MASHSHA’IYAH: MAZHAB AWAL FILSAFAT ISLAM

Authors

  • Hasan Bakti Universitas Islam Negeri (UIN) Sumatera Utara, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.21580/teo.2016.27.1.919

Keywords:

mashsha’iyah, early school, islamic philosophy

Abstract

Abstract: The development of Islam in the golden age was certainly spotted by philosophy (i.e. islamic philosophy), besides having been marked by political and economic progress as well as the advance of sciences in all fields. The advance of Islamic philosophy was marked by the emergence of various thoughts called as schools of Islamic philosophy, like Masysya'iyah (Peripatesism), Isyraqiyyah (Illuminasionism), and 'Irfaniyyah (Gnosticism). The Peripatic school is distinctly characterized by its argumentative and rational emphasis, and its use of Aristotelian logic through a reliable verification. This more applicable method has accordingly made the school get more support, from either its quantity or quality, than other two schools, i.e. Isyraqiyyah and ‘Irfaniyah/Gnosticism. Abstrak: Perkembangan Islam pada zaman keemasan, selain ditandai dengan kemajuan politik dan ekonomi, juga ditandai dengan perkembangan ilmu pe¬ngetahuan dalam semua bidang, termasuk dalam bidang filsafat Islam. Kemajuan filsafat Islam ini ditandai dengan bermunculan berbagai corak pemikiran yang juga disebut dengan mazhab filsafat Islam, seperti Mashsha’iyah (Peripatesisme), Isyrāqiyyah (Illuminasionisme), dan ‘Irfāniyyah (Gnosisme). Ciri khas mazhab peripatesis ialah semangatnya yang rasional argumentatif, menggunakan logika Aristoteles dengan pembuktian yang teruji dan rasional. Cara kerja yang lebih aplikatif ini membuat mazhab peripatesis lebih mendapat dukungan yang lebih banyak secara kuantitas dan kualitas dibanding dua mazhab lainnya, yaitu Isyrāqiyyah dan Gnosisme.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, M. Amin, Studi Agama: Normatifitas dan Historisitas, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1996.

‘Allamah Thabathaba’i, Shi’a, Qum, Iran: t.p., 1401/1981.

Dagobert D. Runes, Dictionary of Philosophy, Tottawa New Jersey: Adam’s & Co, 1971.

Dick Hartoko, Kamus Populer Filsafat, Jakarta: PT Gramedia, 1986.

Faishal Badiri ‘Uwn, ‘Ilm al-Kalām wa Madrasuhu, Cairo: Maktabah Sa’id, 1977.

Harun Nasution, Filsafat Agama, Jakarta: Bulan Bintang, 1973.

__________, Filsafat dan Mistisisme dalam Islam, Jakarta: Bulan Bintang, 1985.

Hasbullah Bakry, Sistematik Filsafat, Jakarta: Wijaya, 1980.

Ibn Rusyd, Tahāfut al-Tahāfut, diedit oleh Sulayman Dunya, Mesir: Dār al-Ma’ārif, 1964.

Ian P. Mcgreal, Ed., Great Thinkers of the Eastern World, New York: Harper Collins Publication, 1995.

Jalāl Muhammad Abd. Al-Hamid Musa, Manhaj al-Bahts al-‘Ilm ‘ind al-‘Arab, Beirut; Dār al-Kutub al-Lubnāni, 1972.

Jamīl Shalibā, Tārīkh al-Falsafah al-Arabiyah, Beirut: Dār al-Kitab al-Lubnāni, 1970.

Jonathan Ree and J.O. Urmson, The Concise Encclopedia of Western Philosophy, London-New York: Routledge, 2005.

Jujun S. Suriasumantri, Filsafat Ilmu, Sebuah Pengantar Populer, Jakarta: Pustaka Sinar Harapan, 1999.

Loren Bagus, Kamus Populer Filsafat, Jakarta: Gramedia, 1996.

Majid Fakhry, Sejarah Filsafat Islam, terjemahan Mulyadhi Kartanegara Jakarta: Pustaka Jaya, cet.I, 1986.

al-Mudarrisī, Al-‘Allamah Muhammad Taqī, al-‘Irfān al-Islāmī bayna Nazhriyat al-Bashar wa Bashā’ir al-Waḥī, Beirut: Dār al-Bayān al-‘Arābī, 1992/1412.

Muhammad Nur Ibrahim, Ilmu Manthiq, Jakarta: al-Husna, 1985.

Muhammad Muhammad al-Rawiyīn, Dirāsat fī Falsafah Mā ba’da al-Ṭhabī’ah Taghazi: Dār Libiya, t.th.

M. Said Shaykh, Kamus Filsafat Islam, terj. Machnun Husein, Jakarta: Rajawali, 1991.

Muín Ziyadah (ed.), al-Mawsū’ah al-Falsafah al-‘Arabiyyah, jilid 1, t.t.p: Ma’had al-Inma’al-Árabi, 1988.

Osman Bakar, Hierarki Ilmu; Membangun Rangka-Pikir Islamisasi Ilmu, terj. Purwanto, Bandung: Mizan, 1997.

Sayyed Hossein Nashr, et.al., Ed., Shi’ism; Doctrines, Thought, and Spiritually, New York: State University Press, 1951.

Seyyed Hossein Nashr, Intelektual Islam; Teologi, Filsafat dan Gnosis, terj. Suharsono & Djamaluddin MZ, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1996.

Sayyed Hossein Nashr, Tiga Pemikir Islam; Ibn Sina, Suhrawardi, Ibn Arabi, terj. Ahmad Mujahid, Bandung: Risalah, 1985.

Downloads

Published

2016-10-08