Pendampingan dalam Mengembangkan Lagu Bahasa Inggris sebagai Upaya Peningkatan Kompetensi Mengajar bagi Guru PIAUD di Kabupaten Jember

Sari Dewi Noviyanti*  -  IAIN Jember, Indonesia

(*) Corresponding Author

Early age learners have characteristics and needs that are different from learning at the higher levels. Teachers at the early age level of education are required to be able to create a pleasant learning atmosphere, for example through the use of song and play media. But in reality, not all early childhood education teachers have the ability to use and develop songs in all subject areas, especially in learning English. This is due to limited references and the ability to develop creative songs. Thus, the purpose of this community service activity is to improve the teaching competency of PIAUD teachers in Jember Regency. The Participatory Action Research (PAR) method with workshop techniques and direct mentoring is used as an approach in this activity to help teachers recognize their problems and potential. This mentoring activity involved 50 PIAUD teachers in Jember District with 3 speakers who were experts in the field of English Education and psychology learning. The results of these service activities can be seen from the increase in the ability of teachers to use and develop English songs. In addition, this activity resulted in an English song compilation book that can be used as a reference for learning in class. This shows that the purpose of this service activity has been achieved by increasing the ability of the assisted teacher in using and developing English songs.

 

Pembelajaran di tingkat usia dini memiliki karakteristik dan kebutuhan yang berbeda dengan pembelajaran pada tingkat di atasnya. Guru pada tingkat Pendidikan usia dini dituntut untuk dapat menciptakan suasana belajar yang menyenangkan, misalnya melalui penggunaan media lagu dan permainan. Namun pada kenyataannya, tidak semua guru Pendidikan anak usia dini memiliki kemampuan untuk menggunakan dan mengembangkan lagu pada semua bidang pelajaran, khususnya pada pembelajaran Bahasa Inggris. Hal ini disebabkan karena keterbatasan referensi dan kemampuan mengembangkan lagu kreasi. Sehingga, tujuan dari kegiatan pengabdian ini adalah untuk meningkatkan kompetensi mengajar guru-guru PIAUD di Kabupaten Jember. Metode Participatory Action Research (PAR) dengan teknik workshop dan pendampingan langsung digunakan sebagai pendekatan dalam kegiatan ini untuk membantu para guru mengenali masalah dan potensi mereka. Kegiatan pendampingan ini melibatkan 50 guru PIAUD di Kabupaten Jember dengan 3 narasumber yang ahli di bidang psikologi Pendidikan dan pembelajaran Bahasa Inggris. Hasil kegiatan pengabdian ini dapat dilihat dari peningkatan kemampuan para guru dalam menggunakan dan mengembangkan lagu berbahasa Inggris. Selain itu, kegiatan ini menghasilkan sebuah buku kompilasi lagu Bahasa Inggris yang dapat digunakan sebagai referensi untuk pembelajaran di kelas. Hal ini menunjukkan bahwa tujuan kegiatan pengabdian ini telah tercapai dengan meningkatnya kemampuan guru dampingan dalam menggunakan dan mengembangkan lagu berbahasa Inggris.

Keywords : Pengembangan Lagu Bahasa Inggris; guru PIAUD

  1. Miranti, Ira dkk. 2015. Penggunaan Media Lagu Anak-Anak Dalam Mengembangkan Kemampuan Kosakata Bahasa Inggris Siswa Di PAUD. Universitas PGRI
  2. Sari, Indah. 2018. Pemanfaatan Media Lagu Dalam Peningkatan Kosa Kata Bahasa Inggris. Universitas Pembangunan Panca Budi
  3. Ratminingsih, Ni Made dkk. 2013. Pembelajaran Bahasa Inggris Berbasis Tema Melalui Lagu Kreasi Di Sekolah Dasar. Universitas Pendidikan Ganesha
  4. Shtakser, I. 2012. Using Music and Songs in the Foreign Language Classroom
  5. Brewster, J., Ellis, G., & Girard, D. 2007. The Primary English Teacher’s Guide. Essex, England: Pearson Education Limited
  6. Harmer, J. 2007. The Practice of English Language Teaching. Essex, England: Pearson Education Limited
  7. Sevik, M. 2011. Teacher Views about Using Songs I Teaching English to Young Learners. Educational Research and Review, 6 (21): 1027-1035

Open Access Copyright (c) 2020 Dimas: Jurnal Pemikiran Agama untuk Pemberdayaan

Dimas: Jurnal Pemikiran Agama untuk Pemberdayaan
Institute for Research and Community Services (LP2M)
UIN Walisongo, Semarang, Indonesia
Jl. Walisongo No 3-5 Semarang 50185
Central Java, Indonesia
Website: https://lp2m.walisongo.ac.id/
Email: dimas@walisongo.ac.id

ISSN: 1411-9188 (Print)
ISSN: 2502-9428 (Online)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License

Get a feed by atom here, RRS2 here and OAI Links here

 
apps