PENDIDIKAN TAUHID DALAM NASKAH HET BOEK VAN BONANG PENDEKTAN FILSAFAT PENDIDIKAN ISLAM

Waluyo Waluyo*  -  Universitas Nahdhatul Ulama Surakarta, Indonesia

(*) Corresponding Author

Het Boek van Bonang is one of several texts which have been used as historical sources for the truth of Walisongo's existence. This research is motivated by the author's interest and the uniqueness of the Het Boek van Bonang manuscript which is a source of Islamic teachings attributed to Sunan Bonang. Efforts to uncover the essence of monotheism education in texts use an educational philosophy approach. The educational philosophy method is the formal object of this study, in the analysis using the ontology, epistemology and axiology approaches. The results to be achieved in this study are what and how is the essence of auhid education in the texts of Sunan Bonang. This study found that Sunan Bonang's educational teachings were about the importance of believing in God with the teachings of monotheism (oneness of God). The teaching of Oneness through understanding the meaning of the shahada in each of its da'wah education.

Keywords: ontology, epistemology, axiology

  1. Abduh, Muhammad, Risalah Tauhid. terj. Firdaus A. N. Jakarta: Bulan Bintang, 1989
  2. Al Attas, Syed Muhammad Al-Naquib, Konsep Pendidikan Dalam Islam: Sebuah Pembinaan Filsafat Pendidikan Islam, Terj. Haidar Bagir, Cet. IV, Bandung: Mizan,1992
  3. Al-Ahwani, Ahmad Fuad, Filsafat Islam, Jakarta: Pustaka Firdaus, 1985
  4. Alfadhilah, Jauharotina, Interpretasi Konsep Tuhan Perspektif Maulana Makhdum Ibrahim Dalam Kitab Primbon Bonang Dan Suluk Wujil ”Islamika Inside: Jurnal Keislaman dan Humaniora Volume 4, Nomor 2, Desember 2018, hal. 201-224
  5. Anshory, Muhammad Isa, “Pemurnian Akidah Dalam Pendidikan Islam: Telaah Atas Kitab Bonang Karya Sunan Bonang”, Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, Vol: 08/No: 02 Agustus 2019, hal. 309-330
  6. Arifin, Muzayyin, Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara, 2005
  7. Daulay, Pendidikan Islam dalam Perspektif Filsafat, Jakarta: Prenadamedia Group, 2014
  8. Djalal, Abd. “Ajaran Tasawuf Dalam Pitutur Sheh Bari Studi Atas Buku The Admonition Of Sheh Bari” Jurnal Lisan Al-Hal, Volume 6, No. 1, Juni 2014, hal. 129 -138
  9. Maunah, Siti, “Hakikat Alam Semesta menurut Filsuf Islam”, Jurnal Madaniyah, Volume 9 Nomor 1 Edisi Januari 2019, hal. 1 - 21
  10. Mudhofar, Peran Filsafat terhadap pendidikan Islam untuk Pembinaan Etika dalam Perspektif Islam, Jurnal Tinta, Vol. 1 No. 1, Maret 2019, hal. 81-104
  11. Nasution, Mursal Aziz dan Zulkipli, Al-Qur’an: Sumber Wawasan Pendidikan dan Sains Teknologi, Medan: Widya Puspita, 2019
  12. Nasution, Mursal Aziz dan Zulkipli, Metode Pembelajaran Bata Tulis Al-Qur’an: Memaksimalkan Pendidikan Islam Melalui Al-Qur’an, Medan: Pusdikra MJ, 2020
  13. Sahroni, Jamali, Filsafat Pendidikan Islam, Bandung: 2011
  14. Schrieke, Het Boek Van Bonang, Chicago: Chicago Libraries Exchange Disertasi, tt
  15. Siti Kusrini, Jejak Pemikiran Pendidikan Ulama Nusantara (Genealogi, Historiografi dan Kontekstual Pendidikan Islam Nusantara), Semarang: CV. Asna Pustaka, 2021
  16. Suharto, Toto, Filsafat Pendidikan Islam Menguatkan Epistemologi Islam dalam Pendidikan, Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2014
  17. Syar’I, Ahmad, Filsafat Pendidikan Islam, Kalimantan Tengah: CV. Narasi Nara, 2020
  18. Syukur, Fatah, Sejarah Peradaban Islam, Semarang: PT Pustaka Rizki Putra, 2000
  19. Yusuf, Ahmad, Sunan Bonang dan Ajaran Sufistiknya dalam Pendidikan Islam Genealogi, Historiografi dan Kontekstual Pendidikan Islam Nusantara, Semarang: CV. Asna Pustaka, 2021
  20. https://disc.leidenuniv.nl/view/action/nmets.do?DOCCHOICE=2885883.xml&vs=521735802024~644&locale=en_US&search_terms=&img_size=best_fit&adjncy=&VIEWER_URL=/view/action/nmets.do?&DELIVERY_RULE_ID=1&divType= &usePid1=true&usePid2=true

Open Access Copyright (c) 2023 Wahana Akademika: Jurnal Studi Islam dan Sosial

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional

View My Stats
apps