PENDIDIKAN TAUHID DALAM NASKAH HET BOEK VAN BONANG PENDEKTAN FILSAFAT PENDIDIKAN ISLAM

Authors

  • Waluyo Waluyo Universitas Nahdhatul Ulama Surakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.21580/wa.v10i1.15446

Keywords:

ontology, epistemology, axiology

Abstract

Het Boek van Bonang is one of several texts which have been used as historical sources for the truth of Walisongo's existence. This research is motivated by the author's interest and the uniqueness of the Het Boek van Bonang manuscript which is a source of Islamic teachings attributed to Sunan Bonang. Efforts to uncover the essence of monotheism education in texts use an educational philosophy approach. The educational philosophy method is the formal object of this study, in the analysis using the ontology, epistemology and axiology approaches. The results to be achieved in this study are what and how is the essence of auhid education in the texts of Sunan Bonang. This study found that Sunan Bonang's educational teachings were about the importance of believing in God with the teachings of monotheism (oneness of God). The teaching of Oneness through understanding the meaning of the shahada in each of its da'wah education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abduh, Muhammad, Risalah Tauhid. terj. Firdaus A. N. Jakarta: Bulan Bintang, 1989

Al Attas, Syed Muhammad Al-Naquib, Konsep Pendidikan Dalam Islam: Sebuah Pembinaan Filsafat Pendidikan Islam, Terj. Haidar Bagir, Cet. IV, Bandung: Mizan,1992

Al-Ahwani, Ahmad Fuad, Filsafat Islam, Jakarta: Pustaka Firdaus, 1985

Alfadhilah, Jauharotina, Interpretasi Konsep Tuhan Perspektif Maulana Makhdum Ibrahim Dalam Kitab Primbon Bonang Dan Suluk Wujil ”Islamika Inside: Jurnal Keislaman dan Humaniora Volume 4, Nomor 2, Desember 2018, hal. 201-224

Anshory, Muhammad Isa, “Pemurnian Akidah Dalam Pendidikan Islam: Telaah Atas Kitab Bonang Karya Sunan Bonang”, Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, Vol: 08/No: 02 Agustus 2019, hal. 309-330

Arifin, Muzayyin, Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara, 2005

Daulay, Pendidikan Islam dalam Perspektif Filsafat, Jakarta: Prenadamedia Group, 2014

Djalal, Abd. “Ajaran Tasawuf Dalam Pitutur Sheh Bari Studi Atas Buku The Admonition Of Sheh Bari” Jurnal Lisan Al-Hal, Volume 6, No. 1, Juni 2014, hal. 129 -138

Maunah, Siti, “Hakikat Alam Semesta menurut Filsuf Islam”, Jurnal Madaniyah, Volume 9 Nomor 1 Edisi Januari 2019, hal. 1 - 21

Mudhofar, Peran Filsafat terhadap pendidikan Islam untuk Pembinaan Etika dalam Perspektif Islam, Jurnal Tinta, Vol. 1 No. 1, Maret 2019, hal. 81-104

Nasution, Mursal Aziz dan Zulkipli, Al-Qur’an: Sumber Wawasan Pendidikan dan Sains Teknologi, Medan: Widya Puspita, 2019

Nasution, Mursal Aziz dan Zulkipli, Metode Pembelajaran Bata Tulis Al-Qur’an: Memaksimalkan Pendidikan Islam Melalui Al-Qur’an, Medan: Pusdikra MJ, 2020

Sahroni, Jamali, Filsafat Pendidikan Islam, Bandung: 2011

Schrieke, Het Boek Van Bonang, Chicago: Chicago Libraries Exchange Disertasi, tt

Siti Kusrini, Jejak Pemikiran Pendidikan Ulama Nusantara (Genealogi, Historiografi dan Kontekstual Pendidikan Islam Nusantara), Semarang: CV. Asna Pustaka, 2021

Suharto, Toto, Filsafat Pendidikan Islam Menguatkan Epistemologi Islam dalam Pendidikan, Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2014

Syar’I, Ahmad, Filsafat Pendidikan Islam, Kalimantan Tengah: CV. Narasi Nara, 2020

Syukur, Fatah, Sejarah Peradaban Islam, Semarang: PT Pustaka Rizki Putra, 2000

Yusuf, Ahmad, Sunan Bonang dan Ajaran Sufistiknya dalam Pendidikan Islam Genealogi, Historiografi dan Kontekstual Pendidikan Islam Nusantara, Semarang: CV. Asna Pustaka, 2021

https://disc.leidenuniv.nl/view/action/nmets.do?DOCCHOICE=2885883.xml&vs=521735802024~644&locale=en_US&search_terms=&img_size=best_fit&adjncy=&VIEWER_URL=/view/action/nmets.do?&DELIVERY_RULE_ID=1&divType= &usePid1=true&usePid2=true

Downloads

Published

2023-05-17