The Resolution of Hidden Curriculum Implementation Problems in Islamic Boarding Schools

Zahrotus Saidah*  -  Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Institut Agama Islam Negeri Syekh Nurjati Cirebon, Indonesia
Ahmad Syathori  -  Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Institut Agama Islam Negeri Syekh Nurjati Cirebon, Indonesia
Yoyoh Badriyah  -  Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Institut Agama Islam Negeri Syekh Nurjati Cirebon, Indonesia

(*) Corresponding Author

The background of this empowering society program is based on the stakeholder's concern about educators' low competence, which is marked by the lack of knowledge and skills in practising learning according to the curriculum in force. This program aims to train teachers of Islamic studies at Al Shighar Gedongan Islamic Boarding School in preparing lesson plans and learning tools based on the 7 Commitment curriculum. This hidden curriculum has been developed to emphasise strengthening character values that involve aspects of students’ knowledge, feelings, and actions. The method used in this program is Participatory Action Research (PAR), carried out in four meetings attended by 35 participants and teachers of Islamic studies subject. The results of the training activities are teachers' competence and ability to develop lesson plans and learning tools that integrate the values of the seven commitments after the pretest and post-test in 24-30 per cent.

Keywords: Implementation; Hidden Curriculum; Training Program

  1. Alhamuddin, & Hamdani, F. F. R. S. (2018). Hidden Curriculum: Polarisasi Pesantren dalam Upaya Membentuk Kesalehan Individu Dan Sosial (Case Study Pondok Modern Darussalam Gontor Ponorogo). AL-MURABBI: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 5(1), 50–65. http://ejournal.kopertais4.or.id/mataraman/index.php/murabbi/article/view/3351
  2. Borges, Julio Cesar, Tamiris Capellaro Ferreira, Marcelo Silveira Borges de Oliveira, Nayele Macini, and Adriana Cristina Ferreira Caldana. 2017. “Hidden Curriculum in Student Organizations: Learning, Practice, Socialization and Responsible Management in a Business School.” International Journal of Management Education 15(2):153–61. doi: 10.1016/j.ijme.2017.03.003.
  3. Halid, A. (2019). Hidden Curriculum Pesantren: Urgensi, Keberadaan dan Capaiannya. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam, 12(2), 140. https://doi.org/10.36835/tarbiyatuna.v12i2.398
  4. Haryana, G., & Gimin, G. (2015). Hambatan yang dihadapi guru ekonomi SMA dalam implementasi Kurikulum 2013 di Kota Pekanbaru. PEKBIS (Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Bisnis), 7(2), 146–151. http://dx.doi.org/10.31258/pekbis.7.2.146-151
  5. Hefni, Wildani, and Qurrotul Uyun. 2020. “Pendampingan Kader Pesantren Sebagai Aset Modal Sosial Dalam Penguatan Moderasi Beragama.” Dimas: Jurnal Pemikiran Agama Untuk Pemberdayaan 20(2):175. doi: 10.21580/dms.2020.202.5452.
  6. Imron, Ali, & Ma’as Shobirin. (2021). “Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kearifan Lokal Bagi Guru MI Di Kota Semarang.” Dimas: Jurnal Pemikiran Agama Untuk Pemberdayaan 21(1):71–100. doi: 10.21580/dms.2021.211.7342.
  7. Jannah, D. (2021). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Berbasis Pendidikan Karakter dengan Dasar Komitmen Al Shighar ( 7 Commitments of Al Shighor), Cirebon: Al Shighar.
  8. Kurianasih, Imas dan San, berlin, 2014. Implementasi Kurikulum 2013: Konsep dan Penerapan, Surabaya : Kata Pena.
