manajemen Logistik, 11-19.
  7. Fajria Sohibatul & Triyonowati. (2020). Analisis Faktor-faktor yang Mempengaruhi Kepuasan Pelanggan pada Hartono Elektronik Surabaya. Junal Ilmu dan Riset Manajemen.
  8. Feybi Z.M. (2021). Analisis Pengaruh Pemilihan Moda, Ketepatan Waktu, dan Tarif terhadap Keputusan Pengguna Kapal KMP.TTANDE'MAN. Repository UNIMAR AMNI Semarang.
  9. Fitriya Fauzi, A. B. (2019). Metodologi Penelitian untuk Manajemen dan Akuntansi. Jakarta: Salemba Empat.
  10. Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25.Ed. 9, CET.
  11. IX. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
  12. Hafizha, S., Abdurrahman, & Sri, N. H. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Ketepatan Waktu, Tarif Pengiriman dan Fasilitas terhadap Kepuasan Pelanggan J&T EXPRESS. Jurnal Manajemen Dan Bisnis.
  13. Handoko, & Haryo, B. (2010). Cara Mudah Membangun Blog Toko Online / Haryo Bagus Handoko. Jakarta: Elex Media Komputindo.
  14. Herman Hendri. (2018). Strategi Meningkatkan Keunggulan Bersaing melalui Kualitas Pelayanan pada PT. Putra Usaha Mandiri Kota Batam. Jurnal Akuntansi Balerang. 57-63
  15. Juniariska, S., Rachma, N., & Budi, P. A. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Ketepatan Waktu, dan Tarif Pengiriman Terhadap Kepuasan Pelanggan PT. POS INDONESIA. E-jurnal Riset Manajemen Fakultas Ekonomi dan Bisnis Unisma, 143-156.
  16. Kotler, P., & Amstrong, G. (2012). Dasar-Dasar Pemasaran. Jakarta: Prenhallindo. Kotler, P (2010). Manajemen Pemasaran. Jakarta: Penerbit Erlangga.
  17. Kotler, P., & Keller (2012). Manajemen Pemasaran. PT. Indeks
  18. Kurniawati Tyas, B.A. (2019). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga, dan Brand Image terhadap Kepuasan Konsumen Restoran Pizza Hut Cabang Jember. e-Journal Ekonomi dan Bisnis University Of Jember. 147-151.
  19. Mamesah Priska R.E. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Pelanggan pada Hotel Lucky Inn Manado. e-Journal.UNSRAT. 46-52.
  20. Mubasyiroh Iffatin, U.A. (2018). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga dan Promosi terhadap Kepuasan Pelanggan. Jurnal Dinamika Administrasi Bisnis.
  21. Nurzaini, H. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan (Studi di J&T Express Ruko Citraland Kec. Serang, Kota. Serang-Banten). Skripsi/Tesis/Disertasi (Diploma atau S1), 1-16.
  22. Octavia Ria. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Kepuasan Nasabah terhadap Loyalitas Nasabah PT. Bank Indeks Lampung. Jurnal Manajemen Pemasaran. 35-39.
  23. Puspita D.S., Nuareni. (2019). Pemanfaatan Media Sosial sebagai Media Promosi. Jurnal Common. 71-80.
  24. Resmi Nanda., Tri W. (2015). Pengaruh Kemasan dan Harga pada Keputusan Pembelian Minuman Isotonik. Jurnal Manajemen Ekonomi dan Bisnis Sriwijaya.1-20.
  25. Ratnasari Ririn., Aksa. (2011). Manajemen Pemasaran Jasa. Surabaya: GI.
  26. Ratnasari Ririn., Aksa. (2016). Manajemen Pemasaran Jasa (Cet.1. ed.). Bogor: Ghalia Indonesia.
  27. Rutoni, M. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Ketepatan Waktu Pengiriman dan Fasilitas terhadap Kepuasan Pelanggan J&T EXPRESS di Kota Palembang. Palembang.
  28. Saban Echdar, H. 1.-(. (2017). Metode Penelitian Manajemen dan Bisnis : Panduan Komprehensif Langkah Demi Langkah Penelitian / Prof. H. Saban Echdar, S.E., M.Si. ; editor, Y. Sartika. Bogor: Ghalia Indonesia.
  29. Sakti, Mahfudz (2018). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan, Ketepatan Waktu Pengiriman dan Fasilitas terhadap Kepuasan Pelanggan. Diponegoro Journal Of Management, 1- 9.
  30. Soegoto, A. S. (2013). Persepsi Nilai, Kepercayaan, Kepuasan dan Dampaknya terhadap Kepuasan dan Dampaknya terhadap Loyalitas Konsumen. Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 1(3), 1271-1283.
  31. Sugiyono, P. D. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
  32. Tjiptono, F. (2006). Manajemen Jasa. Yogyakarta: ANDI.
  33. Tjiptono, F. (2012). Service Management, Mewujudkan Layanan Prima. Yogyakarta: Andi.
  34. Tjiptono, F. (2014). Pemasaran Jasa: Prinsip, Penerapan, dan Penelitian” ini berfokus pada konsep, teori, aplikasi, dan riset di bidang pemasaran jasa (service marketing). Yogyakarta: Penerbit Andi Offset.
  35. Tjiptono, F., & Chandra, G. (2020). Pemasaran Strategik Domain, Determinan, Dinamika (4 ed.). Bandung: ANDI.

Open Access Copyright (c) 2022 Journal of Digital Marketing and Halal Industry
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
apps