Pendekatan Humanis Dalam Tes Pengajaran Bahasa Arab

Authors

  • Muhammad Yusuf Universits Islam Negeri Sunan Kalijaga

DOI:

https://doi.org/10.21580/alsina.1.2.4419

Keywords:

Bahasa Arab, pendekatan humanis, tes pengajaran

Abstract

The purpose of this article is to discuss the humanism approach in Arabic teaching tests. This paper relies on bibliographic sources in the form of books and articles (literature study) that are in a scientific journal related to the subject matter. Reading the data of academics' thinking by using a constructive critical approach and meaningful content with content analysis. Based on studies that have been conducted, teaching tests in the humanist approach must be proportional in measuring each domain that exists in students (cognitive, affective, and psychomotor). The form of tests to measure the domain of cognition can be done by presenting objective tests and description tests. As for the affection domain measurement, it can be done by compiling a Likert scale and semantic different. Meanwhile, to measure the psychomotor domain test can be done in the form of task analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainin dkk. Evaluasi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. 2006. Malang: Misykat.

al-Fandi, Haryanto. Desain Pembelajaran Yang Demokratis dan Humanis .2011. Yogjakarta: Arruz Media,

Djiwandono, Soenardi. Tes Bahasa: Pegangan Bagi Pengajar Bahasa. 2011. Jakarta: Anggota IKAPI

Faisal, Sanapiah. Metodologi Penelitian Pendidikan. 1982. Surabaya: Usaha Nasional

Hamid, Abdul. Mengukur Kemampuan Bahasa Arab Untuk Studi Islam. 2010. Malang: UIN-Maliki Press

Hamid, Abdul. Mengukur Kemampuan Bahasa Arab Untuk Studi Islam. 2010. Malang: UIN Maliki-Press

Maksudin dan Qoim Nurani. Pengembangan Kurikulum Pembelajaran Bahasa Arab. 2018. Jogjakarta: Pas-casarjana FITK UIN Suka

Muhajir. Arah Baru Pengajaran Bahasa Arab “Filsafat Baha-sa, Metode dan Pengembangan Kurikulum”. 2017. Yogyakarta: FITK UIN Sunan Kalijaga.

Mujib, Fathul. Rekonstruksi Pendidikan Bahasa Arab “Dari Pendekatan Konvensional Ke Integratif Humans. 2010. Jogjakarta: Bintang Pustaka Abadi.

Munip, Abdul. Penilaian Pembelajaran Bahasa Arab. 2017. Yogyakarta: FITK UIN Sunan Kalijaga

Musfah, Jejen. Pendidikan Holistik “Landasan Lintas Per-spektif”. 2012. Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2012

Nurgiantoro, Burhan. Penilaian Pembelajaran Bahasa Ber-basis Kompetensi. 2013. Yogyakarta: Anggota IKAPI

Purwanto, Ngalim. Prinsip-prinsip dan Tekhnik Evaluasi Pengajaran. 1988. Bandung: Remadja Karya.

Rosyada, Dede. Paradigma Pendidikan Demokratis. 2007. Jakarta: Kencana Prenada Media

Sudijono, Anas. Pengantar Evaluasi Pendidikan. 2011. Jakar-ta: PT Raja Grafindo Persada

Sugiharto, Bambang. Humanisme dan Humaniora “Rele-vansinya dengan Pendidikan”. 2008. Jogjakarta: Jalasu-tra

Yusuf, Muri. Asesmen dan Evaluasi Pendidikan. 2015. Jakar-ta: Prenadamedia Group

Downloads

Published

2019-11-09

How to Cite

Yusuf, M. (2019). Pendekatan Humanis Dalam Tes Pengajaran Bahasa Arab. Alsina : Journal of Arabic Studies, 1(2), 229–250. https://doi.org/10.21580/alsina.1.2.4419

Issue

Section

Articles