Da’wah in community development: Analysis of community development methods in the Al-Qur’an
DOI:
https://doi.org/10.21580/jid.v42.2.12485Keywords:
Da’wah, Community, Empowerment, Development, Method, Dakwah, komunitas, pemberdayaanAbstract
Objective - The objective of this study focuses on analyzing the Qur'anic concept of empowerment methods to anticipate the negative impacts of modernization by grounding Islamic teachings through community empowerment with the concept of development that must be comprehensive, touching, and penetrating human identity.
Method - The study method is carried out through a literature study, with content analysis techniques.
Result - The results of this study analyzed 3 methods, they are 1) the al-Hikmah method a) through comparative (comparison), b) through proverbs (examples), c) through history (stories). 2) Method of Da'wah al-Mau'izhah al hasanah; a) Education and teaching, b) Guidance and counseling. c) uswahwa al-tathbiq (good example). 3) Da'wah al-Mujlah hiya ahsan method a) Deliberation of FGD (Focus Group Discussion), b) Muzakarah (Participatory Learning and Action), or Participatory Learning and Practice Processes). c) Mubahalah (Farmers Field School) or Field School.
Implication – This method suggests enriching insight and a comparison with empowerment theories discussed from the current concepts and improving the performance of Islamic community empowerment skills.
Originality - The focus of this research produces an empowerment method that is not only limited to the aspect of material welfare but can build a whole person, from all material and spiritual aspects simultaneously.
***
Tujuan - Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis konsep Al-Qur'an metode pemberdayaan untuk mengantisipasi dampak negatif modernisasi dengan membumikan ajaran Islam melalui pemberdayaan masyarakat dengan konsep pembangunan yang harus komprehensif, menyentuh, dan menembus identitas manusia.
Metode – Metode penelitian dilakukan melalui studi pustaka, dengan teknik analisis isi.
Hasil - Hasil penelitian ini menganalisis 3 metode yaitu 1) metode al-Hikmah a) melalui komparatif (perbandingan), b) melalui peribahasa (contoh), c) melalui sejarah (cerita). 2) Metode Dakwah al-Mau'izhah al hasanah; a) Pendidikan dan pengajaran, b) Bimbingan dan konseling. c) uswahwa al-tathbiq (teladan yang baik). 3) Metode Dakwah al-Mujlah hiya ahsan a) Musyawarah FGD (Focus Group Discussion), b) Muzakarah (Pembelajaran dan Tindakan Partisipatif), atau Proses Pembelajaran dan Praktek Partisipatif). c) Mubahalah (Sekolah Lapangan Petani) atau Sekolah Lapang.
Implikasi – Metode ini menyarankan pengayaan wawasan dan pembandingan dengan teori-teori pemberdayaan yang dibahas dari konsep-konsep yang ada dan peningkatan kinerja keterampilan pemberdayaan masyarakat Islam.
Orisinalitas - Fokus penelitian ini menghasilkan suatu metode pemberdayaan yang tidak hanya terbatas pada aspek kesejahteraan material tetapi dapat membangun manusia seutuhnya, dari seluruh aspek material dan spiritual secara bersamaan.
Downloads
References
Abd al-Jalal. (1998). ‘Ulum al-Qur’an (1st ed.). Dunia Ilmu.
Ahmad mustafa al maraghi. (1973). Tafsir al-Maraghi (XV). dar al fiqh.
Ahmad Warson Munawir. (1997). Kamus al-munawir Arab Indonesia (IV). Pondok pesantren Almunawwir.
Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. (1990). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Balai Pustaka.
Ghozali Syafe`I, A., & Muhlasin. (2020). PEMBERDAYAAN MASYARAKAT DALAM PERSPEKTIF ISLAM. Rajawali.
Hadi fahrudin. (2011). Pemberdayaan Partisipasi & Penguatan Kapasitas Masyarakat. Humaniora.
Harahap, M. E. U. (2020). Metode Pemberdayaan berbasis dakwah. 3, 22.
Ibrahim Anis, dkk. (1989). Al-Mu’jam al-Washid. dar al dakwah.
Junaidi. (2020). PENDEKATAN KOMUNIKASI ISLAM PADA NILAI MAUIZAH HASANAH (Talaah Konsep dan Aplikasi Dalam Kehidupan). Jurnal Peurawi:Media Kajian Komunikasi Islam, 3(1), 13.
Mansour fakih, dkk. (2004). Pendidikan populer panduan pendidikan metode kritis partispatoris. Insits Press.
Maullasari, S. (2019). METODE DAKWAH MENURUT JALALUDDIN RAKHMAT DAN IMPLEMENTASINYA DALAM BIMBINGAN DAN KONSELING ISLAM (BKI). Jurnal Ilmu Dakwah, 38(1), 162. https://doi.org/10.21580/jid.v38.1.3975
Qureish Shihab. (2004). Membumikan Al-Qur’an:Fungsi dan peran wahyu Dalam Masyarakat (18th ed.). Mizan.
Muhammad fuad Abdu al-Baqi. (1992). Al-Mu’jam al-Mufahras li al-Fazh al-Qur’an. Daar al-Ma’rifah.
Muhammad Jawad. (n.d.). At-Tanmiah fil Quran al-Karim. Kuliah Adab Jamiah Kuffah.
Muhammad Sabb’am Rasyidi al-Zaini. (1996). Al-Mu’jam al-Mufahris Lima ‘ani al-Qur’an al-‚azhim (2nd ed.). Dar al-fikr.
Ni’mah, S. (2021). METODE DAKWAH DALAM AL-QUR’AN. Al-MUBARAK Jurnal Kajian Al-Quran & Tafsir, 6(2), 13.
Nurjamilah, C. (2017). Pemberdayaan Masyarakat Berbasis Masjid dalam Perspektif Dakwah Nabi saw. Journal of Islamic Studies and Humanities, 1(1), 93–119.
Pengembangan masyarakat sub. (2012). GUMREGAH petani mandiri.
Rodin, D. (2015). Pemberdayaan ekonomi fakirmiskin dalam perspektif alquran. Jurnal Ekonomi, 6(1), 71–102.
Rosi, B. (n.d.). Metode Dakwah Ust. Toyyib dalam Membuka Wawasan Masyarakat. Fatwa: Jurnal Managamen Dakwah, 7.
Sagala, S. (2015). MANAJEMEN DAN KEPEMIMPINAN PENDIDIKAN PONDOK PESANTREN. 22(2), 21.
Salmandanis. (n.d.). Metode Dakwah dalaam Perspektif al-Quran.
Setiawan, A. I. (2012). Dakwah Berbasis Pemberdayaan Ekonomi dan Peningkatan Kesejahteraan Mad’u. Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 6(2), 347–262.
Syahril, S., Abdullah, W., & Syahruddin, S. (2019). Model Pemberdayaan Ekonomi Dengan Filantropi Islam Dalam Mewujudkan Kesejahteraan Masyarakat. IQTISHADIA Jurnal Ekonomi & Perbankan Syariah, 6(1), 25–40.
Widjajanti, K. (2011). Model pemberdayaan masyarakat. Jurnal Ekonomi Pembangunan, 12(1). http://hdl.handle.net/11617/1306
WJS. Poerwadarminta. (1982). Kamus Umum Bahasa Indonesia. Balai Pustaka.
Zaeni, H., Mukmin, H., Syahril, S., Yanti, F., & Aswadi, A. (2020). Dakwah Pemberdayaan Umat Perspektif Al-Qur`an. KOMUNIKA: Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 14(1), 95–110. https://doi.org/10.24090/komunika.v14i1.3276
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).