Voice of society: Revealing people's aspirations and reactions to da'wah communication containing halal product messages

Authors

  • Bambang Saiful Ma'arif Faculty of Da’wah, Universitas Islam Bandung
  • Muhammad Fauzi Arif Faculty of Da’wah, Universitas Islam Bandung
  • Ahmad Muttaqin Faculty of Da’wah, Universitas Islam Bandung https://orcid.org/0000-0001-6787-7366

DOI:

https://doi.org/10.21580/jid.v43.2.17537

Keywords:

Da'wah channels, halal products, religious podium, public recitation, saluran dakwah, produk halal, mimbar agama

Abstract

Purpose - This paper aims to present data on citizens' aspirations and responses regarding da'wah communication channels containing messages about halal products. This data can be referred by preachers (muballig) to improve the citizen literacy regarding halal products.

Method - This paper results from quantitative research with 468 respondents in Bandung Regency, Indonesia. This applies uses and gratifications theory (UGT) as a conceptual framework.

Result  - The findings show that a) media and communication channels are intensively put forward to convey information about halal products; b) da'wah communication channels through preachings are widely used because those are able to grow citizens' trust toward halal products; and c) public channels are believed to be able to grow citizens' desire for using halal products.

Implication – This implies that da'wah communication channels urgently raise people's trust toward information about halal products.

Originality - The originality of this article is that it reveals aspects of citizens' aspirations.

***

Tujuan - Tulisan ini bertujuan untuk menyajikan data tentang aspirasi dan tanggapan masyarakat mengenai saluran komunikasi dakwah yang memuat pesan tentang produk halal. Data ini dapat dirujuk oleh para muballig untuk meningkatkan literasi masyarakat mengenai produk halal.

Metode - Makalah ini merupakan hasil penelitian kuantitatif dengan 468 responden di Kabupaten Bandung, Indonesia. Penelitian ini menggunakan teori uses and gratifications (UGT) sebagai kerangka kerja konseptual.

Hasil - Temuan menunjukkan bahwa a) media dan saluran komunikasi secara intensif dikedepankan untuk menyampaikan informasi tentang produk halal; b) saluran komunikasi dakwah melalui ceramah banyak digunakan karena dapat menumbuhkan kepercayaan masyarakat terhadap produk halal; dan c) saluran publik diyakini dapat menumbuhkan keinginan masyarakat untuk menggunakan produk halal.

Implikasi - Hal ini mengimplikasikan bahwa saluran komunikasi dakwah sangat penting untuk meningkatkan kepercayaan masyarakat terhadap informasi tentang produk halal.

Orisinalitas - Orisinalitas dari artikel ini adalah bahwa artikel ini mengungkapkan aspek aspirasi warga negara.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Applbaum, R. L., & Anatol, K. (1974). Strategies For Persuasive Communication. Charles E. Merrill Publishing Company.

Eriany. (2023). Analisis Potensi Penguatan Marketing Exposure Dalam Peningkatan Awareness Makanan Halal di Jepang: Halal Gourmet Japan. LIKUID: Jurnal Ekonomi Industri Halal 2023, 3(1). https://doi.org/https://doi.org/10.15575/likuid.v3i1.23409

Esfandiari. (2022). Optimalisasi Regulasi Jaminan Produk Halal & Sertifikasi Halal LPPOM MUI untuk Produk Minuman Herbal. Aksiologiya: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(1).

Fairus, L., Setiorini, N., & Matin, A. (2021). Promotion Mix Strategy in Promoting a Halal Brand in Indonesia: a Case Study on Sasha Halal Toothpaste. Jurnal Indo-Islamika Pascasarjana UIN Jakarta, 11(1).

Fathurrahman. (2019). Faktor yang Mempengaruhi Minat Beli terhadap Makanan Halal. Studi pada Konsumen Muslim di Indonesia. Prosiding Jurnal Politeknik Bandung, 14(1).

Fathurrahman, A., & Anggesti, M. (2021). Pengaruh Gaya Hidup, Label Halal dan Harga terhadap Keputusan Pembelian Kosmetik (Studi Kasus pada Produk Safi). 6(2).

Fuadi, N. A. (2021). Deteksi Titik kritis kehalalan produk UMKM es dawet di Kota Makassar. Filogeni Jurnal Mahasiswa Biologi, 1(3).

Gullen. (2011). Dakwah Jalan Terbaik dalam Berpikir dan Menyikapi Hidup. Republika.

Ma’arif, B. S. (2010). Komunikasi Dakwah Paradigma untuk Aksi (N. S. Nurbaya (ed.)). Simbiosa Rekatama Media.

Mahfuz, M., Aziz, A. A., & Wijaya, P. (2022). Pengaruh Labelisasi Halal, Kualitas Produk dan Harga Terhadap Tingkat Penjualan Produk UMKM (Usaha Mikro Kecil Menengah) Kopi di Kabupaten Lombok Utara. Syntax Literate: Jurnal Ilmiah Indonesia, 7(12).

Mas’ud & Yassin. (2020). Profil Daya Kritis Santri Pesantren Di Jawa Barat Terhadap Halal dan Thoyyib pada Makanan. BIOEDUIN SGD, 12(1).

Mudhofi, M., Supena, I., Karim, A., Safrodin, S., & Solahuddin, S. (2023). Public opinion analysis for moderate religious: Social media data mining approach. Jurnal Ilmu Dakwah, 43(1), 1-27. doi:https://doi.org/10.21580/jid.v43.1.16101

Mukhlisin, A., & Suhendri, A. (2018). Strategi Pengembangan Produk Bank Syariah Di Indonesia. Jurnal Ekonomi Syariah (JES) Universitas Islam Lamongan (Unisla), 3(2).

Perbawasari. (2019). Government Marketing Public Relations Strategy in Preparing Halal Tourism in Priangan Region. Mimbar Jurnal Sosial Dan Pembangunan, 35(1).

Pratiwi, Soraya Ratna, Dida, S., & Sjafira, N. A. (2018). Strategi Komunikasi dalam Membangun Awareness Wisata Halal di Kota Bandung. Jurnal Kajian Komunikasi, 6(1).

Raditya Pratama Putra, Indri Rachmawati, Y. W. C. (2021). Digital Information Media of the Salman ITB Halal Center in improving Marketing Performance of Halal Lecture Program. Mediator, 14(1). https://doi.org/10.29313/mediator.v14i1.6992

Ramadhan, A. S. E. S. V. (2017). Faktor-faktor yang mempengaruhi intensi pembelian produk halal di Indonesia = Factors affecting the intention of purchasing halal in Indonesia.

Rosida. (2018). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Intensi Pembelian Kosmetik Halal. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 4(2).

Simons. (1976). Persuasion Understanding, Practice, and Analysis. Random House.

Supriadi. (2021). Decision Support System For Determining Campus Promotion Media In New Student Admissions With Analytical Network Process And Regression Methods. IJCCS (Indonesian Journal of Computing and Cybernetics Systems), 15(2).

Warto, S. (2 C.E.). Sertifikasi Halal dan Implikasinya Bagi Bisnis Produk Halal di Indonesia. Al Maal: Journal of Islamic Economics and Banking, 1.

Yustiani. (2022). Tren Konsumsi Mie Samyang di Kalangan Mahasiswa: Pertimbangan Labelisasi Halal dan Promosi Produk Pada Keputusan Membeli. Mabsya: Journal Manajemen Bisnis Syariah, 4(2), 113–131. https://doi.org/https://doi.Org /10.24090/mabsya.v4i2.6666

Downloads

Published

2023-12-28

Issue

Section

Articles