Public opinion analysis for moderate religious: Social media data mining approach

M. Mudhofi*  -  Universitas Islam Negeri Walisongo, Indonesia
Ilyas Supena    -  Universitas Islam Negeri Walisongo, Indonesia
Abdul Karim  -  Universitas Islam Negeri Walisongo, Indonesia
Safrodin Safrodin  -  Universitas Islam Negeri Walisongo, Indonesia
Solahuddin Solahuddin  -  Universiti Teknologi MARA (UiTM), Selangor, Malaysia

(*) Corresponding Author

Purpose - This paper aims to elaborate discourses of religious moderation on social media in terms of perceptions of netizen’s responding to the values of religious moderation.

Method - This study uses text mining to interpret and categorize comments from Twitter about the values of moderation. In addition, sentiment analysis used to capture the number of positive and negative words in each tweet. Data analysis was used to extract and explore the dominant Twitter users' emotions around the values of moderation.

Result  -  Sentiment analysis results indicate the variance of Twitter users' public participation in providing perceptions of religious or religious moderation values. The variance of public views of Twitter users on the issue of religious moderation content shows that positive sentiment is higher than negative sentiment.

Implication – This research contributes to the study of religious moderation more broadly by understanding how social media users perceive and showing how machine learning (text mining) can help better understand concepts related to the values of moderation.

Originality - This study presents a new methodology and analytical approach to investigating moderate religious in social media conversations, which brings together a multidisciplinary knowledge of technology, data science and religious studies. This research is the first study that used data mining approach to public opinion analysis for moderate religious in Indonesia.

***

Tujuan -  Tulisan ini bertujuan untuk mengelaborasi wacana moderasi beragama di media sosial ditinjau dari persepsi warganet dalam menyikapi nilai-nilai moderasi beragama.

Metode - Penelitian ini menggunakan text mining untuk menginterpretasikan dan mengkategorikan komentar dari Twitter tentang nilai moderasi. Selain itu, analisis sentimen digunakan untuk menangkap jumlah kata positif dan negatif di setiap tweet. Analisis data digunakan untuk mengekstraksi dan mengeksplorasi emosi pengguna Twitter yang dominan seputar nilai moderasi.

Hasil - Hasil analisis sentimen menunjukkan adanya variansi partisipasi masyarakat pengguna Twitter dalam memberikan persepsi terhadap agama atau nilai moderasi beragama. Variasi pandangan masyarakat pengguna Twitter terhadap isu konten moderasi beragama menunjukkan bahwa sentimen positif lebih tinggi daripada sentimen negatif.

Implikasi – Penelitian ini berkontribusi pada kajian moderasi beragama secara lebih luas dengan memahami bagaimana persepsi pengguna media sosial dan menunjukkan bagaimana machine learning (text mining) dapat membantu lebih memahami konsep yang berkaitan dengan nilai-nilai moderasi.

Orisinalitas - Studi ini menyajikan metodologi baru dan pendekatan analitis untuk menyelidiki agama moderat dalam percakapan media sosial, yang menyatukan pengetahuan multidisiplin teknologi, ilmu data, dan studi agama. Penelitian ini merupakan penelitian pertama yang menggunakan pendekatan data mining untuk analisis opini publik terhadap agama moderat di Indonesia.

Keywords: Religious moderation, tolerance, religiosity, text mining, sentiment analysis, Moderasi beragama, toleransi, religiusitas, text mining, analisis sentimen

