MANAJEMEN PENDIDIKAN KARAKTER MABADI KHAIRA UMMAH DI SMK MAARIF 2 GOMBONG
DOI:
https://doi.org/10.21580/wa.v5i1.2560Keywords:
mabadi khaira ummah, management of education, leadershipAbstract
Abstract
This research is done for looking for formula of mabadi khaira ummah as a matter of character education in SMK Maarif 2 Gombong. Mabadi khaira ummah itself is concept and values of building good society resulted by Nahdlatul Ulama (NU). Research want to know how to manage mabadi khaira ummahal. Research is qualitative with interview, investigation, and documentation, and also combining snowball sampling and purposive sampling techniques which the headmaster as the first informant and then some persons as informants. The research is done on April-August 2014 and turn to be checked on August-September 2017. Results of research are that mabadi khaira ummah is managed by headmaster of SMK Maarif 2 Gombong, not only in a specific lesson but also in some activities of school regularly, and that the headmaster also leads and moves all components managementally. The other result is that this research can build a pattern of management of education.
Abstrak
Penelitian ini dilakukan untuk meneliti rumusan mabadi khaira ummah sebagai sebuah materi pendidikan karakter di SMK Maarif 2 Gombong. Mabadi khaira ummah itu sendiri merupakan konsep dan nilai-nilai tentang membangun masyarakat yang baik yang dihasilkan oleh Nahdlatul Ulama (NU). Penelitian ingin mengetahui bagaimana manajemen mabadi khaira ummahal. Penelitian ini bersifat kualitatif dengan wawancara, pengamatan, dan dokumentasi, dan juga menggabungkan teknik sampling snowball dan purposive sampling dengan kepala sekolah sebagai informan pertama dan kemudian sejumlah orang sebagai informan. Penelitian dilakukan April-Agustus 2014 dan kembali diteliti untuk penguatan pada Agustus-September 2017. Hasil penelitian ini adalah bahwa mabadi khaira ummah itu dikelola oleh Kepala SMK Maarif 2 Gombong, tidak hanya dalam mata pelajaran khusus tetapi juga dalam sejumlah kegiatan sekolah secara regular, dan bahwa kepala sekolah juga memimpin dan menggerakkan seluruh komponen sekolah secara manajerial. Hasil lain adalah bahwa penelitian ini dapat membangun suatu pola manajemen pendidikan.
Downloads
References
Abdul Mun’im, DZ, Piagam Perjuangan Kebangsaan, Jakarta: Setjen PBNU, NU Online, 2011
Agus Salim Chamidi, Membedah Eksistensi Nahdlatul Ulama dalam Pembangunan Pendidikan Karakter Bangsa, dalam Jurnal An Nidzam Jurnal manajemen Pendidikan dan Studi Islam, Volume I, Nomor 2, Pascasarjana Magister Pendidikan Islam Institut Agama Islam Nahdlatul Ulama (IAINU) Kebumen, Mei-Agustus 2014.
Al-Qur’an dan Terjemahnya, Departemen Agama RI, 1984.
Amin Widjaja Tunggal, Teori dan Kasus Manajemen Stratejik, Jakarta, Harvarindo, 2011
Anggaran Dasar Nahdlatul Ulama (AD-NU), Hasil Muktamar 32 di Makassar,tahun 2010
Ara Hidayat dan Imam Machali, Pengelolaan Pendidikan: Konsep, Prinsip, Aplikasi dalam Mengelola Sekolah dan Madrasah, Cetakan 1, Yogyakarta, Kaukaba, 2012
Atabik Ali dan Ahmad Zuhi Muhdlor, Kamus Krapyak Al-‘Ashri Arab Indonesia, Cetatakan 2, UD Multi Karya Grafika Yogyakarta , 1997
Chris Barker, Culture Studies, Teori dan praktek, terjemahan Nurhadi, Yogyakarta, Kreasi Wacana, 2015.
Endang Turmudi (Editor), Jejak Langkah NU dari Masa ke Masa, Jakarta : PT Luna Kreasindo, 2006
Faojin M dan Noor Kholis, Ke-NU-an dan Ahlussunah Waljamaah MA/SMA/SMK Kelas XII, Lembaga Pendidikan Maarif NU Jawa Tengah, 2011
Heri Gunawan, Pendidikan Karakter Konsep dan Implementasi, Cetakan 2, Bandung, CV Alfabeta, 2012
Husaini Usman, Manajemen Pendidikan, Yogyakarta, PPs UNY, 2014
Made Pidarta, manajemen Pendidikan Indonesia, Jakarta, Bian Aksara, 1998.
Muhaimin, Paradigma Pendidikan Islam, Upaya Mengefektifkan Pendidikan Agama Islam di Sekolah, Bandung, Remaja Rosdakarya, 2004.
Muhammad Syafii Antonio, Ensiklopedia PROLM: Prophetic Leadership and Management Wisdom, Jakarta, Tazkia Publishing, 2013.
Sondang P. Siagian, Manajemen Strategik, Jakarta, Bumi Aksara, 2008.
Sudiyono, Metode Penelitian Manajemen, Cetakan 1, Bandung, Alfabeta, 2013
Undang Undang Sistem Pendidikan Nasional, UU Sisdiknas Tahun 2003
Wahjosumidjo, Kepemimpinan dan Motivasi, Jakarta: Ghalia Indonesia, 1987.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).