SUNNI: MAKNA, ACUAN DAN RAGAM

Zainul Maarif

Abstract


Sunni or Sunnism stands for Ahlu As-Sunnah wa al-Jamā`ah which is also called ASWAJA. Many people publish and debate it without clear meaning and reference. This article is a demonstrative-linguistic study that outlines the meaning and reference to the term "Sunni" to understand it clearly. This research shows that Sunnis have at least two groups. First, Sunni Ahlu Al- adīts, the path of Ibn Hanbal and Ibn Taimiyyah, which tends to be puritan and at some point raises hardline intolerant Muslims. Second, moderate Sunnis, who opened the space for fiqh schools other than Ibn Hanbal, and chooses to refer to moderate Islamic thinkers, such as Ash-Shāfi'i in fiqh (Islamic law), Al-Asy`ari in kalam (Islamic theology) and Al -Ghazali in Sufism (Islamic mysticism). The two Sunni groups were both Ahlu as-Sunnah wa al-Jamā`ah. The first group tends to embody the phrase Ahlu as-Sunnah wa al-Jamā'ah terminologically (iṣṭilāan), while the second group tends to display the phrase linguistically (lughatan).


Abstrak

Sunni atau Sunnisme adalah singkatan dari Ahlu As-Sunnah wa al-Jamā`ah yang disebut juga dengan ASWAJA. Banyak orang yang mempublikasikan dan memperdebatkannya tanpa makna dan acuan jelas. Artikel ini adalah kajian demonstratif-linguistik yang mengurai makna dan acuan term “Sunni” untuk mengetahuinya secara jelas. Hasil peneltian menunjukkan bahwa bahwa Sunni sedikitnya ada dua kelompok. Pertama, Sunni Ahlu Al-adīts jalur Ibn Hanbal dan Ibn Taimiyyah, yang cenderung puritan dan pada titik tertentu memunculkan muslim-muslim garis keras yang tidak toleran. Kedua, Sunni moderat, yang membuka ruang bagi madzhab fikih selain Ibn Hanbal, dan memilih merujuk pada para pemikir Islam moderat, seperti Asy-Syafi`i dalam fikih (hukum Islam), Al-Asy`ari dalam kalam (teologi Islam) dan Al-Ghazali dalam tasawuf (mistisisme Islam). Dua kelompok Sunni tersebut sama-sama Ahlu as-Sunnah wa al-Jamā`ah. Kelompok pertama cenderung mengejawantahkan frase Ahlu as-Sunnah wa al-Jamā`ah secara terminologis (iṣṭilāan), sementara kelompok kedua cenderung menampilkan frase tersebut secara linguistik (lughatan).


Keywords


Sunni; ASWAJA; Ahlu Al-Ḥadīts; Moderatisme

Full Text:

PDF

References


Abed Al-Jabiri, Mohammed. At-Turāts wa al-Ḥadātsah: Dirāsāt wa Munāqasāt. 2 ed. Beirut: Al-Markaz Ats-Tsaqafi Al-Arabi, 1999.

Abu Zaid, Nasr Hamid. Al-Imām Asy-Syāfi`i wa Ta’sis al-Īdīyūlūjiyyah al-Wasathiyyah. 2 ed. Cairo: Maktabah Madbouli, 1996.

Alal, Khalid Kabir. Qadhiyyah at-Taḥkīm fī Mauqi`ah Ṣiffīn Baina Al-Ḥaqāiq wa al-Abāṭil. Aljazair: Dar al-Balagh, 2002.

Al-Asy`ari, Abu Al-Hassan. Kitāb al-Luma` fī ar-Rad `ala Ahli az-Zaigh wa al-Bida`, ed. Hamudah Gharabah. Cairo: Syirkah Musahamah Mishriyyah, 1955.

Al-Ghazali, Abu Hamid. Al-Munqidz min Aḍ-Ḍalāl wa al-Mūṣil ila Dzi Al-`Izzah wa Al-Jalāl, ed., Jamil Shaliba dan Kamil `Iyad. Beirut: Dar al-Andalus, 2003.

Al-Hafni, Abdul Mun’im. Mausū`ah al-Firaq wa al-Jamā`āt wa al-Madzāhib al-Islāmiyyah. Cairo: Dar ar-Rasyad, 1993.

