FUNGSIONALISASI TEORI PENGANULIRAN (NASKH) DALAM TAFSIR AL-QURAN DAN HUKUM ISLAM: Sebuah Catatan Kritis

Wardani Wardani*  -  Fakultas Ushuluddin IAIN Antasari Banjarmasin, Indonesia

(*) Corresponding Author
Abstract: The commonly accepted assumption among Muslim scholars is that the abrogation (naskh) theory is regarded as method necessary for interpreting the Qur’ān and for law-making. This article is aimed to explore how it has been used to support ideological interest. At the beginning, some traditions, which are contradictory to each other, ascribed to ‘Alī bin Abī Ṭālib, for instance, which supports the importance of knowledge on naskh should be categorized as unreliable ones. The traditions have been distorted and interpreted in different context to argue for the importance. In wide range of the abuse, the naskh has been used to interpret some ambiguous verses, such as what Aḥmad Al-Baḥrānī, a Shiite scholar, done to set up his own theological belief. Meanwhile, the Muslim jurists have applied it as a method of making of law decision. ‘Abdullah al-Karkhi (w. 340 H), a Hanafite scholar, for instance, used it to attack against legal opinions of non-Hanafite scholars. Since al-Shafi‘is era till contemporary time, the naskh has been regarded as a method of developing Islamic law, of course, in different contexts and trends. Abstrak: Asumsi umum yang sudah diterima di kalangan sarjana Muslim adalah bahwa teori naskh dianggap sebagai perlu yang perlu untuk menafsirkan al-Quran dan untuk penentuan hukum. Artikel ini dimaksudkan untu mengekplorasi bagaimana ia digunakan untuk mendukung kepentingan ideologis. Pada mulanya, beberapa hadis, yang saling bertentangan satu sama lain, yang dianggap bersumber dari ‘Al ī bin Abī Ṭālib, misalnya, yang mendukung pentingnya ilmu pengetahuan tentang naskh harus dikategorikan sebagai yang tidak dapat dipercaya. Hadis-hadis yang terdistorsi dan ditafsirkan dalam konteks yang berbeda untuk membuktikan kepentingan tersebut. Dalam deretan penyalahgunaan, naskh digunakan untuk menafsirkan beberapa ayat yang ambigu, seperti yang dilakukan oleh Aḥmad al-Baḥrānī , seorang ulama Syi‘ah, dalam seperangkat kepercayaan teologis. Sementara itu, para ahli hukum telah menerapkan ini sebagai sebuah metode dalam menentukan hukum. ‘Abdullah al-Karkhi (w. 340 H), seorang bermazhab Ḥanafī, misalnya, menggunakannya untuk menyerang pendapat-pendapat hukum dari mazhab-mazhab non- Ḥanaf ī. Sejak era Syāfi’ī hingga masa kontemporer, naskh telah dianggap sebagai sebuah metode membangun hukum Islam, tentu saja, dalam trend dan konteks yang berbeda. Kata-kata Kunci: abrogation (naskh), abrogating verse (nāsikh), abrogated verse (mansūkh)
