Inclusive da’wa on Indonesian people: The role of people in the view of Auguste Comte

Iskandar Iskandar  -  Institut Agama Islam Negeri Parepare, Indonesia
Nurhakki Anshar*  -  Institut Agama Islam Negeri Parepare, Indonesia
Afidatul Asmar  -  Institut Agama Islam Negeri Parepare, Indonesia

(*) Corresponding Author

Purpose - The purpose of this research is to find out the reasons why inclusive da’wa is needed in Indonesian society, to find out the impact of inclusive da’wa material on the Indonesian's lives, and to find out the opportunities and obstacles for implementing inclusive da'wah in Indonesia.

Method - The research’s type is qualitative research with a multidisciplinary approach, so the data collection use observation method and documentation with Auguste Comte's positivism theory is then analyzed and a conclusion is drawn.

Result - The results showed that inclusive da’wa is required in Indonesian society because Indonesian society is plural, and consisting of diversity so in spreading friendly Islamic teachings it is not only possible to implement it in theory which is based on Alquran and Hadith. On the other hand, knowledge is required as an approach to seeing Indonesian society.

Implication - The impact of inclusive da’wa material on the people's lives in Indonesia has influenced changing people's mindsets. Significantly, now society, in general, can understand differences as a necessity that their existence must be respected.

Originality – This article examines inclusive Da’wa referring to Auguste Comte.

***

Tujuan – Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui alasan mengapa da’wa inklusif diperlukan dalam masyarakat Indonesia, untuk mengetahui dampak materi da’wa inklusif terhadap kehidupan bangsa Indonesia , dan untuk mengetahui peluang dan hambatan pelaksanaannya . da’wa inklusif di Indonesia.

Metode - Jenis penelitian ini adalah penelitian kualitatif dengan pendekatan multidisiplin, sehingga pengumpulan data menggunakan metode observasi dan dokumentasi dengan teori positivisme Auguste Comte kemudian dianalisis dan ditarik suatu kesimpulan.

Hasil - Hasil penelitian menunjukkan bahwa da’wa inklusif diperlukan dalam masyarakat Indonesia karena masyarakat Indonesia adalah plural, terdiri dari keragaman sehingga dalam menyebarkan ajaran Islam ramah tidak hanya mungkin untuk menerapkannya dalam teori yang didasarkan pada al-quran dan hadits. . Namun di sisi lain, pengetahuan dibutuhkan sebagai pendekatan dalam melihat masyarakat Indonesia.

Implikasi - Dampak materi da’wa inklusif terhadap kehidupan masyarakat di Indonesia telah membawa pengaruh terhadap perubahan pola pikir masyarakat. Secara signifikan, kini masyarakat pada umumnya mampu memahami perbedaan sebagai keniscayaan yang harus dihormati keberadaannya.

Orisinalitas – Artikel ini mengkaji da’wa inklusif yang mengacu pada Auguste Comte.

Keywords: Inclusive da'wa; indonesian society; Auguste Comte's theory; Inklusif Da’wa; Masyarakat Indonesia; Teori Auguste Comte

