Da'wah strategy of the Indonesian Ulema Council in broadcasting wasathiyah islamic values in Wonogiri

Muhammad Syarifuddin*    -  Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang, Indonesia
Agus Riyadi    -  Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang, Indonesia
Mukti Ali    -  Universitas Islam Negeri Salatiga, Indonesia

(*) Corresponding Author

Purpose – This study aims to determine the Indonesian Ulema Council (Majelis Ulama Indonesia, MUI) Da'wah Strategy in Wonogiri in broadcasting Wasathiyah  Islamic values in Wonogiri as well as the supporting and inhibiting factors of the MUI Da'wah Strategy in Wonogiri.

Method – This research is qualitative research, Data was collected by several data collection techniques: Observation, Interview, Documentation. The data analysis process is carried out throughout the research process, from planning and data collection to interpretation or interpretation of data or the content of data discussion in the field.

Result  – This research shows that there are three da'wah strategies used by MUI Wonogiri, namely: (1) Sentimental Da'wah Strategy (Al-Manhaj 'athifi), (2) Rational Da'wah Strategy (Al-Manhaj Al-Aqli), (3) Sensory Da'wah Strategy (Al-Manhaj Al-Hissi).

Implication – The implications of this research are related to the importance of the da'wah movement of the Indonesian Ulema Council Wonogiri in strengthening the value of Wasathiyah  Islam

Originality/Value – This study analyzes the views of the Da’i of the Wonogiri Indonesian Ulema Council on the understanding of wasathiyah Islam, and the activities of the da'wah movement in strengthening the understanding of Wasathiyah  Islamic Values.

***

Tujuan - Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui Strategi Dakwah MUI di Wonogiri dalam menyiarkan nilai-nilai Islam Wasathiyah  di Wonogiri serta faktor-faktor pendukung dan penghambat Strategi Dakwah Majelis Ulama Indonesia (MUI) di Wonogiri

Metode - Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif, Data dikumpulkan dengan beberapa teknik pengumpulan data: Pengamatan, Wawancara, Dokumentasi. Proses analisis data dilakukan selama proses penelitian, mulai dari perencanaan dan pengumpulan data hingga interpretasi atau interpretasi data atau isi pembahasan data di lapangan

Hasil  - Penelitian ini menunjukkan bahwa: ada tiga strategi dakwah yang digunakan oleh MUI Wonogiri, yaitu: (1) Strategi Dakwah Sentimental (Al-Manhaj 'athifi), (2) Strategi Dakwah Rasional (Al-Manhaj Al-Aqli), (3) Strategi Dakwah Sensorik (Al-Manhaj Al-Hissi).

Implikasi– Implikasi dari penelitian ini terkait pentingnya gerakan dakwah Majelis Ulama Indonesia Wonogiri dalam memperkuat nilai Islam Wasathiyah

Orisinalitas/Nilai - Penelitian ini menganalisis pandangan Da’i Majelis Ulama Indonesia Wonogiri terhadap pemahaman Islam Wasathiyah , dan aktivitas gerakan dakwah dalam memperkuat pemahaman Nilai-Nilai Islam Wasathiyah 

Keywords: Da'wah Strategy; Indonesian Ulema Council; Wasathiyah Islam; Strategi Dakwah, Majelis Ulama Indonesia, Islam wasathiyah