  1. ‘Abduh, Īhāb Ḥasan, Istiḥālat Wujūd al-Naskh (Dirāsah ‘Ilmīyah Tudḥiḍ Khurāfāt al-Riwāyāt wa Taruddu ‘alā Jahl Zakariyyā Buṭrus, Cairo: Maktabat al-Nāfiżah, 2005.
  2. ‘Ismā’īl, Sya’bān Muḥammad, Naẓarīyat al-Naskh fī al-Syarā`i’ al-Samāwīyah, T.tp.: Dār al-Salām,1988.
  3. Ābādī, Abū al-Ṭayyib Muḥammad Syasm al-Ḥaq al-‘Aẓīm, ‘Awn al-Ma’būd Syarḥ Sunan Abī Dāwūd, vol. X, ed. ‘Abd al-Raḥmān Muḥammad ‘Uṡmān, Beirut: Dār al-Fikr, t.th.
  4. Abū ‘Ubayd, Kitāb al-Nāsikh wa al-Mansūkh, suntingan (taḥqīq) Muṣṭafā ‘Abd al-Qādir ‘Aṭā’, Beirut: Dār al-Kutub al-‘Ilmīyah, 2006.
  5. Abū Nu’aym, Ḥilyat al-Awliyā` wa Ṭabaqāt al-Aṣfiyā`, vol. III, Beirūt: Dār al-Kutub al-‘Ilmīyah, 1988.
  6. Ahdal, Ḥasan Muḥammad Maqbūlī. Rusūkh al-Aḥbār wa Mansūkh al-Akhbār li Abī Isḥāq Burhān al-Dīn Ibrāhīm ibn ‘Umar al-Ja’barī: Dirāsah wa Taḥqīq, Beirūt: Mu`assasat al-Kutub al-Ṡaqāfīyah dan San’ā: Maktabat al-Jīl al-Jadīd, 1408/1988.
  7. Baghawī, Ma’ālim al-Tanzīl, vol. II, Beirūt: Dār al-Kutub al-‘Ilmīyah, 1993.
  8. Baghdādī, ‘Abd al-Qāhir al-Nāsikh wa al-Mansūkh, suntingan (taḥqīq) Ḥilmī Kāmil As’ad ‘Abd al-Hādī, Aman: Dār al-‘Adawī, t.th.
  9. Baḥrānī, Aḥmad, Al-Ta`wīl Manhaj al-Istinbāṭ fī al-Islām. T.Tp.: Dār al-Ta`wīl li al-Ṭibā’ah wa al-Nashr, 1999.
  10. Barzanjī, ‘Abd al-Laṭīf ‘Abdullāh ‘Azīz, Al-Ta’āruḍ wa al-Tarjīḥ bayna al-Adillah al-Syar’īyah: Baḥṡ Uṣūlī Muqāran bi al-Mażāhib al-Islāmīyah al-Mukhtalifah, vol. I, Beirūt: Dār al-Kutub al-‘Ilmīyah, 1993.
  11. Bukhārī, Ṣaḥīḥ al-Bukhārī, anotasi (ta'līq) Muṣṭafā Dīb al-Bighā, vol. III, Beirūt: Dār Ibn Kaṡīr, 1407/1987. Būṭī, Muḥammad Sa‘īd Ramaḍān, al-Salafīyah: Marḥalah Zamanīyah Mubārakah, Lā Mażhab Islāmī, Damaskus: Dār al-Fikr, 1990.
  12. Fawzān, Ṣāliḥ bin Fawzān bin ‘Abdullāh, Ta’qībāt ‘alā Kitab al-Salafīyah Laysat Mażhaban, Riyāḍ: Dār al-Waṭan li al-Nashr, 1411 H.
  13. Ghazali, Abdul Moqsith, Argumen Pluralisme Agama: Membangun Toleransi Berbasis al-Qur`an. Jakarta: Kata Kita, 2009.
  14. Gilliot, Claude, "The Beginnings of Qur`ānic Exegesis", dalam The Qur`an: Formative Interpretation, ed. Andrew Rippin. Great Britain: Ashagate, 1999.
  15. Hibatullāh ibn Salāmah, al-Nāsikh wa al-Mansūkh, suntingan (taḥqīq) Zuhayr al-Shāwīs dan Muḥammad Kan'ān, Beirūt: al-Maktab al-Islāmī, 1404 H.