  9. Mubarok, Zaki, Zakiyah Zakiyah, and Ani Khofifah. 2022. “Kiai as the Activator for Accelerating the Implementation of Child-Friendly Pesantren Based on the Local Wisdom.” Dimas: Jurnal Pemikiran Agama Untuk Pemberdayaan 22(2):321–48. doi: 10.21580/dms.2022.222.13677.
  10. Ndiung, S., & Menggo, S. (2019). Pelatihan Penyusunan RPP Merdeka Belajar Bagi Guru Sdn Ules Kabupaten Manggarai Barat. Jurnal ADIMAS, 15–22.
  11. Nurhamidah, S., Dantes, N., & Lasmawan, W. (2014). Upaya Peningkatan Pengelolaan Proses Pembelajran Melaui Pendampingan Pada Kurikulum 2013 Terhadap Guru Kelas I dan IV. Jurnal Pendidikan Dasar Ganesha, 4(1), 123510.
  12. Pemerintah Indonesia, (2019) Kebijakan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan RI dalam Surat Edaran No. 14 Tahun 2019 tentang Penyederhanaan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP)
  13. Pemerintah Indonesia, (2020) Permendikbud No.20 Tahun 2020 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah
  14. Puslitbang Kebudayaan, 2016. Evaluasi Pendampingan Kurikulum 2013. Jakarta: Kemdikbud
  15. Raharjo, T. (2020). Efektivitas pendampingan implementasi kurikulum 2013 untuk meningkatkan kemampuan guru melaksanakan pembelajaran. Indonesian Journal of Educational Development, 1, 93–103. https://doi.org/10.5281/zenodo.3760717
  16. Rohmad, & Kolis, N. (2021). Implementasi Hidden Curriculum Pesantren Untuk Mengembangkan Karakter Religius Siswa Di Smk Sunan Kalijaga Sampung Ponorogo. Excelencia: Journal of Islamic Education & Management, 1(02), 195–211. https://doi.org/10.21154/excelencia.v1i02.408
  17. Sari, W. K., Nada, E. I., & A.H, B. (2022). Pelatihan Pengembangan Instrumen HOTS bagi Guru Kimia SMA dan MA di Kota Semarang sebagai Upaya Mewujudkan Paradigma Pendidikan Abad 21. DIMAS : Jurnal Pemikiran Agama Dan Pemberdayaan, 22, 149–164. https://doi.org/10.21580/dms.2022.221.
  18. Syarifah, N. L. (2020). Pengaruh Hidden Curriculum Berbasis Pesantren Terhadap Pembentukan Akhlaqul Karimah Siswa di SMK Cordova Kajen Tahun 2019. Quality, 8(2), 291. https://doi.org/10.21043/quality.v8i2.8169
  19. Tauhidah, Dian, and Muhammad Agus Prayitno. 2020. “Pendampingan Bagi Guru Madrasah Aliyah Dalam Proses Penyusunan Soal Berbasis Daring Dengan Aplikasi Quizziz.” Dimas: Jurnal Pemikiran Agama Untuk Pemberdayaan 20(1):65. doi: 10.21580/dms.2020.201.5259.
  20. Wahyuningrum, S. R., & Riskiyah, E. H. (2021). Implementasi Pemanfaatan Media Sosial dalam Meningkatkan Penjualan Kerupuk Puli Pada Masa Pandemi Covid-19 di Desa Larangan Tokol, Pamekasan. Pengabdian Masyarakat: Darma Bakti Teuku Umar, 3(2), 131–142.
  21. Warsiyah, Warsiyah, Muna Yastuti Madrah, Ahmad Muflihin, and Agus Irfan. 2022. “Urgensi Literasi Digital Bagi Pendidik Dalam Meningkatkan Keterampilan Mengelola Pembelajaran.” Dimas: Jurnal Pemikiran Agama Untuk Pemberdayaan 22(1):115–32. doi: 10.21580/dms.2022.221.10042.

Open Access Copyright (c) 2023 Dimas: Jurnal Pemikiran Agama untuk Pemberdayaan
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Dimas: Jurnal Pemikiran Agama untuk Pemberdayaan
Institute for Research and Community Services (LP2M)
UIN Walisongo, Semarang, Indonesia
Jl. Walisongo No 3-5 Semarang 50185
Central Java, Indonesia
Website: https://lp2m.walisongo.ac.id/
Email: dimas@walisongo.ac.id

ISSN: 1411-9188 (Print)
ISSN: 2502-9428 (Online)

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

Get a feed by atom here, RRS2 here and OAI Links here

apps