HUBUNGAN KREDIBILITAS DAI DAN KUALITAS ISI PROGRAM TERHADAP KEPUASAN PENDENGAR RADIO KARTINI FM JEPARA
DOI:
https://doi.org/10.21580/icj.2016.1.1.1246Abstract
This study aims to determine whether there is any relationship between the credibility of the preachers, the quality of program content either partially or simultaneously to the satisfaction of event listeners propaganda on the radio Kartini FM Jepara. The population in this study is an event listener Serambi Taukhid radio Kartini FM Jepara regency. The population numbers are not infinite, so that in the determination of the sample using the help table of Isaac and Michael. According to the table Isaac and Michael for the number of unknown population with a 5% error level is 349, so in this study sample is rounded to 350. Based on the results of the calculation of estimated regression adjusted coefficient of determination (adjusted R2) is a means 73.1% of the variation of all independent variables (credibility dai and quality of the content of the program) can explain the dependent variable (satisfaction listeners), while the remaining 26.9% is explained by other variables that are not proposed in this study. Based on the results of the t test (t-test) for the variables shown tcount dai credibility of 5.357 while the value t table 1.645. So t hitung table (5.357 > 1.645) and to test the significance indicated sig 0.000 < α 0:05, meaning credibility propagators have a positive relationship to the satisfaction of the event listener propaganda radio Kartini FM in Jepara regency. Variable quality of program content has tcount 21.142 while t table value 1.645. So t hitung table (21.142>1.645), demonstrated the significance test sig. 0,000 < α 0.05, meaning the quality of program content has a positive relationship to the satisfaction.--------------------------------------------------------------------------
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah ada hubungan antara kredibilitas para dai dan kualitas isi program baik sebagian atau secara bersamaan terhadap kepuasan pendengar di radio Kartini FM Jepara. Populasi dalam penelitian ini adalah pendengar acara Serambi Taukhid radio Kartini FM Jepara. Penentuan sampel menggunakan bantuan tabel Isaac dan Michael. Menurut tabel Isaac dan Michael untuk jumlah populasi yang tidak diketahui dengan tingkat kesalahan 5% adalah 349, dibulatkan menjadi 350. Berdasarkan hasil perhitungan regresi taksiran Koefisien disesuaikan determinasi (adjusted R 2) adalah sarana 73,1% dari variasi semua variabel independen (kredibilitas dai dan kualitas isi program) dapat menjelaskan variabel dependen (kepuasan pendengar), sedangkan sisanya 26,9% dijelaskan oleh variabel lain yang tidak diusulkan dalam belajar. Berdasarkan hasil uji t (t-test) untuk variabel ditampilkan thitung dai kredibilitas 5,357 sedangkan nilai t tabel 1,645. Jadi t hitung & gt; t tabel (5,357 & gt;1,645) dan untuk menguji signifikansi yang ditunjukkan sig 0,000 & lt; α 00:05, berarti kredibilitas dai memiliki hubungan positif terhadap kepuasan pendengar acara radio propaganda Kartini FM di Kabupaten Jepara. variabel kualitas program konten telah tstat 21,142 sedangkan nilai t tabel 1,645. Jadi t hitung & gt; t tabel (21,142 & gt; 1,645), menunjukkan sig uji signifikansi. 0000 & lt; α 0,05, yang berarti kualitas isi program memiliki hubungan positif terhadap kepuasan pendengar. Dari hasil perhitungan output, dihitung nilai F dari 470,976 dengan signifikan nilai 0,000 lebih kecil dari 0,05 sehingga dapat disimpulkan kredibilitas dai dan kualitas isi program bersama-sama memiliki hubungan positif dengan kepuasan pendengar radio.
Downloads
References
Cangara, Hafied. (2008). Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.
Dominick, Joseph R. (2002). The Dynamic Mass Communication. 7th Edition. USA: hill Publishing.
Handoko, T. Hani. (1992). Manajemen Personalia dan Sumber Daya Manusia. Edisi 2. Penerbit Yogyakarta: BPFE UGM.
(Segmentasi, Targeting, Positioning). Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
McQuail, Dennis. (1987). Teori Komunikasi Massa Suatu Pengantar. Edisi Kedua. Terjemahan oleh Agus Dharma & Aminuddin Ram. 2012. Jakarta: Erlangga.
Mufid, Muhammad. (2005). Komunikasi dan Regulasi Pemyiaran. Jakarta: Kencana.
Morissan. (2008). Manajemen Media Penyiaran. Jakarta: Kencana.
Mowen C, John dan Michael Minor. (2002). Perilaku Konsumen. Jilid 2. Jakarta: Erlangga.
Nasution, M.N. (2005). Manajemen Mutu Terpadu. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Omar Abidin Gilang dalam Muryanto Ginting Muthe. (1996). Media Komunikasi Radio. Jakarta: Pustaka Sinar Harapan.
Prayudha, Harley. (2005). Radio: Suatu Pengantar untuk Wacana dan Praktik Penyiaran. Malang: Bayumedia Publishing.
Rakhmat, Jalaluddin. (2005). Metode Penelitian Komunikasi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Romli, Asep Syamsul M. (2009). Basic Announcing: Dasar-Dasar Siaran Radio. Bandung: Penerbit Nuansa.
Singarimbun, Masri dan Effendi, Sofyan. (1990). Metode Penelitian Survai. Jakarta: LP3ES.
Tjiptono, Fandy. (1997). Prinsip- prinsip Total Quality Service. Edisi Keempat. Yogyakarta: Penerbit Andi.
_____. (2006). Pemasaran Jasa. Malang: Bayumedia Publishing.
Triguno. (1997). Budaya Kerja Mencipatakan Lingkungan Kondusif untuk Meningkatkan Produktivitas Kerja. Jakarta: Golden Terayon Press.
Undang-Undang Republik Indonesia nomor 32 tahun 2002 Tentang Penyiaran, penerbit Komisi Penyiaran Indonesia Daerah (KPID),tahun 2011
Wibowo, I. S. (2007). Dasar- Dasar Jurnalistik. Jakarta: Wacana Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi. Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Prof. Dr. Moestopo.
Yamit, Zulian. (2001). Manajemen Produksi Dan Operasi. Edisi Pertama. Yogyakarta: Ekonisia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The copyright of the received article shall be assigned to the journal as the publisher of the journal. The intended copyright includes the right to publish the article in various forms (including reprints). The journal maintains the publishing rights to the published articles. Therefore, the author must submit a statement of the Copyright Transfer Agreement.*)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
In line with the license, authors and third parties (readers, researchers, and others) are allowed to share and adapt the material only for non-commercial purposes. In addition, the material must be given appropriate credit, provided with a link to the license, and indicated if changes were made. If authors and third parties (readers, researchers, and others) remix, transform or build upon the material, they must distribute their contributions under the same license as the original.
*) Authors whose articles are accepted for publication will receive confirmation via email to send a Copyright Transfer Agreement.