Digital Promotional Content Training to Increase Tourist Attraction

Fajar Adhi Kurniawan    -  Fakultas Dakwah dan Pengembangan Masyarakat, Institut Pesantren Mathali'ul Falah, Pati, Indonesia
Muh. Luthfi Hakim*    -  Fakultas Syari'ah dan Ekonomi Islam, Institut Pesantren Mathali'ul Falah, Pati, Indonesia
M Sofyan Alnashr  -  Fakultas Tarbiyah, Institut Pesantren Mathali'ul Falah, Pati, Indonesia

(*) Corresponding Author

Digital content is a promotional medium that is growing and in demand at present, including promoting tourist destinations. Ease of access and a broader reach is why a digital promotion was chosen. However, there are still many tourist attraction managers who do not have enough literacy and ability to create digital promotional content. This community service uses the PLA (Participatory Learning and Action) method. The implementation of this activity involves several stages: assessment, planning, lobbying, organizing stakeholders, and the implementation and evaluation of CIPP. After completing the training program with this method, participants and managers of tourists have gained literacy about the importance of digital promotion. They have good skills in digital promotion, know how to promote tourist attractions through digital media, and can create interesting digital promotional content so that it can be an attraction for tourists.

Keywords: Training; digital promotional content; tourist attraction

  1. Andhika, A. (2019). 'Penggunaan Video Promosi Wisata Melalui Youtube Untuk Meningkatkan Daya Tarik Wisatawan Ke Provinsi Kalimantan Selatan'. MUTAKALLIMIN: Jurnal IImu Komunikasi, 2(2), 26-30. http://dx.doi.org/10.31602/jm.v2i2.3515.
  2. APJII. (2022). Profil Internet Indonesia 2022.
  3. BPS. (2021). Statistik Telekomunikasi Indonesia 2021. Bapan Pusat Statistik.
  4. Rosmilawati, Ila, Dadan Darmawan, & Suheti, (2020). 'Participatory Learning And Action (PLA) Pada Kelompok Keluarga Harapan Di Kota Serang'. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP UNTIRTA, 3(1), 159-167.
  5. Febriana, Y. E., & Pangestuti, E. (2018). 'Analisis dampak pengembangan kepariwisataan dalam menunjang keberlanjutan ekonomi dan social budaya local masyarakat (Studi pada Desa Wisata Gubugklakah, Kecamatan Poncokusumo, Kabupaten Malang)'. Jurnal Administrasi Bisnis. 61(4), 143-150.
  6. Kotler, P., & Keller, K. L. (2009). Manajemen Pemasaran Jilid 1 (Penerbit E). Penerbit Erlangga.
  7. Mansir, F., & Purnomo, H. (2021). 'Pemberdayaan Masyarakat Melalui Digital Marketing dan Media Sosial Sebagai Media Promosi Era Pandemi Covid -19 di UMKM Panggungharjo Sewon Bantul'. Abdimas Singkeru, 1(1), 39-50.
  8. Mariyono, J. (2017). 'Determinants of demand for foreign tourism in Indonesia'. Jurnal Ekonomi Pembangunan: Kajian Masalah Ekonomi Dan Pembangunan, 18(1), 82-92, https://doi.org/10.23917/jep.v18i1.2042.
  9. Daniel A. Morgana, et.al. (2019). 'Strategi video kreatif melalui media sosial sebagai penguat promosi desa wisata rotan trangsan'. JURNAL CAPTURE, 10(2).
  10. Mulyana, D., & Rahdian, D. A. A. (2020). 'Promosi Digital Marketing di Hotel California Bandung'. Jurnal Pariwisata Vokasi (JPV), 1(1) 72–90.
  11. Pradiatiningtyas, D. (2016). 'Peran Instagram Dalam Menarik Minat Wisatawan Berkunjung Ke Objek Wisata Yogyakarta'. Jurnal Khasanah Ilmu, 7(2) https://doi.org/10.31294/khi.v7i2.705.
  12. Pribadi, B. (2003). Teori Produksi Film dan Video. Materi Pelatihan Penulisan Naskah TV/Video Instruksional.
  13. Putri, F. K. A., Amalia, I. K., & Hakim, M. L. (2022). 'Gerakan Remaja Hebat untuk Penanganan Anak Tidak Sekolah'. Kifah: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 71–82. https://doi.org/10.35878/kifah.v1i1.413
  14. Ri’aeni, I. (2015). Penggunaan New Media dalam Promosi Pariwisata.
  15. Rohma, S., Sya’roni, M., Mufrihah, S., & Arafat, A. T. (2020). 'Media Sosial Sebagai Sarana Pemasaran Konten Edukasi Islami Untuk Masyarakat Semarang'. Dimas: Jurnal Pemikiran Agama Untuk Pemberdayaan, 20(2), 117. https://doi.org/10.21580/dms.2020.202.6712
  16. Supranto., L., & Nandan. (2011). Perilaku Konsumen dan Strategi Pemasaran. Mitra Wacana Media.
  17. Tatang, R. (2019). 'Aktivasi promosi pariwisata di media sosial studi kasus kabupaten belitung'. Jurnal Sains Terapan Pariwisata, 4(2).
  18. Utami, R. Z. M., Sugihantoro, D., Moses, F. P., Wicaksono, H. D., Rizka, M. N., Antoni, T., Kusumawardhani, M. A., Khoiroti, S. U., Nugroho, T. S., Nuraini, Y., & Winarno, B. (2022). 'Promosi Pariwisata dan Produk UMKM KecamatanTawangmangu Berbasis Video Digital'. Jurnal Abdimas Prakasa Dakara, 2(2), 59–65. https://doi.org/10.37640/japd.v2i2.1172
  19. Widodo, F. (2018). Evaluasi partisipasi masyarakat pada pembangunan infrastruktur dalam konteks pemberdayaan masyarakat. Jurnal Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat, 5(2), 108-121 http://dx.doi.org/10.21831/jppm.v5i2.15932

Open Access Copyright (c) 2022 Dimas: Jurnal Pemikiran Agama untuk Pemberdayaan
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Dimas: Jurnal Pemikiran Agama untuk Pemberdayaan
Institute for Research and Community Services (LP2M)
UIN Walisongo, Semarang, Indonesia
Jl. Walisongo No 3-5 Semarang 50185
Central Java, Indonesia
Website: https://lp2m.walisongo.ac.id/
Email: dimas@walisongo.ac.id

ISSN: 1411-9188 (Print)
ISSN: 2502-9428 (Online)

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

Get a feed by atom here, RRS2 here and OAI Links here

apps