PARADIGMA PEMIKIRAN TAWASSUL DAN TABARRUK SAYYID AHMAD BIN ZAINI DAHLAN DITENGAH MAYORITAS TEOLOGI MADZHAB WAHABY

Amin Farih*  -  State Islamic University (UIN) Walisongo, Semarang, Indonesia

(*) Corresponding Author

According to Sayyid Ahmad ibn Zaini Dahlan that the essence of Tawassul is part of the method of praying, and part of the methodology turn towards Allah swt, tawassul no meaning to humans or creatures ask when praying. But the essence of tawassul goal is to ask Allah swt. Tawassul not act or something ḍarūri/must be implemented so that no tawassul then his prayers are not accepted, but tawassul is as a medium, the method pray to Allah SWT. No one was Muslims who reject the validity tawassul with deeds. Whoever fasts, prayer, reading the Qur'an or charity means he has tawassul with fasting, prayers, readings, and donations. While the Tabarruk is part of the model tawassul to Allah SWT through atsar of mutabarrak (people taken his blessing) is considered to have the blessing because the mutabarrak to Allah SWT and because mutabarrak loved by Allah SWT like the prophets and servants who are pious. So the essence of tabarruk goal is to ask Allah SWT through his beloved servant. As tabarruk with shaleh people so because they believe in the primacy and closeness to Allah SWT to continue to believe their inability to give the goodness or badness refused except by permission of Allah SWT.

Menurut Sayyid Ahmad bin Zaini Dahlan bahwa hakekat tawassul adalah bagian dari metode berdoa, dan bagian dari metodologi menghadap kepada Allah swt, tawassul tidak mempunyai arti meminta kepada manusia atau makhluk ketika berdoa. Namun hakekat tujuan dari tawassul adalah memohon kepada Allah swt. Tawassul tidaklah perbuatan atau sesuatu yang  ḍarūri/wajib dilaksanakan sehingga kalau tidak tawassul maka doanya tidak diterima, namun tawassul adalah sebagai media, metode berdoa kepada Allah SWT. Tidak ada seorang pun kaum muslimin yang menolak keabsahan tawassul dengan amal shalih. Barangsiapa yang berpuasa, sholat, membaca Al-Qur'an atau bersedekah berarti ia telah bertawassul dengan puasa, sholat, bacaan, dan sedekahnya. Sedang Tabarruk adalah bagian dari model tawassul kepada Allah SWT melalui atsar dari mutabarrak (orang yang dialap berkahnya) dianggap memiliki keberkahan karena ke­dekatan mutabarrak kepada Allah SWT dan karena mutabarrak  dicintai oleh Allah SWT seperti para Nabi dan Hamba-hamba yang sholeh. Maka hakekat tujuan dari tabarruk adalah memohon kepada Allah SWT lewat hamba yang dicintaiNYA. Adapun tabarruk dengan orang-orang maka karena meyakini keutamaan dan kedekatan mereka kepada Allah dengan tetap meyakini ketidakmampuan mereka memberi kebaikan atau menolak keburukan kecuali atas izin Allah SWT.

