Advice Method: KH Raden Asnawi's Offer for Islamic Education in the Family Environment
DOI:
https://doi.org/10.21580/ihya.26.1.19505Keywords:
Advice, Education, Family EnvironmentAbstract
The family as an educational environment supports school and society education. This research is included in a qualitative approach and the library research category. This research aims to discover KH Raden Asnawi’s thoughts regarding appropriate methods in Islamic education in the family environment. Data was collected using documentation techniques, and data analysis used descriptive-analytic techniques. The analysis steps are data reduction, data presentation, and conclusion. The results of this research concluded that, according to KH. Raden Asnawi, there is one method that can be used in education in the family environment, namely the advice method. This method is used to instill mahmudah morals in the form of tawadhu and muhasabah and to distance them from madzmumah morals in the form of being arrogant.
Downloads
References
Abdullah, N.U. 2013. Tarbiyah Aulad Pendidikan Anak Dalam Islam. Jakarta: Khatulistiwa Press.
Ahmad, ‘Alwi al Saqaf ibn. T.th. Al Kaukab Ajuj Bi-Ahkam al-Malaikah Wa Al-Jin Wa as-Syayatin Wa Ya’jud Wa Ma’jud. Surabaya: Al Hidayah.
Al Albrasyi, Muhammad ‘Athiyah. 1994. At-Tarbiyah Al Islamiyah Wa Falsafatuha, Mesir: Isa Al Babi, Al Hilyat Asy Syirkah, Terj. Syamsuddin Asyrafi, Pokok-Pokok Pikiran Ibnu Sina Tentang Pendidikan. Yogyakarta: Sumbangsing Offset.
Al Ghazali, Abu Hamid. 2015. Cinta Kekuasaan, Riya, Takabur, Ujub, Dan Keterpedayaan. Bandung: Marja.
Amin, Samsul Munir. 2016. Ilmu Akhlak. Jakarta: Amzah.
Asnawi. t.th. Syiiran Nasihat. Kudus: t.p.
Azra, Azyumardi. 2012. Ensiklopedia Tasawuf, Jilid II. Bandung: Angkasa.
Babie, Farl. 1980. The Practice of Social Research. California: Belfast.
Baharuddin, Baharuddin. 2019. ‘Pengaruh Komunikasi Orang Tua Terhadap Perilaku Anak Pada Min I Lamno Desa Pante Keutapang Aceh Jaya’. JURNAL AL-IJTIMAIYYAH 5(1): 105. doi:10.22373/al-ijtimaiyyah.v5i1.4207.
Choli, Ifham. 2019. ‘Pembentukan Karakter Melalui Pendidikan Islam’. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam 2(2): 35–52. doi:10.34005/tahdzib.v2i2.511.
Hamzah, Amir. 2020. Metode Penelitian Kepustakaan: Library Research. Malang: Literasi Nusantara Abadi.
Hidayat, N. (2015). Metode Keteladanan dalam Pendidikan Islam. Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 135–150. https://doi.org/10.21274/taalum.2015.3.2.135-150.
al-Hilali, Syaikh Salim bin Ied. 2007. Hakikat Tawadhu’ Dan Sombong Menurut Al Qur’an Dan Sunnah. Jakarta: Pustaka Imam Asy Syafii.
Ihsan, H.M., dkk. 2016. KHR. Asnawi Satu Abad Qudsiyyah Jejak Kiprah Santri Menara, Buku 100 Abad. Tangerang: Pustaka Compass.
‘Kaca Benggala- KBBI Daring’. https://kbbi.kemdikbud.go.id/entri/kaca%20benggala (September 26, 2023).
Lestari. 2012. Psikologi Keluarga. Jakarta: Prenada Media Grub.
Mas’ud, Abdurrahman. 2006. Dari Haramain Ke Nusantara Jejak Intelektual Arsitek Pesantren. Jakarta: Kencana.