  1. Abadi, M. (2012). Islam, Budaya Lokal Dan Kedewasaan Berbangsa. In KARSA: Journal of Social and Islamic Culture (Vol. 13, Issue 1). https://doi.org/10.19105/KARSA.V13I1.126
  2. Alifuddin, M. (2015). Da’wa Inklusif Dalam Masyarakat Segregatif Di Aoma Dan Ambesakoa Sulawesi Tenggara. Jurnal Da’wa, 16(2), 171–201. https://doi.org/10.14421/jd.2015.16201
  3. Anas, A., & Adinugraha, H. H. (2017). Da’wa Nabi Muhammad terhadap Masyarakat Madinah Perspektif Komunikasi Antarbudaya. Ilmu Da’wa: Academic Journal for Homiletic Studies, 11(1), 53–72. https://doi.org/10.15575/idajhs.v11i1.1356
  4. Anshory, A., Zarkasih, K., & Jandra, M. (2020). Transmission Of Antipluralism In The millennial Digital Media Space. Indonesian Journal of Islamic Literature and Muslim Society, 5(1), 21–40. https://doi.org/10.22515/islimus.v5i1.2794
  5. Arifin, S., & Zaini, A. (2018). Da’wa Inklusif di Kalangan Bajingan: Membedah Komitmen Bekas Bajingan dalam Membangun Peradaban, Perspektif Psikologi Sosial. Jurnal Da’wa, 19(1), 31–52. https://doi.org/10.14421/JD.2018.19102
  6. Asmar, A. (2018). Genealogi dan Strategi Da’wa Kultural NU. ISLAMICA: Jurnal Studi Keislaman, 13(1), 165–184. https://doi.org/10.15642/islamica.2018.13.1.164-183
  7. Asmar, A. (2020a). Da’wa LESBUMI NU: SAPTAWIKRAMA. ISLAM NUSANTARA, 4(1), 17–29. https://doi.org/10.33852/jurnalin.v4i1.172
  8. Asmar, A. (2020b). Ekspresi Keberagaman Online: Media Baru dan Da’wa. Jurnal Ilmu Da’wa. https://doi.org/10.21580/jid.v40.1.5298
  9. Astuti, H. J. P. (2018). Islam Nusantara: Sebuah Argumentasi Beragama Dalam Bingkai Kultural. INJECT (Interdisciplinary Journal of Communication), 2(1), 27. https://doi.org/10.18326/inject.v2i1.27-52
  10. Basit, A. (2013). Filsafat Da’wa. Raja Grafindo Persada.
  11. Bostami, A. A. (2016). Prospektif Pesantren dalam Konstruksi Sosial Budaya Multikultural Masyarakat Indonesia. Jurnal Tarbawi, 1(1).
  12. Daulay, H. (2019). Peran Wanita Dalam Membina Budaya Kerukunan Umat Beragama. Hikmah, 12(2), 236. https://doi.org/10.24952/hik.v12i2.894
  13. Fikri Zuhriyah, L. (2012). Da’wa Inklusif Nurcholish Madjid. In Jurnal Komunikasi Islam (Vol. 2, Issue 2). https://doi.org/10.15642/JKI.2012.2.2.%P
  14. Hardian, N. (2018). Da’wa Dalam Perspektif Al-Qur’an Dan Hadits. Al-Hikmah: Jurnal Da’wa Dan Ilmu Komunikasi, 0(0), 42–52. https://doi.org/10.15548/al-hikmah.v0i0.92
  15. Haryanto, J. T. (2014). Perkembangan Da’wa Sufistik Persepektif Tasawuf Kontemporer. In ADDIN (Vol. 8, Issue 2). https://doi.org/10.21043/addin.v8i2.598
  16. Hasanah, S. (2014). Inovasi Materi Da’wa Dari Ibadah Ke Muamalah Bagi Ormas Islam Untuk Merealisasikan Masyarakat Inklusif Di Kota Semarang. In Jurnal Da’wa: Vol. XV (Issue 2). https://doi.org/10.14421/JD.2014.15205
  17. Hasanah, U. (2019). Kontribusi Pemikiran Auguste Comte (Positivisme) Terhadap Dasar Pengembangan Ilmu Da’wa. In Al-I’lam: Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam (Vol. 2, Issue 2). https://doi.org/10.31764/JAIL.V2I2.1261
  18. Huriyah, L., Syafaq, H., & Latifah, N. (2020). Review Pemikiran Moderat Para Tokoh Islam dalam Buku Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti. ISLAMICA: Jurnal Studi Keislaman, 15(1), 116–132. https://doi.org/10.15642/islamica.2020.15.1.116-132
