KONSEP ISLAM DAN IMAN Analisis Pemikiran Inklusivisme Muhammad Shahru>r

Laila Rohani*  -  IAIN Sumatra Utara, Indonesia

(*) Corresponding Author

The basic question being answered in this paper is how to construct inclusiveness thinking of Muhammad Shahrur about Islam and Iman (faith) he explores from the Quran? And what are the implications of such thinkingFrom his depth studies of the Quran, Shahrur believes that salvation doesn't only belong to one religion or the salvation of Muslims alone but it can also be found in a religion other than Islam. Anyone who surrenders to God believes in the Day of Judgment and doing a good deed, according to Shahrur, referred to as Muslims. It does not distinguish who he was and comes from what kind of formal religion. That is the conclusion found from his thoughts about religious attitudes.

 Pertanyaan mendasar yang hendak dijawab dalam tulisan ini adalah bagaimana konstruk pemikiran inklusivisme Muh}ammad Shah}ru>r tentang Islam dan iman yang dieksplorasinya dari al-Quran? Dan  apa implikasi dari pemikirannya tersebut. Dari kajianya yang mendalam terhadap al-Quran, Shah}ru>r berkeyakinan bahwa keselamatan tidak hanya milik satu agama atau orang Islam saja tetapi keselamatan itu bisa pula ditemukan di dalam agama selain Islam. Siapa  saja yang pasrah kepada Tuhan beriman kepada hari akhir, dan beramal saleh, menurut Shah}ru>r, disebut sebagai seorang Muslim. Ia tidak membedakan siapa orang itu dan berasal dari agama formal apa, demikian kesimpulan yang ditemukan dari buah pikirannya tentang sikap keberagamaan.

Keywords : eksklusivisme absolut; relativisme absolut; inklusivisme hegemonik; pluralisme regulatif; pluralisme realistik

  1. D’Costa, Gavin, “John Hick and Religious Pluralism; Yet Another Revolution” dalam Harold Hewit [ed.], Problems in Philosophy of Religion; Critical Studies of the Work of John Hick, London: Macmillan Press Ltd, 1991.
  2. Hick, John, “Religious Pluralism”, dalam Mircea Eliade [ed.], The Encyclopedia of Religion. New York: Macmillan Publishing Company, 1987.
  3. Jacob, Rabbi Louis, We Have reason to Believe; Some Aspects of Jewish Theology Examined in the Light of Modern Thouhgt, London: Vallentine, Mitchell, t.th.
  4. Kurzman, Charles [ed.], Liberal Islam: A Source Book, New York: Oxford University Press, 1998.
  5. Madjid, Nurcholish, Islam Agama Kemanusiaan; Membangun Tradisi dan Visi Baru Islam Indonesia. Jakarta: Paramadina, 2003.
  6. Nasr, Seyyed Hossein, The Hearth of Islam; Enduring Values of Humanity. New York, NY: Harper San Fransisco, Harper Collins, 2002.
  7. Panikkar, Raimundo, The Unknown Christ of Hinduism. London: Longmann and Todd, 1981.
  8. Rahman, Fazlur, Tema-tema Pokok al-Qur’an; Bandung: Pustaka, 1993.
  9. Shahrur, Muhammad, al-Islam wa al-Iman: Manzumat al-Qiyam, Damaskus: al-Ahali li al-Tiba’ah wa al-Nashr wa al-Tawzi, 1996.
  10. Shawwaf, Mahami Munir Muhammad Tahir, Tahafut al-Qira’ah al-Mu’asirah, Limmasol Cyprus: al-Shawwaf li al-Nashr, 1993.
  11. Smart, Ninian, “Pluralism”, dalam Donald W. Musser dan Joseph L. Price, A New Hand Book of Christian Theology, Nashville: Abingdon Press, 1992.
  12. Tawbah, Gazi, “Shahrur Yulawwi A’naq al-Nusus li Aghrad Gayr al-‘Ilmiyah wa al-Taftaqiru ila al-Bara’ah” dalam Majalah al-Mujtama’ No. 1302, 26 Mei 1998.

Open Access Copyright (c) 2017 Jurnal THEOLOGIA
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
 

JURNAL THEOLOGIA

FACULTY OF USHULUDDIN & HUMANIORA
State Islamic University of Walisongo
Semarang - Indonesia

 
                                                               
Web
Analytics
View My Stats
apps