  1. Abdullah, S. D. A. and Alfatra, S. (2019) ‘Narration of Islamic Moderation: Counter over Negative Content on Social Media’, Millati: Journal of Islamic Studies and Humanities, 4(2). doi: 10.18326/mlt.v4i2.153-165.
  2. Abuza, Z. (2006) Political Islam and Violence in Indonesia, Political Islam and Violence in Indonesia. Routledge. doi: 10.4324/9780203969250.
  3. Al-Syatibi, A. I. (2003) ‘al-Muwafaqat fi Ushul al-Syari’ah’, Vol. II (Beirut: Dar al Kutub al Ilmiyah, tt).
  4. Basid, A. (2017) ‘Islam Nusantara; Sebuah Kajian Post Tradisionalisme dan Neo Modernisme’, Tafáqquh: Jurnal Penelitian Dan Kajian Keislaman, 5(1), pp. 1–14.
  5. Chalik, A. (2016) ‘The Position of Islam Nusantara in Geopolitical Dinamycs of Islamic World’, MIQOT: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 40(2).
  6. Digital Influence Lab (2021) Malaysia Digital Marketing Statistics 2020-2021 |. Available at: https://digitalinfluencelab.com/malaysia-digital-marketing-statistics-2020-2021/ (Accessed: 14 November 2021).
  7. Fligstein, N. and McAdam, D. (2011) ‘Toward a General Theory of Strategic Action Fields’, Sociological Theory, 29(1). doi: 10.1111/j.1467-9558.2010.01385.x.
  8. Geertz, C. (1988) ‘Interpretation of Cultures: Selected Essays by Clifford Geertz’, Journal of Comparative Physiology B, 158(3).
  9. Haryanto, A. T. (2021) Pengguna Aktif Medsos RI 170 Juta, Bisa Main 3 Jam Sehari. Available at: https://inet.detik.com/cyberlife/d-5407834/pengguna-aktif-medsos-ri-170-juta-bisa-main-3-jam-sehari (Accessed: 14 November 2021).
  10. Hasan, M. (2021) ‘PRINSIP MODERASI BERAGAMA DALAM KEHIDUPAN BERBANGSA’, Mubtadiin.
  11. Hassan, M. K. and Jackson, K. D. (1982) ‘Traditional Authority, Islam, and Rebellion: A Study of Indonesian Political Behavior’, Journal of the American Oriental Society, 102(3). doi: 10.2307/602341.
  12. Hefni, W. (2020) ‘Moderasi Beragama dalam Ruang Digital: Studi Pengarusutamaan Moderasi Beragama di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam Negeri’, Jurnal Bimas Islam, 13(1), pp. 1–22. doi: 10.37302/jbi.v13i1.182.
  13. Karim, A. et al. (2021) ‘Pemetaan untuk Strategi Dakwah di Kota Semarang Menggunakan Pendekatan Data Mining (Mapping for Da’wah Strategy in Semarang City Using Data Mining Approach)’, Jurnal Dakwah Risalah, 32(1). doi: 10.24014/jdr.v32i1.12549.
  14. Kasdi, A. (2017) ‘THE ROLE OF WALISONGO IN DEVELOPING THE ISLAM NUSANTARA CIVILIZATION’, ADDIN, 11(1). doi: 10.21043/addin.v11i1.1973.
  15. Kemp, S. (2021) Digital in Malaysia: All the Statistics You Need in 2021 — DataReportal – Global Digital Insights. Available at: https://datareportal.com/reports/digital-2021-malaysia (Accessed: 14 November 2021).
  16. Majid, N. (1994) Pintu-pintu menuju Tuhan. Paramadina.
  17. Mohd Shukri Hanafi (2014) ‘The Wasatiyyah (Moderation) Concept in Islamic Epistemology: A Case Study of its Implementation in Malaysia’, International Journal of Humanities and Social Science, 4(9(1)).
  18. Mz, S. (2008) ‘Al-Kutub Al-Mu’tabarah: Kajian atas Sumber Rujukan dalam Beristinbat Menurut NU, Muhammadiyah, dan Persis’, Asy-Syir’ah: Jurnal Ilmu Syari’ah dan Hukum, 42(1), pp. 37–54.
