This study aims to produce guided inquiry based learning modules on optical instrument material and test their effectiveness. This research and development refers to the modified Borg and Gall (1983) model. Techniques for collecting data through observation, questionnaires, tests and documentation. The results of the feasibility test showed that the physics learning module based on guided inquiry on optical instrument material was feasible to use with the percentage of the feasibility score from the material experts amounting to 87.27% and from media experts amounting to 91.67%. The effectiveness test results show that the module produced effectively. This is indicated by the results of t-test calculations on student learning outcomes test data obtained ttable 2.048 and tcount of 6.433, so tcount>ttable which means ๐ป0 is rejected, ๐ป๐ is accepted.
Abungu, H. E., Okere, M. I. O., & Wachanga, S. W. 2014. The Effect of Science Process Skills Teaching Approach on Secondary School Studentsโ Achievement in Chemistry in Nyando District, Kenya. Journal of Educational and Social Research, 3(6).
Akbar, S. 2013. Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: Rosdakarya.
Borg, W.R. & Gall, M. 1983. Educational Research: An Introduction. New York: Longman.
Daryanto. 2013. Menyusun Modul (Bahan Ajar untuk Persiapan Guru dalam Mengajar). Yogyakarta: Gava Media.
Depdiknas. 2006. Pedoman Khusus Pengembangan Silabus dan Penilaian Mata Pelajaran Fisika. Jakarta: Depdiknas.
Haloho, F., & Wiyono, K. 2016. Pengembangan Buku Kerja Peserta Didik Berbasis Inkuiri Materi Optika Geometri Kelas X Sekolah Menengah Atas. Jurnal Inovasi dan Pembelajaran Fisika, 3(1): 30โ36.
Ikhsan, M., Sutarno, & Prayitno, B. A. 2016. Materi Sistem Gerak Manusia untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta didik Kelas XI MIA SMA Negeri 1 Wera. Jurnal Inkuiri, 5(1): 133โ142.
Jumadi, S. P. 2015. Developing A Guided Inquiry-Based Science Teaching And Learning Module To Improve Junior High School Students Processing Skill And Scientific Attitude. Universitas Negeri Yogyakarta.
Muspiroh, N. 2013. Integrasi Nilai-nilai Islam dalam Pembelajaran IPA di Sekolah. Jurnal Pendidikan Islam, 28(3): 168โ188.
Nurjanah, A. K., Sajidan, & Karyanto, P. 2016. Pengembangan Modul Biologi Berbasis Inquiry Real World Application Pada Materi Bioteknologi. Jurnal Inkuiri, 5(3): 66โ76.
Rachmadhani, P. H. 2014. Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Keterampilan Proses Sains Peserta didik Kelas X-MIA 1 SMA Negeri 1 Gondang Tulungagung. Universitas Negeri Malang.
Suhana, C. 2014. Konsep Strategi Pembelajaran (Edisi Revisi). Bandung: PT. Refika Aditama.
Tamara, A. F., & Sunarti, T. 2017. Penerapan Model Pembelajaran Guided Inquiry untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik pada Materi Elastisitas di SMAN 1 Plemahan Kediri. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika, 6(3): 1โ5.
Widodo, S., Sukiswo, S. E., & Putra, N. M. D. 2011. Penerapan Pembelajaran Kooperatif Model Numbered Head Together untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta didik Kelas VII SMP pada Pokok Bahasan Besaran dan Pengukuran. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 7(1): 42โ46.
Winarni, Suparmi, & Sarwanto. 2014. Pengembangan Modul Berbasis Inkuiri Terbimbing pada Pokok Bahasan Kalor untuk SMA/MA Kelas X. Inkuiri, 3(01): 1โ10.