School Literacy Movement in Improving Student's Critical Thinking Skills in PAI Subjects at Junior High Schools
DOI:
https://doi.org/10.21580/dms.2024.241.21652Keywords:
Literacy Culture, School Literacy Movement, History of the Development of Islam in Indonesia, Islamic Religious EducationAbstract
At this time, literacy is critical to instil in students. Considering the last few years, literacy culture has begun to decline. Even after implementing a proper system, it slowly started to improve. Through cultivating a culture of literacy, the aim is to improve the critical thinking skills of every student through the School Literacy Movement in Islamic Religious Education lessons. This research uses the service method, with literature study as the approach used to collect data regarding related problems. It was concluded that learning Islamic Religious Education can improve critical thinking skills through the School Literacy Movement in Junior High Schools.
Downloads
References
Antoro, B., Boeriswati, E., & Leiliyanti, E. (2021). Pelaksanaan Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Dan Pengajaran (KIBASP), 5(1), 1–15. https://doi.org/10.31539/kibasp.v5i1.2474
Bu’ulolo, Y. (2021). Membangun Budaya Literasi di Sekolah. BIP: Jurnal Bahasa Indonesia Prima, 3(1), 16–23.
Chandra, R. (2022). Literasi Al-Qur’an Melalui Kegiatan NGAOS (Ngaji On The School) Untuk Meningkatkan Keterampilan Baca Tulis Al-Qur’an pada Siswa SD N 1 Panca Marga. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 2(2), 229–238.
Charcinah, N., & Wilsa, J. (2023). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah Di Smp Negeri 1 Cilimus. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP), 1(3), 460–466.
Chotimah, D. N., & Sutaman, S. (2020). Penguatan Relasi Multikultural Dengan Literasi Digital Di Desa Pait Kasembon Malang. Dimas: Jurnal Pemikiran Agama Untuk Pemberdayaan, 20(1), 75. https://doi.org/10.21580/dms.2020.201.5278
Destriani, Rasmini, Amriyadi, & Jeniati, H. (2022). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menanamkan Pemahaman Literasi Keagamaan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 9(1), 1–12. https://doi.org/10.38048/jipcb.v9i1.645
Erchan, N., & Masduki, Y. (2023). Peran Perpustakaan dalam Meningkatkan Budaya Literasi Mahasiswa Pendidikan Agama Islam di Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta. Pustakaloka, 15(1), 85–107. https://doi.org/10.21154/pustakaloka.v15i1.5717
Fuadi, H., Robbia, A. Z., Jamaluddin, & Jufri, A. W. (2020). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(2), 108–116.
Habibah, M. (2020). Pengembangan Budaya Literasi Agama di SMA Negeri 2 Kediri. Indonesian Journal of Islamic Education Studies (IJIES), 2(2), 203–215. https://doi.org/10.33367/ijies.v2i2.1110
Hidayat, A. (2024). Pendidikan Agama Islam Berbasis Literasi Digital. International Journal of Cross Knowledge, 2(1), 315–322.
Huda, M., & Rodin, R. (2020). Perkembangan Pendidikan Islam di Indonesia dan Upaya Penguatannya dalam Sistem Pendidikan Nasional. Journal of Islamic Education Research, 1(02), 39–53. https://doi.org/10.35719/jier.v1i02.24
Kenedi, A., & Hartati, S. (2022). Moderasi Pendidikan Islam Melalui Gerakan Literasi Digital Di Madrasah. Jurnal Mubtadiin, 8(1), 112–133.
Luthfiah, N., Irmi, R. F., Nasution, W. N., & Annas, N. (2024). Penerapan Literasi pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP Negeri 33 Medan. At-Tajid: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 8(1), 78–92.
Makhmudah, S. (2018). Analisis iterasi matematika terhadap kemampuan berpikir kritis matematika dan pendidikan karakter mandiri. Prisma, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 318–325.
Mujib, A. (2021). Sejarah Masuknya Islam Dan Keragaman Kebudayaan Islam Di Indonesia. Dewantara, XI, 117–124.
