Pemberdayaan Siswa Madrasah Aliyah melalui Pelatihan Chemoentrepreneurship Lilin Hias Aromaterapi

Mohammad Agus Prayitno*  -  Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang, Indonesia
Husna Amalana  -  Universitas Negeri Semarang, Indonesia

(*) Corresponding Author

Islamic Senior High School of Mu'allimin Mu'allimat Rembang (MA M3R) is one of the oldest school in Rembang Regency. Most of the students who attend the school are students from various Islamic boarding schools in the city of Rembang. Most of the graduates from MA M3R did not continue to Higher Education. There are those who work, get married, and those who continue chanting. For this reason, counseling activities are needed which are to provide training to MA M3R students who aim to equip entrepreneurial skills after graduation. One of the entrepreneurial skills that can be delivered is the making of aromatherapy decorative candles. The stages in the extension activities include 3 stages, namely preparation, implementation and evaluation. This service activity is able to increase student entrepreneurial motivation, train students' tenacity and responsibility, and train good ways of communicating when marketing product results.

 

Madrasah Aliyah Mu’allimin Mu’allimat Rembang (MA M3R) merupakan salah satu madrasah tertua di Kabupaten Rembang. Sebagian besar siswa yang bersekolah di madarah tersebut adalah santri dari berbagai pondok pesantren yang ada di kota Rembang. Sebagian besar lulusan dari MA M3R tidak melanjutkan ke Perguruan Tinggi. Ada yang bekerja, menikah, dan adapula yang melanjutkan mengaji. Untuk itu diperlukan kegiatan penyuluhan yang sifatnya memberikan pelatihan terhadap siswa-siswi MA M3R yang bertujuan untuk membekali keterampilan wirausaha setelah lulus. Salah satu keterampilan wirausaha yang dapat disampaikan adalah pembuatan lilin hias beraromaterapi. Tahapan dalam kegiatan penyuluhan ini meliputi 3 tahap, yaitu persiapan, pelaksanaan, dan evaluasi. Kegiatan pengabdian ini mampu meningkatkan motivasi wirausaha siswa, melatih keuletan dan tanggung jawab siswa, serta melatih cara berkomunikasi yang baik pada saat memasarkan hasil produk.

Keywords: Chemoentrepreneurship, Lilin Hias, Aroma terapi

  1. Agustini, N.M.Y.A. & Sudhana, H. 2014. “Pengaruh Pemberian Aromaterapi terhadap Konsentrasi Siswa Kelas V Sekolah Dasar dalam Mengerjakan Soal Ulangan Umum”. Jurnal Psikologi Udayana, 1(2): 271 – 278.
  2. Asiyah, N. & Wigati, A. 2015. “Minyak Aroma Terapi Lavender sebagai Media Peningkatan Produksi ASI”. JIKK, 6(2): 23-38.
  3. Behrani, P. 2016. “Implementation Aspects of Life Skills Education Program in Central Board of Secondary Education Schools” International Education and Research Journal, 2(3): 68-71.
  4. Bota, W., Martosupono, M., & Rondonuwu, F. 2015. “Potensi Senyawa Minyak Sereh Wangi (Citronella Oil) dari Tumbuhan Cymbopogon nardus L. sebagai Agen Antibakteri”. Jurnal FTUMJ, -(-).
  5. Ginting, S. 2004. “Pengaruh Lama Penyulingan Terhadap Rendemen Dan Mutu Minyak Atsiri Daun Sereh Wangi”. USU: medan.
  6. Mahmoedi, A. & Moshayedi, G. 2012. “Life Skill Education for Secondary Education”. Life Science Journal, 9(3): 1393-1396.
  7. Monteiro, R. & Shetty, L. 2016. “Introduction of Life Skills Education in Curriculum for Creative and Positive Social Functioning Among Young Students”. International Journal of Engineering Research and Modern Education, 1(1): 332-341.
  8. Ndirangu, A.N., Wamue, G., & Wango, G. 2013. “Gender Factors in Implementation of Life Skills Education in Secondary Schools in Nairobi, Kenya”. International Journal of Education and Research, 1(5): 1-18.
  9. Purwandari, F., Rahmalia, S. & Sabrian, F. - . “Efektifitas Terapi Aroma Lemon terhadap Penurunan Skala Nyeri pada Pasien Post Laparatomi.
  10. Santi, D.R. 2013. “Pengaruh Aromaterapi Blended Peppermint dan Ginger Oil terhadap Rasa Mual pada Ibu Hamil Trimester Satu di Puskesmas Rengel Kabupaten Tuban”. Jurnal Sain Med, 5(2): 52-55.
  11. Sumarti, S.S., Supartono, & Diniy, H.H. 2014. “Material Module Development of Coloid Orienting on Local-Advantage-Based Chemo-Entrepreneurship to improve students’ Soft Skill”. International Journal of Humanities and Management Sciences (IJHMS), 2(1): 42-46.
  12. Supartono, Saptorini, & Asmorowati, D.S. 2009. “Pembelajaran Kimia Menggunakan Kolaborasi Konstruktif dan Inkuiri Berorientasi Chemo-Entrepreneurship”. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 3(2): 476-483.
  13. Wardani, S. 2009. “Uji Aktivitas Minyak Atsiri Daun dan Batang Serai (Andropogon Nardus L.) sebagai Obat Nyamuk Elektrik terhadap Nyamuk Aedes aegypti”. UMS: Surakarta.

Open Access Copyright (c) 2019 Dimas: Jurnal Pemikiran Agama untuk Pemberdayaan

Dimas: Jurnal Pemikiran Agama untuk Pemberdayaan
Institute for Research and Community Services (LP2M)
UIN Walisongo, Semarang, Indonesia
Jl. Walisongo No 3-5 Semarang 50185
Central Java, Indonesia
Website: https://lp2m.walisongo.ac.id/
Email: dimas@walisongo.ac.id

ISSN: 1411-9188 (Print)
ISSN: 2502-9428 (Online)

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

Get a feed by atom here, RRS2 here and OAI Links here

apps