  19. Najib, M. A. and Fata, A. K. (2020) ‘Islam Wasatiyah dan Kontestasi Wacana Moderatisme Islam di Indonesia’, Jurnal THEOLOGIA, 31(1). doi: 10.21580/teo.2020.31.1.5764.
  20. Nur, A. and Mukhlis, L. (2015) ‘Konsep Wasathiyah dalam Al-Quran (Studi Komparatif antara Tafsir al-Tahrîr wa at-Tanwîr dan Aisar at-Tafâsîr)’, An-Nur, 4(2).
  21. Nur, M. (2011) ‘TUHAN, AGAMA, DAN KEBENARAN (MEMBACA ULANG LOGIKA KEBENARAN AGAMA DALAM KERANGKA PEMIKIRAN FILSAFAT)’, Al-Adyan, 6(1). doi: 10.24042/adyan.v6i1.492.
  22. Nurhisam, L. and Huda, M. (2016) ‘Islam Nusantara: A Middle Way?’, QIJIS (Qudus International Journal of Islamic Studies), 4(2). doi: 10.21043/qijis.v4i2.1763.
  23. Pariser, E. (2011) The filter bubble: What the Internet is hiding from you. Penguin UK.
  24. Rahmatullah, R. (2021) ‘Popularitas Moderasi Beragama: Sebuah Kajian terhadap Tren Penelusuran Warganet Indonesia’, NALAR: Jurnal Peradaban dan Pemikiran Islam, 5(1). doi: 10.23971/njppi.v5i1.2419.
  25. Romli, M. G. (2016) Islam Kita, Islam Nusantara: Lima Nilai Dasar Islam Nusantara. Ciputat School.
  26. Saidah, M. (2020) ‘Crowdsourcing Public Participation Process for Solve Hoaks’, JURNAL PENELITIAN KOMUNIKASI DAN OPINI PUBLIK, 24(1). doi: 10.33299/jpkop.24.1.2169.
  27. Sunarto, PhD, A. (2017) ‘DAMPAK MEDIA SOSIAL TERHADAP PAHAM RADIKALISME’, Nuansa, 10(2). doi: 10.29300/nuansa.v10i2.647.
  28. Voll, J. O. (1983) ‘Fazlur Rahman. Islam and Modernity: Transformation of an Intellectual Tradition. Chicago: University of Chicago Press, 1982. 172 pages, index. $15.00’, Middle East Studies Association Bulletin, 17(2). doi: 10.1017/s0026318400013328.
  29. Wahid, A. (2006) ‘Islamku, Islam Anda, Islam Kita : Agama Masyarakat Negara Demokrasi’, The Wahid Institution.
  30. Wijaya, A. (2015) Menusantarakan Islam: menelusuri jejak pergumulan Islam yang tak kunjung usai di Nusantara. Nadi Pustaka.
  31. William, S. M. and Geertz, C. (1961) ‘The Religion of Java’, The American Catholic Sociological Review, 22(1). doi: 10.2307/3708141.
  32. Woodward, M. R. (1989) ‘Islam in Java: normative piety and mysticism in the Sultanate of Yogyakarta’, Islam in Java: normative piety and mysticism in the Sultanate of Yogyakarta. doi: 10.2307/2803920.
  33. Yusuf, A. (2018) MODERASI ISLAM DALAM DIMENSI TRILOGI ISLAM (AKIDAH, SYARIAH, DAN TASAWUF), Jurnal Al-Murabbi. Available at: http://jurnal.yudharta.ac.id/v2/index.php/pai (Accessed: 14 June 2021).

Open Access Copyright (c) 2023 Jurnal Ilmu Dakwah
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
View My Stats

 

Indexed by


      

Jurnal Ilmu Dakwah
Published by Faculty of Da'wa and Communication UIN Walisongo Semarang
Jl Prof. Dr. Hamka Kampus III Ngaliyan Semarang 50185
Phone: +622214085031
https://fakdakom.walisongo.ac.id/
Email: ilmudakwah@walisongo.ac.id

ISSN: 1693-8054 (print)
ISSN: 2581-236X (online)
DOI : 10.21580/jid


This work is licensed under CC Atribution - Non Comercial - ShareAlike 4.0.

 
apps