The Identity of Ba Alawi women islamic communicators: Najwa Shihab and Halimah Alaydrus as models

Imam Sadili*    -  Institut Agama Islam Negeri Madura, Indonesia
Ashraf Muhammed Zaidan    -  University Karabuk, Turkey

(*) Corresponding Author

Purpose - This research aims to uncover the identity of Ba Alawite women Islamic communicators, regarding their background of being closed (exclusive) while others are a small part of being inclusive. Also, to explain their transformation from exclusive to inclusive. This research is important to know the gender equality of Ba Alawy women.

Method - This research is qualitative with the type of literature review. Data is obtained from YouTube channels, journals, books, and related websites. The theory used is Mary Jane Collier's cultural identity theory.

Result  -  Ba Alawi women are closed because of communication with Tarim customs and traditions carried out since childhood, in this case, Halimah Alaydrus. At the same time, Najwa Shihab is an inclusive Ba Alawi woman whose identity has been influenced by openness since childhood in communicating with all traditions and thoughts.

Implication – This article is intended to provide encouragement and knowledge about the diversity of Ba Alawi women; the majority of them are exclusive, and a small number are inclusive. The climate in Indonesia and Hadramut is not the same.  And Ba Alawi women need to take opportunities in the world of da'wah.

Originality/Value - This research is the first on female Islamic communication actors from among the ba alawy and their role in the world of da'wah, as well as their inclusive or inclusive life motives.

***

Tujuan - Penelitian ini bertujuan untuk mengungkap identitas komunikator Islam perempuan Ba Alawite, mengenai latar belakang mereka yang tertutup (eksklusif) dan sebagian kecil yang inklusif. Selain itu, untuk menjelaskan transformasi mereka dari eksklusif menjadi inklusif. Penelitian ini penting untuk mengetahui kesetaraan gender perempuan Ba Alawy.

Metode - Penelitian ini bersifat kualitatif dengan jenis tinjauan literatur. Data diperoleh dari kanal YouTube, jurnal, buku, dan situs web terkait. Teori yang digunakan adalah teori identitas budaya Mary Jane Collier.

Hasil - Perempuan Ba Alawi tertutup karena komunikasi dengan adat dan tradisi Tarim yang dilakukan sejak kecil, dalam hal ini Halimah Alaydrus. Sementara itu, Najwa Shihab merupakan perempuan Ba Alawi yang inklusif yang identitasnya dipengaruhi oleh keterbukaan sejak kecil dalam berkomunikasi dengan semua tradisi dan pemikiran.

Implikasi - Artikel ini dimaksudkan untuk memberikan dorongan dan pengetahuan tentang keberagaman perempuan Ba Alawi yang mayoritas bersifat eksklusif dan sebagian kecil bersifat inklusif. Iklim di Indonesia dan Hadramut tidak sama.  Dan perempuan Ba Alawi perlu mengambil peluang dalam dunia dakwah.

Orisinalitas/Nilai - Penelitian ini merupakan penelitian pertama tentang pelaku komunikasi Islam perempuan dari kalangan ba alawy dan peran mereka dalam dunia dakwah, serta motif hidup mereka yang inklusif atau tidak.