Nadhiroh, S., & Anshori, I. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Pengembangan Kemampuan Berpikir Kritis Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Fitrah: Journal of Islamic Education, 4(1), 56–68.
Nasution, F. (2020). Kedatangan Dan Perkembangan Islam Di Indonesia. Mawaizh: Jurnal Dakwah Dan Pengembangan Sosial Kemanusiaan, 11(1), 26–46. https://doi.org/10.15408/bat.v1i2.6945
Posha, B. Y. (2015). Perkembangan Islam Di Indonesia Pasca Kemerdekaan. Historia, 3(2), 75–82. https://doi.org/10.24127/hj.v3i2.84
Prasetyo, A. T., & Inayati, I. N. (2022). Implementasi Budaya Literasi Digital Untuk Menguatkan Moderasi Beragama Bagi Santri (Studi Kasus di Mahad UIN Maulana Malik Ibrahim Malang). Incare, 02(06), 647–683.
Purwati, S. (2018). Program Literasi Membaca 15 Menit Sebelum Pelajaran Dimulai untuk Meningkatkan Hasil Belajar Membaca dan Menghafal Surah Pendek. Jurnal Ilmu Pendidikan Sosial, Sains, Dan Humaniora, 4(1), 173–187.
Rahman, K. (2018). Perkembangan Lembaga Pendidikan Islam di Indonesia. Tarbiyatuna, 2(1), 1–14.
Rindani, A. N. N., Fauziah, L. N., & Rachman, I. F. (2024). Efektivitas Gerakan Literasi Sekolah Sebagai Upaya Penanaman Karakter Berpikir Kritis Siswa SMP. Jurnal Ilmu Sosial, Humaniora Dan Seni, 2(3), 348–352.
Salsabila, Y., Fatah, A., & Jaenudin, J. (2023). Hubungan antara Literasi Numerasi terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreatif Siswa SMP di Kecamatan Curug. EQUALS: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 6(1), 42–54. https://doi.org/10.46918/equals.v6i1.1789
Sari Nst, H. M., Syahputra, E., & Mulyono. (2023). Pengaruh Kemampuan Berpikir Kritis, Literasi, Spasial dan Komunikasi Matematis Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMP Kelas VIII di Medan. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 820–830. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i1.2234
SH, H. (2023). Peranan Guru Pendidikan Agama Islam Melalui Metode Kitabah Dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Madrasah Ibtidaiyah. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 10(2), 159–176. https://doi.org/10.55757/tarbawi.v10i2.309
Ubaydillah, R. T. (2022). Revitalisasi Budaya Literasi Bagi Guru Pendidikan Agama Islam. Jurnal Andi Djemma I Jurnal Pendidikan, 5(1), 21–28.
Wahidin, U. (2018). Implementasi Literasi Media Dalam Proses Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti. Edukasi Islami : Jurnal Pendidikan Islam, 7(02), 229–244. https://doi.org/10.30868/ei.v7i2.284
Widodo, A. (2020). Implementasi Program Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Menengah Pertama (SMP). Pahlawan Jurnal Pendidikan-Sosial-Budaya, 16(1), 11–21. https://doi.org/10.57216/pah.v17i2.149
Wilujeng, S., & Sudihartinih, E. (2021). Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Smp Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa. JPMI: Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 6(2), 53–63. https://doi.org/10.26737/jpmi.v6i2.2415
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright
The copyright of the received article shall be assigned to the journal as the publisher of the journal. The intended copyright includes the right to publish the article in various forms (including reprints). The journal maintains the publishing rights to the published articles. Therefore, the author must submit a statement of the Copyright Transfer Agreement.*)
Licensing
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
In line with the license, authors are allowed to share and adapt the material. In addition, the material must be given appropriate credit, provided with a link to the license, and indicated if changes were made. If authors remix, transform or build upon the material, authors must distribute their contributions under the same license as the original.
_______
*) Authors whose articles are accepted for publication will receive confirmation via email and send a Copyright Transfer Agreement.