Masyhuri, Aziz. 2008. 99 Kiai Kharismatik Indonesia: Biografi Perjuangan, Ajaran Dan Doa-Doa Utama Yang Diwariskan. Yogyakarta: Kutub.
Munawwaroh, A. (2019). Keteladanan Sebagai Metode Pendidikan Karakter. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(2), 141. https://doi.org/10.36667/jppi.v7i2.363.
Munawwir, A.W. 1984. Kamus Al Munawir Arab-Indonesia Kamus Terlengkap. Jakarta: Pustaka Progresif.
Muzakkir, M. Yusuf T, Nurismi, and Rismawati Ms. 2022. ‘Application Of Advice Methods To Improving The Ability To Perform Prayer In Children Aged 5-6 Years Old In Tk Aisyiyah Bustanul Athfal Ii Perumnas’. Al asma : Journal of Islamic Education 4(2): 108–15. doi:10.24252/asma.v4i2.30304.
Nadifa, Nina, and Universitas Ahmad Dahlan. 2018. ‘Membentuk Karakter Islami Pada Anak Usia Dini dengan Menggunakan Metode Pembelajaran Boneka Tangan’.
Qadir, Abdul. 2009. ‘PERAN GURU SEBAGAI MOTIVATOR DALAM PROSES PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SEKOLAH DASAR’. Informasi 35(2). doi:10.21831/informasi.v2i2.6390.
Rachmawati. 2023. ‘Alasan 76 Siswa SMP Di Magetan Sayat Tangan Sendiri, Dari Masalah Keluarga Hingga Urusan Asmara’. https://surabaya.kompas.com/read/2023/10/19/081800178/alasan-76-siswa-smp-di-magetan-sayat-tangan-sendiri-dari-masalah-keluarga (December 28, 2023).
Rambe, Safrizal. 2020. Sang Penggerak NU: KH. Abdul Wahab Hasbullah Sebuah Biografi. Jakarta: Madani Institue.
Sa’ad, Syeikh Thah Abdur Rouf. 2004. Qabil Dan Habil: Kisah Orang-Orang Zhalim, Terj. Jujuk Najibah Ardianingsih. Yogyakarta: Mitra Pustaka.
Samsudin, Umar. 2022. ‘JALINAN KOMUNIKASI KERJASAMA GURU DAN ORANG TUA DALAM MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA DI SEKOLAH’. AL Fikrah : Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam 2(2): 83–93.
Setiakawan, A. (2016). Konsep pendidikan tauhid dalam keluarga perspektif pendidikan Islam. Educasia, 1(2), 1–21. www.educasia.or.id.
Sikun, Pribadi. 1979. Pedagogik Teoritis. Bandung: FIP IKIP.
Siregar, Abu Bakar Adanan. 2021. ‘Pendekatan Pendidikan Anak: Keteladanan, Nasehat dan Perhatian’.
Sudarja, Adiwikarta. 1988. Sosiologi Pendidikan: Isyu Dan Hipotesis Tentang Hubungan Pendidikan Dengan Masyarakat. Jakarta: Depdikbud.
Sutinah, Sutinah. 2019. ‘Metode Pendidikan Keluarga Dalam Perspektif Islam’. Al-Manar 8(1): 161–224. doi:10.36668/jal.v8i1.103.
Tafsir, Ahmad. 2002. Ilmu Pendidikan Dalam Perspektif Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Ubabuddin, Ubabuddin. 2018. ‘Konsep Pendidikan Keluarga Perspektif Islam’. Edupedia 3(1): 67–76. doi:10.35316/edupedia.v3i1.321.
Yunus, Mahmud. 2010. Kamus Arab-Indonesia. Jakarta: PT. Mahmud Yunus Wa Dzurriyah.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The copyright of the received article shall be assigned to the journal as the publisher of the journal. The intended copyright includes the right to publish the article in various forms (including reprints). The journal maintains the publishing rights to the published articles. Authors are allowed to use their articles for any legal purposes deemed necessary without written permission from the journal with an acknowledgment of initial publication to this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.