  1. Afidatul, A. (2018). Genealogi dan Strategi Dakwah Kultural NU. ISLAMICA: Jurnal Studi Keislaman, 13(1), 165. Retrieved from http://islamica.uinsby.ac.id/index.php/islamica/article/view/574
  2. Al-Bayanuni, M. A. A.-F. (2010). Pengantar Studi Ilmu Dakwah. Terj. Masruri Ilham Dan Muhammad Malik Supar. Jakarta: Pustaka Al-Kautsar.
  3. Arif, K. M. (2020). Moderasi Islam (Wasathiyah Islam) Perspektif Al-Qur’an, As-Sunnah Serta Pandangan Para Ulama dan Fuqaha. Al-Risalah: Jurnal Studi Agama Dan Pemikiran Islam, 11(1), 22–43.
  4. Asep Firmansyah. (2021). Islam Wasathiyah jadi Benteng hadapi Radikalisme. Retrieved from https://www.antaranews.com/berita/2350474/ketua-umum-mui-islam-wasathiyah-jadi-benteng-hadapi-radikalisme
  5. Aziz, M. A. (2019). Ilmu Dakwah: Edisi Revisi. Prenada Media.
  6. Chakim, S. (2007). Strategi Dakwah dan Kemajemukan Masyarakat. KOMUNIKA: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 1(1), 137–147.
  7. Faizah. (2006). Psikologi Dakwah (First). Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
  8. Farihah, I. (2015). Strategi Dakwah di Tengah Konflik Masyarakat. Addin, 8(2).
  9. Farihah, R. K., Ritonga, D., & Masykur, M. (2021). Kesadaran Moderasi Beragama dalam Dunia Pendidikan Islam (pertama; Guepedia, Ed.). Serang: GUEPEDIA.
  10. Firmansyah, Z. A. (2014). Panduan Resmi Pramuka. WahyuMedia.
  11. Habibaty, D. M. (2018). Peranan Fatwa Dewan Syariah Nasional-Majelis Ulama Indonesia-Terhadap Hukum Positif Indonesia. Jurnal Legislasi Indonesia, 14(4), 447–453.
  12. Haris, M. (2020). Menuju Islam Moderat. Zayadi E-Publishing House.
  13. Ikhsan, A. M. (2018). Beginilah Jalan Dakwah. Elex Media Komputindo.
  14. Jafar, I. (2010). Tujuan Dakwah dalam Perspektif Al-Qur’an Mempertajam Fokus dan Orientasi Dakwah Ilahi. MIQOT: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 34(2).
  15. Karim, A., Adeni, A., Fitri, F., Fitri, A. N., Hilmi, M., Fabriar, S. R., & Rachmawati, F. (2021). Pemetaan untuk Strategi Dakwah di Kota Semarang Menggunakan Pendekatan Data Mining (Mapping for Da'wah Strategy in Semarang City Using Data Mining Approach). Jurnal Dakwah Risalah, 32(1), 40-55.
  16. Mudhofi, M., & Karim, A. (2024). Transformation of new media in Aswaja al-Nahdliyyah da'wah: Strategies and challenges in the contestation of religious authority in Indonesia. Islamic Communication Journal, 9(1), 133-146.
  17. Mudhofi, M., Supena, I., Karim, A., Safrodin, S., & Solahuddin, S. (2023). Public opinion analysis for moderate religious: Social media data mining approach. Jurnal Ilmu Dakwah, 43(1), 1-27.
  18. Muksin, A. (2016). Metode Majelis Ulama Indonesia (Mui) Dalam Pengawasan Dan Pembinaan Aliran Keagamaan Di Kabupaten Seluma. Manthiq, 1(2).
  19. Mulyati, M. (2019). Kontribusi MUI dalam Pengembangan dan Penerapan Hukum Islam di Indonesia. Al-Mashlahah Jurnal Hukum Islam Dan Pranata Sosial, 7(01), 83–100.
  20. Nur Syam. (2018). Menjaga Harmoni Menuai Damai Islam, Pendidikan dan Kebangsaan (First). Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
  21. Pirol, A. (2017). Komunikasi dan Dakwah Islam. Deepublish.
  22. Puspianto, A. (2020). Strategi Dakwah Masyarakat Kota. An-Nida’: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 9(1), 42–64.
  23. Riyadi, A., & Karim, A. (2024). Social Harmony through Local Wisdom: Da'wah in the Kalang Obong Tradition. Jurnal Dakwah Risalah, 35(1), 68-87.
  24. Riyadi, A., & Karim, A. (2023). Da'wah bil-hikmah: Tracing Sunan Kalijaga's footsteps in the transformation of Islamic society. Jurnal Ilmu Dakwah, 43(2), 281-296.
  25. Riyadi, A., Priyangga, Z. G., & Mustolehudin, M. (2021). Dakwah Islam dan Nasionalisme: Studi Kasus Dakwah Kebangsaan AR Baswedan (Islamic Da’wah and Nationalism: A Case Study of Nationalism Da’wah of AR Baswedan). Jurnal Dakwah Risalah, 32(1), 1–19.
  26. Riyadi, A., & Wigati, Y. I. (2020). Komunikasi Interpersonal Komunitas Pelita dalam Membangun Toleransi Beragama. Jurnal Komunikasi Islam, 10(1), 146–172.
  27. Wijaya, A. (2020). Berislam di jalur tengah. IRCiSoD.

Open Access Copyright (c) 2024 Jurnal Ilmu Dakwah
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
View My Stats

 

Indexed by


      

Jurnal Ilmu Dakwah
Published by Faculty of Da'wa and Communication UIN Walisongo Semarang
Jl Prof. Dr. Hamka Kampus III Ngaliyan Semarang 50185
Phone: +622214085031
https://fakdakom.walisongo.ac.id/
Email: ilmudakwah@walisongo.ac.id

ISSN: 1693-8054 (print)
ISSN: 2581-236X (online)
DOI : 10.21580/jid


This work is licensed under CC Atribution - Non Comercial - ShareAlike 4.0.

 
apps