Desain Pengembangan Kurikulum Pembelajaran Bahasa Arab pada Tujuan Khusus Pemandu Wisata (Tour Guide)

Irvan Maulana Tamsil*  -  Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogjakarta, Indonesia

(*) Corresponding Author
Language Arabic, which has now become an international language, has a big contribution in developing science. This Tern shows the existence of active Arabic communication with the languages that exist in this world. By using a language that is understood together, one can establish social relations in the community. The purpose of this study is to design Arabic learning curriculum development specifically for the purpose here of tourism as a tour guide. This research method used library research. The results of the research show that the design learning of Arabic curriculum development is a special purpose tour guide, a tour guide is more, able, fluent and professional in communicating Arabic and knows the ins and outs of the world of tourism, as well as the destination when dealing with tourists from the Middle East.

Keywords: kurikulum; pembelajaran Bahasa Arab; tujuan khusus pemandu wisata

  1. Abdullah dan Safarani, Pengembangan Kurikulum, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2014.
  2. Ahmad, Pengembangan Kurikulum, Bandung: Pustaka Setia, 1998.
  3. Arifin, Zainal, Konsep dan Model Pengembangan Kurikulum, Bandung: Remaja Rosdakarya,2011.
  4. Asrori, Muhammad, Pengembangan Kurikulum Bahasa Arab Di Pesantren, Malang: Uin-Malang Pres, 2013.
  5. Bahri, Syamsul, Pengembangan Kurikulum Dasar Dan Tujuanya, Jurnal Ilmiah Islam Future, Vol. XI No. 1 Agustus 2011.
  6. Brown, Douglas, Prinsip Pembelajaran Dan Pengajaran Bahasa, Jakarta: Pearson Education, 2007.
  7. Ernawati, Euis, Perencanaan Pembelajaran Bahasa Arab Di Perguruan Tinggi Pariwisata, Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, Vol. 5 Juni 2018.
  8. Gumanti, Tatang Ary, Yunidar, dan Syahruddin, Metodologi Penelitian Pendidikan, Jakarta: Mitra Wacana Media, 2016.
  9. Hartono, Pendidikan Integrasi, Purwokerto: Stain Pres, 2011.
  10. Hamalik, Oemar, Menejemen Pengembangan Kurikulum, Bandung: Rosda Karya, 2012.
  11. Hidayat, Sholeh, Kurikulum Baru, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2013.
  12. Indah, Rohmani Nur dan Abdurrahman, Psikolinguistik, Konsep dan Isu Umum, Malang: IKAPI, 2008.
  13. Maksudin, dan Qoim Nurani, Pengembangan Kurikulum Pembelajaran Bahasa Arab, Yogyakarta: Pascasarjana FITK UIN SUKA, 2018.
  14. Manab, Abdul, Manajemen Perubahan Kurikulum , Yogyakarta: Kalimedia, 2015.
  15. Muhajir, Arah Baru Pengajaran Bahasa Arab, Yogyakarta: FITK UIN Sunan Kalijaga, 2018.
  16. Muljadi dan Andi Hermawan, Kepariwisataan Dan Perjalanan, Jakarta:Rajagrafindo Persada, 2016.
  17. Riana, Cepy, Kurikulum dan Pembelajaran, Jakarta :Raja Grafindo Persada, 2014.
  18. Rodjinandari, Nanny dan Bambang Supriadi, Kompetensi Pendampingan Pemandu Wisata Local Sebagai Developers Of People, Jurnal Pesona, Vol.2 Desember 2016.
  19. Sanjaya, Wina, Strategi Pembelajaran Berorientasi Standart Proses Pendidikan, Jakarta: Kencana, 2007.
  20. Sedarmayanti, Membangun Dan Mengembangkan Kebudayaan Industry Pariwisata, Bandung: Refika Aditama, 2014.
  21. Setiyadi, Bambang, Metode Penelitian Untuk Pengajaran Bahasa Asing, Yogyakarta: Graha Ilmu, 2006.
  22. Soetopo, Hendyat dan Wasty Soemanto, Pembinaan dan Pengembangan Kurikulum, Jakarta: Ikapi, 1986.
  23. Sukmadinata, Nana Syaodih, Pengembangan Kurikulum, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2012.
  24. Supriono, Analisis Deskripsi Potensi Pariwisata Kota Batam Dalam Rangka Menjaring Wisatawan Manca Negara, Jurnal Pariwisata Terapan, Vol. 1 No. 1 2017.
  25. Tuerah, Ignatius Javier dan Jeane Tuilan, Pelatihan Bahasa Inggris Pada Pemandu Wisata di Manado, Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Bidang Kewirausahaan, Vol.1 November 2017.
  26. Wena, Made, Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer, Jakarta: Sinar Grafika Offset, 2009.
  27. Zaini,Muhammad, Pengembangan kurikulum, Yogyakarta: Teras, 2009.
  28. Zulhannan, Teknik Pembelajaran Bahasa Arab Interaktif, Jakarta: Rajagrafindo Persada, 2014.
  29. Zed, Mestika, Metode Penelitian Kepustakaan, Jakarta: Yayasan Obor Indonesia, 2003.

Open Access Copyright (c) 2019 Alsina : Journal of Arabic Studies
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Alsina: Journal of Arabic Studies
Arabic Department, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Kependidikan
UIN Walisongo, Semarang, Indonesia
Jl. Prof. Dr. Hamka, Tambakaji, Kec. Ngaliyan, Kota Semarang, 50185
Central Java, Indonesia
Email: alsina@walisongo.ac.id

In collaboration with the Arabic Teachers Association of Indonesia (IMLA).

apps