Keywords: Islamic communicator; Najwa Shihab; Halimah Alaydrus; Komunikasi Islam

  1. Abbad, Abdul Muhsin. (1425 H). Sharh Shurūt al-Ṣalāt wa Arkānuhā wa Wājibātuhā li Shaikh al-Islām Muhammad Abdul Wahab. Riyad: Maktabah Fahd al-Wataniyah, 34.
  2. Alaydrus, Halimah. (2022). Assalamualaikum Tarim: Sebuah Perjalanan Menemukan Diri Sendiri. Wafa Production, 151.
  3. Alaydrus, Halimah. (10 Januari 2024). Profile Halimah Alaydrus. https://www.halimahalaydrus.com/p/blog-page_9.html
  4. 'Ashiq‘al-Mustafā. (18 Februari 2021). Ustaz Ahmad Tahā Rayyān wa Hadītsuhū Ma’a Tullābihī ‘an Tārīm al-Ghannā’ (video). Youtube, https://youtu.be/ZajzIf7mATk?si=0wRIv7hcKN6aNN31.
  5. Al-Baghawī. (1997). al-Tahdzib fī al-Fiqh al-Islāmī, (5). Beirut: Dār al-Kutub al-‘Ilmiyah. 236.
  6. Al-Bahjah. (5 September 2005). Wanita Tarim (video). Yuotube, https://youtu.be/bgTQrOKEiRw?si=OdErdduslmW-vJ6a.
  7. Al-‘Imrāni. (2000). al-Bayān fī al-Fiqh al-Shafi’ī, (2). Jeddah: Dār al-Minhāj, 118.
  8. Al-Malibari, Zainuddin. (2018). Fath al-Mu’īn bi Sharh Qurrat al-Aīn bi Muhimmat al-Dīn. Beirut: Dār Ibn Hazm, 478.
  9. Al-Nawawī. (2005). Raudat al-Talibīn wa ‘Umdat al-Muftīn, (1). Dār al-Fikr, 30.
  10. Al-Ṣāwī, Ahmad, Bulghat al-Sālik li Aqrab al-Masālik, (1). Dār al-Ma’ārif, 289.
  11. Al-Rāzī, Abu Bakr. (2010). Sharh Mukhtasar al-Tahāwī li al-Jaṣṣāṣ, (1). Beirut: Dār Bashā’ir al- Islāmiyah, 700.
  12. Al-Zarqānī. (2022). Sharh Zarqānī ‘alā Mukhtaṣar Khalīl, (3). Beirut: Dār al-Kutub al-‘Ilmiyah, 363.
  13. Collier, M. J. (2009). Negotiating intercommunity and community group identity positions: Summary discourses from two Northern Ireland intercommunity groups. Negotiation and Conflict Management Research, 2(3), 285-306.
  14. Hecht, M. L., Warren, J., Jung, J., & Krieger, J. (2005). Theorizing About Intercultural Communication. Newbury Park, CA: Sage, 131.
  15. Husain, Abu Said. (2005). Ta’rīkh al-Mashāhid al-Musharrafah, (1). Beirut: Muassasat al-Balagh, 247.
  16. Husain, Fatimah. (10 April 2023.). Ustazah Ba Alawi dan Kemunculan Otoritas Keagamaan Baru di Ruang Publik Indonesia: Pendekatan Feminist Epistemology. (Draft Pengukuhan Guru Besar Dalam Bidang Filsafat Agama). https://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/57884/1/Ustadzah%20Ba%27alawi%20dan%20kemunculan%20otoritas%20keagamaan%20baru%20di%20ruang%20publik%20Indonesia%20pendekatan%20feminist%20epistemology.pdf.
  17. Ismail, Abdul Hadi. (2020). Kafa'ah in The Muslim Community Marriage: a Study of The Social History of Islamic Law, Indonesian Journal of Education, Social Sciences and Research (IJESSR), 1 (1), 419-420. DOI: 10.15408/jch.v8i2.16574
  18. Irts al-Nabāwī. (1 November 2020). Awrat al-Mar’ah fī al-Ṣalāt wa Khārijihā (vidoe). Youtube, https://youtu.be/xgRMVBkHE1Q?si=V5jjpjmNfd7LO3QZ.
  19. Latif, Altifah Abdul, dkk. (2016). Arab Hadrami dan Arab Peranakan di Malaysia. Al-Hikmah, 8 (2), 28.
  20. Mudhofi, M., Supena, I., Karim, A., Safrodin, S., & Solahuddin, S. (2023). Public opinion analysis for moderate religious: Social media data mining approach. Jurnal Ilmu Dakwah, 43(1), 1-27.
  21. Mudhofi, M., & Karim, A. (2024). Transformation of new media in Aswaja al-Nahdliyyah da'wah: Strategies and challenges in the contestation of religious authority in Indonesia. Islamic Communication Journal, 9(1), 133-146.
