Analisis Validitas dan Reliabilitas Alat Peraga Tabung Resonansi Horizontal beserta Instrumennya untuk Menunjang Keterampilan Generik Sains Siswa

Choirul Huda*  -  Universitas PGRI Semarang, Indonesia
Feny Febriana Damayanti  -  Universitas PGRI Semarang, Indonesia
Duwi Nuvitalia    -  Universitas PGRI Semarang, Indonesia

(*) Corresponding Author

The purpose of this research to determine the validity and reliability of instrument and horizontal resonance tubes props to support student’s generic science skills. The instrument used in this research is the observation sheet with the number of 10 student activities observed. The learning media used are products in the form of horizontal resonance tube props and props usage guidelines. This research is a qualitative descriptive study to assess and determine the quality of instrument and props to support student’s generic science skills. Each instrument and props were validated by two physics education experts. The results showed: 1) the average validation results by the two experts were in very valid criteria with a percentage of 85.42% for observation sheets, 91.67% for horizontal resonance tube props, and 100% for usage guidelines tool; 2) product reliability is on the reliable criteria with the percentage of observation sheet instruments 88.23%, horizontal resonance tube props 97.06%, and guidelines for using the tools 100%. Based on the results of the research, instruments and horizontal resonance are proper to be used to support students' generic science skills with very valid and reliable criteria.

Keywords: Horizontal resonance tubes; props; science generic skills

  1. Agustin, R. R. 2013. Pengembangan Keterampilan Generik Sains melalui Penggunaan Multimedia Interaktif. Jurnal Pengajaran MIPA, 18(2), 253–257.
  2. Arikunto, S. 2013. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
  3. Arikunto, S. dan Jabar, C. S. 2009. Evaluasi Program Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
  4. Asy’ari, M., Ikhsan, M., dan Muhali. 2018. Validitas Instrumen Karakterisasi Kemampuan Metakognisi Mahasiswa Calon Guru Fisika. Prima Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram, 6(1), 18–26.
  5. Darmawan, J., Halim, A., dan Nur, S. 2013. Metode Pembelajaran Eksperimen Berbasis Inkuiri untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Keterampilan Generik Sains Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (JPSI), 22–33.
  6. Fitriyani, L. dan Wiyatmo, Y. 2017. Pengembangan Media Pembelajaran VLOG (Video Blogging) pada Materi Usaha dan Energi untuk Menumbuhkan Kemandirian dan Meningkatkan Penguasaan Konsep Fisika Siswa Kelas X SMA Negeri 2 Ngaglik. Jurnal Pedidikan Fisika, 6, 427–435.
  7. Gunawan, Setiawan, A., dan Widyantoro, D. H. (2013). Model Virtual Laboratory Fisika Modern untuk Meningkatkan Keterampilan Model Virtual Laboratory Fisika Modern untuk Meningkatkan Keterampilan Generik Sains Calon Guru. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 20(1), 25–32.
  8. Martiningsih, M., Situmorang, R. P., dan Hastuti, S. P. 2018. Hubungan Keterampilan Generik Sains dan Sikap Ilmiah melalui Model Inkuiri Ditinjau dari Domain Kognitif. Jurnal Pendidikan Sains (JPS), 06(01), 24–33.
  9. Mukhlis. 2017. Pembelajaran Model Inquiri Terbimbing pada Materi Besaran dan Satuan untuk Meningkatkan Keterampilan Generik Sains dan Hasil Belajar Mahasiswa. Lantanida Journal, 5(1), 29–41.
  10. Nuroso, H., Siswanto, J., dan Huda, C. 2018. Developing a Learning Model to Promote The Skills of Analytical Thinking. Journal of Education and Learning (EduLearn), 12(4), 775–780.
  11. Rosidah, T., Hidayah, F. F., dan Astuti, A. P. 2019. Efektivitas Model Problem Based Instruction Berpendekatan Etnosains untuk Meningkatkan Keterampilan Generik Sains. Jurnal Pendidikan Sains (JPS), 7(1), 14–21.
  12. Sudarmin. 2012. Keterampilan Generik Sains dan Penerapannya dalam Pembelajaran Kimia Organik. Semarang: Unnes Press.
  13. Susilawati, Huda, C., Kurniawan, W., Masturi, dan Khoiri, N. 2018. Analysis of pre-service physics teacher skills designing simple physics experiments based technology. J Phys: Conf Ser 983 012045.
  14. Warimun, E. S., & Murwaningsih, A. 2015. Model Pembelajaran Induktif untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Keterampilan Generik Fisika Siswa SMA. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Fisika (JPPPF), 1(1), 105–110.
  15. Widyatmoko, A dan Pamelasari, S. D. 2012. Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Mengembangkan Alat Peraga IPA dengan Memanfaatkan Bahan Bekas Pakai. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 51–56.

Open Access Copyright (c) 2019 Physics Education Research Journal
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

 
apps