Keywords: Zaini Dahlan, Tawassul, Tabarruk, Wahhaby, hadīth ṣaḥīh

  1. DAFTAR PUSTAKA
  2. Ahmad Zaini Dahlan, Sayyid, al-Futūhat al-Islāmiyyah, Baghdad: Mathba’at al-Najah, 1927.
  3. ______________________________, Tārikh Duwalu al-Islāmiyyah , Beirut al-Mu’assasah al-Baqi, 1993.
  4. ______________________________, Khulāṣah al-Kalām fī Umūri Baladi al-Harām, Beirut : Dar al-Rihani, 1971.
  5. ______________________________, al-Durrah Saniyyah fī raddi ala al-Wahābiyyah, Beirut: Dar al-Rihani, 1973.
  6. ______________________________, Tanbīhu al-Ghāfilīn Mukhtaṣar Minhāju al-‘Ābidīn, Beirut : al-muassah al-Baqi, 1991.
  7. ______________________________, Risālah al-Bayyināt, Baghdad: Mathba’at al-Najah, 1977.
  8. ______________________________, Hāshiyah Matan al-Samarqandi, Beirut : Dar al- Rihani, 1977.
  9. ______________________________, Fath al-Mubīn fī Faḍā’ili Khulāfa' al-Rāshidīn, Beirut : Dar al-Rihani, 1974.
  10. ______________________________, Asnā al-Maṭālib fī Najāti Abī Ṭālib, Baghdad: Mathba’at al-Najah, 1987.
  11. ______________________________, Risālah al-Istī’arāt, Beirut al-Muassah al-Baqi, 1989.
  12. ______________________________, Risālah I’rāb Ja’a Zaidun, Beirut : Dar al-Rihani, 1979.
  13. ______________________________, Risālah fī Faḍā’ili al-Ṣalāh, Beirut al-muassah al-Baqi, 1991.
  14. ______________________________, Sirāh al-Nabawiyyah, Baghdad : Mathba’at al-Najah, 1969.
  15. ______________________________, Mukhtasar Jiddan Sharh Al-Jurmiyyah, Beirut al-muassasah al-Baqi, 1990.
  16. ______________________________, Fathu al-Jawad Al-Mannān, (Beirut: Dar al- Rihani, 1975),
  17. ______________________________, al-Fawāid al-Zainiyyah Sharh al-Fiyyah al-Sayuṭi, Beirut : al-Muasssaah al-Baqi, 1997.
  18. ______________________________, Manhal al-‘Āṭshān, Baghdad : Mathba’at al-Najah, 1929.
  19. Abdul Wahhab Khallaf, Prof. DR., Masādir al-Tashrī' fī mālā naṣṣa fihi, Kuwait : Dar al-Qalam, 1972.
  20. Abdul Azis bin Abdullah bin Baz, Al-Fatāwy al-Muhimmah, Dar Al-Ghad al-Jadid, Cet 1, 2014 M/1435 H.
  21. Abdul Wahab Khallaf, Ilm Uṣūl al-Fiqh, Cet. XII, Kairo : Dal al-Qalam, 1978.
  22. Abdullah Ahmed An-na’im, Toward an Islamic Reformation: Civil Liberties, Human Rights and International Law, New York : Syracusse University Press, 1990.
  23. Ahmad Al-Hajj Al-Kurdi, Al-madkhal Al-fiqh : Al-qawā'id Al-kulliyah, Damsyik, Dar al-Ma'arif, 1980.
  24. Ahmad Amin, Fajar Al-Islām, Sulaiman Mar’iy, Singgapura, Kotabaru, Pinang, cetakan ke-10, 1965.
  25. Ahmad Hasan, Pintu Ijtihad Sebelum Tertutup, Bandung, Penerbit Pustaka, 1984.
  26. Ahmad Zahra, Tradisi Intelektual NU: Lajnah Bahtsul Masa’il 1926-1999, Yogyakarta : LKiS, 2004.
  27. Al-Buti, Ramadhan, Ẓawābit al-Maṣlahah fī al-Sharī'ah al-Islāmiyyah, Beirut : al-Muassasah al-Risalah, 1977.
  28. Al-Amir ash-Shan’ani, Irsyād Dhawī al-Albāb Ilā Haqīqat Aqwāl Muhammad Ibn ‘Abd al-Wahhāb, Berut : Dar al-Fikr, 1999.
  29. Azra, Azyumardi, Konteks Berteologi di Indonesia: Pengalaman Islam, editor: Idris Thaha, Jakarta : Paramadina, 1999.
  30. Bahy al-Khauly, Min Fiqh Umar fī al-Iqtiṣād wa al-Māl, dalam ; Majalah al-Muslimīn, Vol.IV, Kairo, Februari, 1954.
  31. Ismail, Muhammad Sya'ban. Al-Tashri’ 'Al-Islāmi : Maṣādiruhu wa Aṭwāruhu, Kairo : Maktabah al-Nahdhah Mishriyyah, 1985.
  32. Louay Safi, Rancangan Metodologi Alternatif : Sebuah Refleksi Perbandingan Metode Penelitian Islam dan Barat, (terj.Imam Khairi), Yogyakarta : Tiara Wacana, 2001.
  33. M Ali Hasan, Perbandingan Mazhab, Jakarta : PT Raja Grafindo Persada, cet. Keempat, 2002.
  34. Marshall, Paul (ed) , Penyebaran Hukum Islam Radikal (Worldwide Ekstrim Sharīah Law), New York, Toronto, Oxford : Rowman and Littlefield Press, 2005.
  35. Marshall G.S. Hodgson, The Venture of Islam, Vol. 1, Chicago : Chicago University Press, 1971.
  36. Mastuhu dan Deden Ridwan, Tradisi Penelitian Agama Islam, Bandung : Penerbit NUANSA PUSJARLIT, 1998.
  37. Muhammad Ibn Isma'il Al-Bukhari , Ṣaḥīh al-Bukhāri, Libanon, Dar al-ikr, jilid II, 1978.
  38. Sayyid Muhammad Ibn Alwy Al-Maliky, Mafhum Al-Taṭawwur wa Al-Jadīd fī Al-Shari’ah Al-Islāmiyyah, Al-Thab’u li al-Mu’allif, Baladil Haram, 1419 H.
  39. ---------------------------------------------------, Manhaj Al-salaf fī Fahm Al-Nuṣuṣ, Makkah, Al-Thab’u li al-Mu’allif, Baladil Haram. 1418 H.
  40. -----------------------------------------------, Al-Tahzīr min al-Takfīr, Makkah al-Mukarramah, Al-Thab’u li al-Mu’allif, Baladil Haram. 1412 H.
  41. Syekh Sulaiman ibn Abdul Wahhab, Al-Ṣawā’iq al-Ilāhiyyah fī al-Radd ‘Alā al-Wahābiyyah, Berut ; Dar al-Fikr, 1969.
  42. __________________________________________, Faṣl al-Khithāb fī al-Radd ‘Alā Muhammad Ibn ‘Abd al-Wahhāb, Berut : Dar al-Fikr, 1970.
  43. Syekh Muhammad ibn Abdullah al-Najdi al-Hanbali, “al-Suḥūb al-Wābilah ‘Alā Dharā’ih al-Hanābilah, Berut : Dar al-Fikr, 1989.
  44. William Powell, Saudi Arabia and Its Royal Family, Secaucus, N.J. : Lyle Stuart Inc., 1982.
  45. Winarno Surakhmad, Pengantar Penelitian Ilmiah, Dasar Metode dan Tehnik, Bandung, Tarsito, 1982.

Open Access Copyright (c) 2017 Jurnal THEOLOGIA

 

JURNAL THEOLOGIA

Published by The Faculty of Islamic Theology and Humanities
Universitas Islam Negeri Walisongo
Semarang - Indonesia

 
                                                               
Web
Analytics
View My Stats
apps