  22. Nur Inayah & Nawal Ika Susanti. (2019). Eksistensi Cadar di Tengah Jilbab Santri (Kajian Eksistensi Santri Bercadar di Lingkungan Pondok Pesantren di Jawa Timur. Jurnal arussalam, 11 (1), 182.
  23. Nur, Afrizal. (Januari 2012). M. Quraish Shihab dan Rasionalisasi Tafsir. Jurnal Ushuluddin, 18 (1), 22.
  24. Pesantren Keramat. (20 Februari 2022). Teladan Wanita Tarim (video). Youtube. https://youtu.be/pllqA_6_iOE?si=wsK8HTu8rjNIFzyh.
  25. Riyadi, A., & Karim, A. (2023). Da'wah bil-hikmah: Tracing Sunan Kalijaga's footsteps in the transformation of Islamic society. Jurnal Ilmu Dakwah, 43(2), 281-296.
  26. Rizki, Adam Tri, Ade Rosida Siti Zaiyah. (2020). Islam Wasatiyah dalam Wacana Tafsir Keindonesiaan (Studi Komparatif Penafsiran M. Quraish Shihab dan Buya Hamka). Jurnal of Quran and Hadist Studies, 1(1), 4.
  27. Ropi’i, Muhammad. (2021). The History of Al-Ghanna Mengenal Kota Tarim dan Para Ulamaknya. Sukabumi: CV Jejak, 176.
  28. Saefullah, Hikmawan. (11 Januari 2024). Kaum Arab Hadrami di Indonesia: Sejarah dan Dinamika Diasporanya. Antimateri, https://antimateri.com/kaum-arab-hadrami-di-indonesia-sejarah-dan-dimanika-diasporanya-2/
  29. Said Ba’asyan. (2004). Bushrā al-Karīm fī Sharh Masā’il al-Ta’līm. Jeddah, Dār al-Minhāj, 262.
  30. Septiasmara, D., & Marianti. ( Maret 2023). Analisis Keprofesionalismean News Anchor Najwa Shihab Dalam Menarik Minat Penonton. Jurnal Multidisipliner Kapalamada, 1 (2), 21.
  31. Setiawan, Adib Rifqi. (2 April 2020). Syarifah Halimah Alaydrus: a Famele Preacher for Our Time, Alobatnio Research Society, 4. DOI: https://doi. org/10.31235/osf. io/zb8qe
  32. Shihab, Quraish. (2004.). Tafsir al-Misbah. Jakarta: Lentera Hati, 329-334.
  33. Shihab, Quraish. (2017). Jilbab Pakaian Wanita Muslimah: Pandangan Ulama Masa Lalu dan Cendekiawan Kontemporer. Jakarta: Lentera Hati, 17.
  34. Subchi, Imam. (2020). Kafa’ah Among the Hadrami Arabs in The Malay Word; Anthropology of Law Approach. Jurnal Cita Hukum, (8). 419-420: DOI: 10.15408/jch.v8i2.16574
  35. Najwa Shihab. (15 Mei 2015). Cinta Pertama dan Terakhir Abi Quraish (video). Youtube, https://youtu.be/FHv0H2oMrhc?si=XPTJdRJrG7RWJ_uG
  36. Santri 1926. (31 Mei 2023), Nutfah Nubuwah (video). Youtube, https://youtu.be/yYzbQF4QW0M?si=BUPYsvb0kHmTvNBO
  37. Tempo’s Team. (2019). Najwa Shihab Presenter Yang Menjadi Tokoh Literasi. Jakarta: Tempo Publishing, 14.
  38. Team. (10 Januari 2024). Sejarah dan Pemikiran Ustaz Ahmad bin Hasan baharun”, DALWA https://dalwa.bangil.pesantren.web.id/cgi-bin/dalwa.cgi/pesantren/06-pemikiran.single.
  39. Ustazah Halimah Alaydrus. (6 Januari 2022). Ustazah Halimah Alaydrus dan Masa Kecil (video). Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=vPsH26rIZ14

Open Access Copyright (c) 2024 Jurnal Ilmu Dakwah
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
View My Stats

 

Indexed by


      

Jurnal Ilmu Dakwah
Published by Faculty of Da'wa and Communication UIN Walisongo Semarang
Jl Prof. Dr. Hamka Kampus III Ngaliyan Semarang 50185
Phone: +622214085031
https://fakdakom.walisongo.ac.id/
Email: ilmudakwah@walisongo.ac.id

ISSN: 1693-8054 (print)
ISSN: 2581-236X (online)
DOI : 10.21580/jid


This work is licensed under CC Atribution - Non Comercial - ShareAlike 4.0.

 
apps