PERAN MEDIA DAKWAH DALAM PEMBANGUNAN MANUSIA
DOI:
https://doi.org/10.21580/jid.v38.2.3870Keywords:
Media dakwah, media massa dan Pembangunan manusiaAbstract
In human development process, media is needed which will be a channel in the da'wa carried out. Da'wa as an effort to build the existence of human beings is an entry point that supports the success of it. The more suitable the da'wah media used, the more positive and successful the da'wah will be. Conversely, if the preacher is wrong in choosing a channel causing his missionary activity to fail. This brief article highlights the importance of the media as a missionary channel. The results of the analysis in this paper state that mass media as a da'wah channel has positive implications as a da'wa channel. In addition, mass media also has a negative contribution if it is not maximized by its use and errors in the selection of themes in da'wa.
****
Dalam pembangunan manusia dibutuhkan media yang akan menjadi saluran dalam dakwah yang dilakukan. Dakwah sebagai upaya membangun keberadaan diri manusia menjadi sebuah entry point yang mendukung keberhasilan terhadapnya. Semakin sesuai media dakwah yang digunakan, maka akan memberikan makna positif dan keberhasilan atas dakwah yang dilakukan. Sebaliknya, apabila pendakwah salah dalam memilih saluran menyebabkan aktivitas dakwahnya menjadi gagal. Tulisan singkat ini menyoroti tentang pentingnya media sebagai saluran dakwah. Hasil analisa dalam tulisan ini menyatakan bahwa media massa sebagai saluran dakwah mempunyai implikasi positif sebagai saluran dakwah. Selain itu media massa juga mempunyai kontribusi negatif apabila tidak dimaksimalkan penggunaannya dan kesalahan dalam pemilihan tema dalam dakwah.
Downloads
References
Nugroho, Iwan dan Rochmin Dahuri. 2004. Pembangunan Wilayah Prespektif Ekonomi, Sosial dan Lingkungan. LP3ES. Jakarta
Kuncoro, Mudrajat, (2007), Otonomi Dan Pembangunan Daerah, Erlangga, Jakarta
Deddy T. Tikson. 2005. Indikator-indikator Pembangunan Ekonomi. http://ecozon.html. Diakses pada: Senin, 14 Juli 2017.
Riyadi dan Deddy Supriyadi Bratakusumah. 2005. Perencanaan Pembangunan Daerah. Jakarta : PT Gramedia Pustaka Utama
Cangara, Hafied. Pengantar Ilmu Komunikasi; Jakarta, PT. Raja Grafindo Persada; 2008
Kuswandi, Wawan. 1996. Komunikasi Massa Sebuah Analisis: Media Televisi. Rineka Cipta. Jakarta.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The copyright of the accepted article shall be assigned to the publisher of the journal. The intended copyright includes the right to publish the article in various forms (including reprints). The journal maintains the publishing rights to published articles.
In line with the license, authors and any users (readers and other researchers) are allowed to share and adapt the material only for non-commercial purposes. In addition, the material must be given appropriate credit, provided with a link to the license, and indicated if changes were made. If authors remix, transform or build upon the material, authors must distribute their contributions under the same license as the original.