  16. Ḥāzimī, al-I’tibār fī al-Nāsikh wa al-Mansūkh fī al-Ḥadīṡ, suntingan (taḥqīq) disertai studi Aḥmad Ṭanṭāwī Jawharī Musaddad, Makkah: al-Maktabah al-Makkīyah dan Beirūt: Dār Ibn Ḥazm, 2001.
  17. Ḥāzimī, al-Nāsikh wa al-Mansūkh fī al-Qur’ān, suntingan (taḥqīq) ‘Abd al-Ghaffār Sulaymān al-Bindārī, Beirut: Dār al-Kutub al-‘Ilmīyah, 1986.
  18. Ibn Abī Syaybah, Al-Muṣannaf fī al-Aḥādīṡ wa al-Āṡār, vol. VI, Beirūt: Dār al-Fikr, 1994.
  19. Ibn al-Jawzī, Nawāsikh al-Qur`ān, Dār al-Kutub al-'Ilmīyah, t.th.
  20. Ibn al-Jawzī, Talbīs Iblīs, ed. Muḥyī al-Dīn Muhammad Ba’yūn, Beirūt: Dār Ibn Zaydūn, t.th.
  21. Ibn Kaṡīr, Tafsīr al-Qur`ān al-‘Aẓīm, Beirut: Dār al-Fikr, t.th.
  22. Ibn Qutaybah, Ta`wīl Mukhtalif al-Ḥadīṡ, Cairo: Mu’assasat al-Kutub al-Ṡaqāfīyah, 1988.
  23. Ibn Syāhīn, Abū Ḥafṣ ‘Umar bin Aḥmad, Nāsikh al-Ḥadīṡ wa Mansūkhuh, ed. al-Ṣādiq bin ‘Abd al-Raḥmān al-Gharayānī, Beirūt: Dār Ibn Ḥazm, 2008.
  24. Iṣfahānī, Al-Rāghib, Al-Mufradāt fi Gharīb al-Qur`ān, Cairo: al-Maktabah al-Tawfīqīyah, t.th.
  25. Jaṣṣāṣ, Aḥkām al-Qur`ān, vol.II, ed. Muḥammad al-Ṣādiq Qamḥāwī, Beirūt: Dār Iḥyā` al-Turāṡ al-'Arabī, 1405 H.
  26. Karamī, Yūsuf, Qalā`id al-Marjān fī Bayān al-Nāsikh wa al-Mansūkh fī al-Qur`ān, dalam www.elmeshkat.com.
  27. Khāzin, Lubāb al-Ta`wīl fī Ma’ānī al-Tanzīl, Beirut: Dār al-Kutub al-‘Ilmīyah, 1995.
  28. Khū’ī, al-Sayyid Abū al-Qāsim al-Mūsawī, The Prolegomena to the Qur`an, terj. disertai pengantar oleh Abdulaziz A. Sachedina, Oxford: Oxford University Press, 1998.
  29. Kinberg, Leah, “Muḥkamāt and Mutasyābihāt (Koran 3/7): Implication of a Koranic Pair of Terms in Medieval Exegesis”, dalam Andrew Rippin (ed.). The Qur`an: Formative Interpretation. USA/Singapore/Sydney: Ashgate, 1999.
  30. Ma’rifah, Muḥammad Hādī, Al-Tamhīd fī ‘Ulūm al-Qur`ān, vol. II, Qom: Mu`assasat al-Nashr al-Islāmī, 1411 H.
  31. Mizzī, Tahżīb al-Kamāl, ed. Bashshār ‘Awwād Ma’rūf, Beirūt: Mu`ssasat al-Risālah, 1982.
  32. Muḥāsibī, Fahm al-Qur`ān, ed. Ḥusayn al-Quwwatilī, Beirūt: Dār al-Fikr dan Dār al-Kindī, 1982.
  33. Naḥḥās, al-Nāsikh wa al-Mansūkh. Cairo: al-Maktabah al-Azharīyah, t.th.
  34. Nasr, Seyyed Hossein. ”The Meaning and the Concept of Philosophy in Islam,” dalam History of Islamic Philosophy, ed. Seyyed Hossein Nasr dan Oliver Leaman. London dan New York: Routledge, 1996.
  35. Qurṭūbī, al-Jāmi’ li Aḥkām al-Qur`ān, T.tp.: t.p. t.th.
  36. Rippin, Andrew. “Al-Zuhrī, Naskh al-Qur`ān, and the Problem of Early Tafsīr Text”, dalam Bulletin of the School of Oriental and African Studies, University of London, volume XLVII, no. 1 (1984).