  19. Idris, D. M., & Zubair, M. K. (2019). Religious Meaning In Social Practices: A Study Of Muslims Tolerant Attitudes In South Sulawesi. Indonesian Journal of Islamic Literature and Muslim Society, 4(1), 1. https://doi.org/10.22515/islimus.v4i1.1702
  20. Karim, A., Adeni, A., Fitri, F., Fitri, A. N., Hilmi, M., Fabriar, S. R., & Rachmawati, F. (2021). Pemetaan untuk Strategi Da’wa di Kota Semarang Menggunakan Pendekatan Data Mining. Jurnal Da’wa Risalah, 32(1), 40–55. https://doi.org/10.24014/JDR.V32I1.12549
  21. Khotimah, K. (2017). Epistemologi Ilmu Da’wa Kontemporer. KOMUNIKA: Jurnal Da’wa Dan Komunikasi, 10(1), 68–93. https://doi.org/10.24090/komunika.v10i1.862
  22. Ma’arif, B. S. (2011). Dimensi Inklusi Da’wa KH. Abdullah Gymnastiar dan KH. Jalaluddin Rakhmat. MIMBAR, XXVII(1), 42.
  23. Masturi, A. (2017). Da’wa di Tengah Pluralisme Agama: Studi Pemikiran Da’wa Inklusif Alwi Shihab. Da’wa: Jurnal Kajian Da’wa Dan Masyarakat, 21(1), 1–2.
  24. Moleong, L. J. (2007). Metodologi Penelitian Kualitatif (Cet II). Rosda Karya.
  25. Musyirifin, Z., & Basri, A. S. H. (2018). Integrasi Da’wa Islam Dengan Keilmuan Bimbingan Dan Konseling Islam Dalam Jurnal Hisbah: Jurnal Bimbingan Konseling Dan Da’wa Islam. Hisbah: Jurnal Bimbingan Konseling Dan Da’wa Islam, 15(2), 79–101. https://doi.org/10.14421/hisbah.2018.152-06
  26. Musytansyir, R. dan M. M. (2014). Filsafat Ilmu. Pustaka Pelajar.
  27. Nadhira, A., & Rosyida, S. (2018). Islamisasi Teori Konsumsi Masyarakat Muslim Modern. ISLAMICA: Jurnal Studi Keislaman, 13(1), 91–114. https://doi.org/10.15642/islamica.2018.13.1.91-114
  28. Nurdin, A., & Naqqiyah, M. S. (2019). Model Moderasi Beragama Berbasis Pesantren Salaf. ISLAMICA: Jurnal Studi Keislaman, 14(1), 82–102.
  29. Rahman, T. (2016). Komunikasi Da’wa Pesantren Tradisional. Ilmu Da’wa: Academic Journal for Homiletic Studies, 10(2), 375–397. https://doi.org/10.15575/idajhs.v10i2.1081
  30. Rasyid, M. M. (2016). Islam Rahmatan Lil Alamin Perspektif Kh. Hasyim Muzadi. Epistemé: Jurnal Pengembangan Ilmu Keislaman, 11(1), 93–116. https://doi.org/10.21274/epis.2016.11.1.93-116
  31. Sahed, N., & Musari, M. (2016). The Discourse of Islamic Education Development Based on Islam Nusantara Concept in IAIN Salatiga. Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 149. https://doi.org/10.14421/jpi.2016.51.149-170
  32. Sukardi, S. (2007). Metodologi Penelitian Kompotensi dan Prakteknya (Cet IV). Bumi Aksara.
  33. Sulthon, M. (2003). Desain Ilmu Da’wa. Pustaka Pelajar.
  34. Wahyudi, C. (2014). Civil Religion dalam Rajutan Keagamaan NU. ISLAMICA: Jurnal Studi Keislaman, 5(2), 294. https://doi.org/10.15642/islamica.2011.5.2.294-308

Open Access Copyright (c) 2022 Jurnal Ilmu Dakwah
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
View My Stats

 

Indexed by


      

Jurnal Ilmu Dakwah
Published by Faculty of Da'wa and Communication UIN Walisongo Semarang
Jl Prof. Dr. Hamka Kampus III Ngaliyan Semarang 50185
Phone: +622214085031
https://fakdakom.walisongo.ac.id/
Email: ilmudakwah@walisongo.ac.id

ISSN: 1693-8054 (print)
ISSN: 2581-236X (online)
DOI : 10.21580/jid


This work is licensed under CC Atribution - Non Comercial - ShareAlike 4.0.

 
apps