Al-Hajjaj, Muslim ibn. Ṣaḥīḥ al-Muslim. Vol. 1. Beirut: Dar Ihyā’ at-Turāts, t.th.

Al-Jabri, Mohammed Abed. Al-Mutsaqqafūn fī Al-Hadlārah Al-`Arabiyyah: Mihnah Ibn Hanbal wa Nukbah Ibn Rusyd. Beirut: CAUS, 2000.

Al-Mashri, Muhammad Abdul Hadi. Ahlu as-Sunnah wa al-Jamā`ah: Ma`ālim al-Iṭilāqah al-Kubrā. Cairo: Dar al- Islam ad-Dawli, 1988.

Al-Munjid fī Al-Lughah wa Al-A`lām. Beirut: Dar el-Machreq, 1994.

As-Subuki, Tajuddin. Ṭabaqāt Asy-Syafi`iyyah Al-Kubrā. 3 vol. Cairo: Hajar li Ath-Thaba`ah wa An-Nasyr, 1413.

Asy’ari, Muhammad Hasyim. Risalah Ahlussunnah wal Jama`ah: Analisis tentang Hadits Kematian, Tanda-tanda Kiamat dan Pemahaman tentang Sunah dan Bid’ah, penerj. Ngabdurrohman al-Jawi. Jakarta: LTM-PBNU, 2011.

Asy-Syahrusatani, Al-Fath. Al-Milal wa An-Nihal. Vol. 1. Beirut: Daar al Ma’rifah, 1997.

Aun, Faishal Badir. At-Taṣawwuf Al-Islāmī: Aṭ-Ṭarīq wa Ar-Rijāl. Cairo: Said Rafat, 1983.

Badawi, Abdel Rahman. Madzāhib Islāmiyyīn. Beirut: Dar al-`Ilm li al-Malāyīn, 1997.

———. Muallafāt Al-Ghazali. Kuwait: Wakalah Mathbuah, 1977.

Goldziher, Ignaz. Al-Madzāhib al-Islāmiyyah fi Tafsīr al-Qur’ān, terj. Ali Hasan Abdul Qadir. Khalij: Mathba’ah al-Ulum, 1944.

Haque, Serajul. Imam Ibn Taimiya and His Projects of Reform. Dhaka, Bangladesh: Islamic Foundation, 1982.

Ibn Asakir, Abu Al-Qasim. Tabyīn Kadzb al-Muftarā fī mā Nusiba ilā al-Imām Abī al-Ḥasan Al-Asy`arī. Damaskus: t.p, 1347.

Ibn Taimiyyah, Taqiyuddin Ahmad. Majmū` Fatāwā Ibn Taimiyyah. Riyadh: Majma` Al-Malik Fahad, 1995.

Iskander, John. “Sunnism” dalam Juan E. Campo, Ed., Encyclopedia of Islam. New York: Facts on File, 2009.

Ismail, Mahmud. Sūsiyūlūjiyā Al-Fikr Al-Islāmī: Vol III, Ṭaur At-Tanẓīr. Beirut: Arab Diffusion, 2000.

Khaldun, Abdurrahman ibn. Muqaddimah Ibn Khaldūn. Beirut: Dar el Fikr, 2001.

Khalkan, Abu Abbas ibn. Wafiyāt Al-A`yān wa Anbā’ Abnā’ az-Zamān. Vol. 4. Beirut: Dar ash-Shadir, t.t.

Pavlin, James. Introduction, Ibn Taymiyyah, Epistle on Worship: Risalat al-Ubudiyya. London: Islamic Text Society, 2015.

Syafi`i, Muhammad ibn Idris asy-. Ar-Risālah, ed. Ahmad Muhammad Syakir. Cairo: Mathba`ah Musthafa al-Babi al-Halabi wa Auladuhu, 1938.




DOI: http://dx.doi.org/10.21580/jish.32.2935

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed by

Journal Terindex di Crossref Journal Terindex di Google Scholar Journal Terindex di Academia 

Copyright © 2017 Journal of Islamic Studies and Humanities, ISSN: 2527-8401 (p) 2527-838X (e)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
View My Stats