From Cafe to the Mosque: the Construction of Dakwah Digital Communication of Shift Community
DOI:
https://doi.org/10.21580/dms.2021.212.9429Keywords:
Communication psychology, digital da'wah, millennialsAbstract
Keberhasilan dakwah sangat ditentukan oleh strategi yang dipilih oleh da’i. Dakwah aktual dan kontekstual merupakan salah satu cara yang dapat dipilih agar pesan efektif mempengaruhi kesadaran dan perilaku masyarakat. Artikel ini bertujuan untuk mengkonstruksi strategi dakwah digital dalam konteks generasi milenial. Melalui pendekatan antropologi digital, artikel ini mengeksplorasi salah satu aktifitas yaitu komunitas Shift yang dipimpinan Hanan Attaki dimana ia melakukan dakwah digital dengan sasaran utama generasi milenial. Dalam studi ini ditelusuri beberapa media sosial yang sering digunakan oleh Hanan Attaki, yaitu Youtube dan Instagram. Studi ini menunjukkan terdapat sejumlah model komunikasi yang bisa dibangun melalui dakwah digital yang menjangkau sasaran dakwah baru yaitu komunitas milenial. Aktualitas tema dakwah dan kontekstual dakwah yang relevan dengan karakteristik generasi milenial yaitu IT minded dan memiliki mobilitas yang tinggi sehingga membentuk moda komunikasi dakwah yang berciri representasi budaya sebagai penentu efektivitas dalam menjangkau kesadaran dan perilaku sasaran dakwah.
The success of da'wah is largely determined by the strategy chosen by the Islamic preacher. Actual and contextual da'wah is one of ways that can be chosen by Islamic preacher so that messages can effectively influence people's awareness and behavior. The aim of this study is to construct a digital da'wah strategy in the context of the millennial generation. Through a digital anthropological approach, this study explores one of the activities, namely the Shift community led by Hanan Attaki where he conducts digital da'wah with the main target of the millennial generation. In this study, several social media are often used by Hanan Attaki, namely Youtube and Instagram. This study shows that there are a number of communication models that can be built through digital da'wah that reach new da'wah targets, namely the millennial community. The actuality of the da'wah theme and contextual da'wah that is relevant to the characteristics of the millennial generation, namely IT minded and it has high mobility and make a form of da'wah communication which characterized by cultural representation as a determinant of effectiveness in reaching awareness and behavior of da'wah targets.
Downloads
References
Abdullah, S. D. A. (2018). Peran Hanan Attaki Dalam Membangun Persepsi Generasi Milenial Tentang Tuhan (Analisis Isi Atas Video “Kangen” Di Youtube). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Raushan Fikr, 7(1), 65–74. https://doi.org/10.24090/jimrf.v7i1.2206
Affandi, N. R. D., & Octavianti, M. (2019). KOMUNIKASI DAKWAH PEMUDA HIJRAH. Jurnal Manajemen Komunikasi, 3(2), 173. https://doi.org/10.24198/jmk.v3i2.20492
Budiantoro, W. (2018). Dakwah di Era Digital. KOMUNIKA: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 11(2), 263–281. https://doi.org/10.24090/komunika.v11i2.1369
Hilmi, M. (2021). Youtube as Da’wah Media Innovation in Disruption Era. MUHARRIK: Jurnal Dakwah Dan Sosial, 4(01), 21–31. https://doi.org/10.37680/muharrik.v4i01.234
Inderasari, E., Lestari, B., & Achsani, F. (2020). Penggunaan Bahasa Dakwah Ustaz Hanan Attaki di Media Sosial Instagram. Jalabahasa, 15(1), 1–15.
Iswatiningsih, D. D. (2016). Etnografi Komunikasi : Sebuah Pendekatan Dalam Mengkaji. SEMINAR NASIONAL PRASASTI (Pragmatik: Sastra Dan Linguistik).
Jamil, M., Zuhri, M., Sobirin, M., & Taufiq, I. (2020). Virtual Ummah and Religious Movement Contestation: Identity and Discourse. https://doi.org/10.4108/eai.1-10-2019.2291667
KumparanTech. (2018). Generasi Millenial Dominasi Pengguna Internet di Indonesia. Techno & Sains.
Moore, M. (2012). Interactive media usage among millennial consumers. Journal of Consumer Marketing, 29(6). https://doi.org/10.1108/07363761211259241
Mubarok, Z., & Koidin, M. (2020). Ibadah Mengolah Sampah Di Desa Grobog Wetan Kecamatan Pangkah Kabupaten Tegal. Dimas: Jurnal Pemikiran Agama Untuk Pemberdayaan, 20(1). https://doi.org/10.21580/dms.2020.201.4806
Nizar, Y. A. (2020). Program less waste sebagai inovasi dakwah Hanan Attaki. Jurnal Ilmu Dakwah, 40(2), 115. https://doi.org/10.21580/jid.v40.2.5762
Novinggi, V. (2019). Sensasi dan Persepsi Pada Psikologi Komunikasi. AL-HIKMAH: Media Dakwah, Komunikasi, Sosial Dan Budaya, 10(1). https://doi.org/10.32505/hikmah.v10i1.1706
Nugraha, R. H., Parhan, M., & Aghnia, A. (2020). MOTIVASI HIJRAH MILENIAL MUSLIM PERKOTAAN MELALUI DAKWAH DIGITAL. MUHARRIK: Jurnal Dakwah Dan Sosial, 3(02). https://doi.org/10.37680/muharrik.v3i02.398
Rohma, S., Sya’roni, M., Mufrihah, S., & Arafat, A. T. (2020). Media Sosial Sebagai Sarana Pemasaran Konten Edukasi Islami Untuk Masyarakat Semarang. Dimas: Jurnal Pemikiran Agama Untuk Pemberdayaan, 20(2). https://doi.org/10.21580/dms.2020.202.6712
Rustandi, R. (2020). Cyberdakwah: Internet Sebagai Media Baru Dalam Sistem Komunikasi Dakwah Islam. NALAR: Jurnal Peradaban Dan Pemikiran Islam, 3(2), 84–95. https://doi.org/10.23971/njppi.v3i2.1678
W, R. W. A., Poluakan, M. V., Dikayuana, D., Wibowo, H., & Raharjo, S. T. (2020). POTRET GENERASI MILENIAL PADA ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0. Focus : Jurnal Pekerjaan Sosial, 2(2). https://doi.org/10.24198/focus.v2i2.26241
Wibawa, A. T. (2019). Fenomena Dakwah Di Media Sosial Youtube. Jurnal Rasi, 1(1), 1–19.
Yuswohady. (2016). Millenial Trends 2016. Www.Yuswohady.Com.
https://www.portal-islam.id/2019/07/profil-dan-biografi-ustadz-hanan-Hanan Attaki.html
https://www.youtube.com/channel/UCIm0qD-5Yk38NM6KuQvfjfQ
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright
The copyright of the received article shall be assigned to the journal as the publisher of the journal. The intended copyright includes the right to publish the article in various forms (including reprints). The journal maintains the publishing rights to the published articles. Therefore, the author must submit a statement of the Copyright Transfer Agreement.*)
Licensing
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
In line with the license, authors are allowed to share and adapt the material. In addition, the material must be given appropriate credit, provided with a link to the license, and indicated if changes were made. If authors remix, transform or build upon the material, authors must distribute their contributions under the same license as the original.
_______
*) Authors whose articles are accepted for publication will receive confirmation via email and send a Copyright Transfer Agreement.