  37. Rumadi, "Post Tradisionalisme Islam: Wacana Intelektualisme dalam Komunitas NU", disertasi. Jakarta: Sekolah Pascasarjana Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah 2006.
  38. Sabt, Khālid bin ‘Uṡmān, Qawā’id al-Tafsīr Jam’an wa Dirāsah, vol. II, Mesir: Dār ibn ‘Affān, 1421 H.
  39. Sakhāwī, Fatḥ al-Mughīth bi Syarḥ Alfīyat al-Ḥadīṡ, ed. ‘Abd al-Karīm ‘Abdullāh bin ‘Abd al-Raḥmān al-Khuḍayr dan Muḥammad bin ‘Abdullāh bin Fuhayd Āl Fuhayd, Riyāḍ: Maktabat Dār al-Minhāj, 1426 H.
  40. Sezgin, Fuat, Geschichte des Arabischen Schrifttums. Leiden: E.J. Brill, 1967.
  41. Shaykh, ‘Izz al-Dīn Ḥusyan, Mukhtaṣar al-Nāsikh wa al-Mansūkh fī Ḥadīth Rasulillāh Ṣallā Allāh ‘Alayh wa Sallam, Beirūt: Dār al-Kutub al-‘Ilmīyah, 1993.
  42. Syu’lah, Abū ‘Abdillāh, Ṣafwat al-Rāsikh fī ‘Ilm al-Mansūkh wa al-Nāsikh, T.tp.: Maktabat al-Ṡaqāfah al-Dīnīyah, 1995.
  43. Suyūṭī, Jalāl al-Dīn, Al-Itqān fī ‘Ulūm al-Qur`ān, vol. I, Beirut: Dār al-Fikr, t.th.
  44. Suyūṭī, Jalāl al-Dīn, Tadrīb al-Rāwī fī Syarḥ Taqrīb al-Nawāwī, ed. al-Syaykh ‘Arafāt al-‘Asysyā Ḥisysyūnah, Beirūt: Dār al-Fikr, 1993.
  45. Suyūṭī, Jalāl al-Dīn, Taḥżīr al-Khawāṣṣ min Akāżīb al-Quṣṣāṣ, dalam www.mostafa.com.
  46. Suyūṭī, Jalāl al-Dīn, Al-Durr al-Manṡūr, ed. ‘Abdullāh bin ‘Abd al-Muḥsin al-Turkī, vol. XIV, Cairo: Markaz li al-Buḥūṡ wa al-Dirāsāt al-‘Arabīyah wa al-Islāmīyah, 2003.
  47. Ṣabbāgh, Muḥammad bin Luṭfī, Tārīkh al-Quṣṣāṣ wa Aṡaruhum fī al-Ḥadīṡ al-Nabawī wa Ra`y al-‘Ulamā` fīhim, al-Maktab al-Islāmī, 1985.
  48. Wansbrough, John, Quranic Studies: Sources and Methods of Scriptural Interpretation, Oxford: Oxford University Press, 1977.
  49. Żahabī, Muḥammad Ḥusayn, al-Tafsīr wa al-Mufassirūn, vol. II, Beirūt: Dār al-Fikr, 1396/1976.
  50. Żahabī, Syams al-Dīn, Ma’rifat al-Qurrā` al-Kibār ‘alā al-Ṭabaqāt wa al-A’ṣār. Beirūt: Dār al-Kutub al-‘Ilmīyah, 1997.
  51. Zarkashī, Badr al-Dīn, Al-Burhān fī ‘Ulūm al-Qur’ān, ed. Muḥammad Abū al-Faḍl Ibrāhīm, Cairo: Dār Iḥyā` al-Kutub al-‘Arabīyah, 1957 M/ 1376 H).
  52. Zarqā, Muḥammad, Sharḥ al-Qawā’id al-Fiqhīyah, ed. ‘Abd al-Sattār Abū Ghuddah, Damaskus: Dār al-Qalam, 1996.
  53. Zayd, Muṣṭafā, Al-Naskh fī al-Qur’ān al-Karīm: Dirāsah Tasyrī’īyah Tārīkhīyah Naqdīyah, Cairo: Dār al-Yusr, 1428/2007.

Open Access Copyright (c) 2016 Teologia

 

JURNAL THEOLOGIA

FACULTY OF USHULUDDIN & HUMANIORA
State Islamic University of Walisongo
Semarang - Indonesia

 
                                                               
Web
Analytics
View My Stats
apps