Membudayakan Literasi Berbasis Manajemen Sekolah (Aplikasi, Tantangan dan Hambatan)
DOI:
https://doi.org/10.21580/dms.2016.161.895Keywords:
Budaya, Literasi, Membaca, Manajemen berbasis SekolahAbstract
This Community services activity to build a reading habituation program based on school management is implemented to equip language teachers about some programs to promote reading as habitual activities in schools. In addition, it is also to provide principals and Islamic boarding school headmastersabout MBS (School Based Management) to promote that the whole program could be implemented to get the full support of the school management. Some programs held by the schools and Madrasahs are Membaca Massal, Program Hebat, JUMBACA and Sarapan Pagi. As a result, the whole schools have implemented the programs supported by school managements. All schools were very enthusiastic about the whole program of this devotion and set all the programs as the official programs in thye school.
Kegiatan pengabdian membangun budaya literasi membaca berbasis manajemen sekolah ini dilaksanakan untuk membekali para guru bahasa tentang program-program pembiasaan membaca. Selain itu, untuk membekali para kepala sekolah dan kepala madrasah tentang MBS (Manajemen Berbasis Sekolah) dengan harapan bahwa seluruh program yang dilaksanakan bisa mendapatkan dukungan sepenuhnya dari pihak manajemen sekolah. Beberapa program yang dilaksanakan oleh sekolah dan madrasah antara lain adalah Membaca Massal, Program Hebat, JUMBACA (Jumat Membaca) dan Sarapan Pagi.Hasilnya, seluruh sekolah telah melaksanakan program untuk membangunbudaya literasi membaca dengan dukungan sepenuhnya dari kepala sekolah/madrasah. Pihak sekolah merasa sangat antusias dengan seluruh pelaksanaan program pengabdian ini dan mencanangkan program-program tersebut sebagai program resmi sekolah.
Downloads
References
A Malik Fadjar, Kata Pengantar dalam dalam Ibtisam Abu Duhou, School-Base Management, Penerjemah Noryamin Aini, dkk.
Alwasilah, A. Chaedar (2001) Membangun Kota Berbudaya Literat. Media Indonesia.Jakarta, Sabtu 6 Januari 2001.
Amiruddin Siahaan dkk, (2006) Manajemen Pendidikan Berbasis Sekolah, (Jakarta: Quantum Teaching
Baynham, Mike. (1995) Literacy Practices: Investigating Literacy in Social Contexts.London: Longman.
Candoli. (1995) Site-Based Management in Education: How to Make It Work in Your School, Lancaster: Technomic Publishing Co.
Cooper, J.D. (1993) Literacy: Helping Children Construct Meaning. Boston Toronto:Hougton Miffin Company.
Depdiknas. 2001, Konsep dan Pelaksanaan dalam ManajemenPeningkatan Mutu Berbasis Sekolah. Jakarta: Dikmenum.
Di Yanni, Robert dan Pat C. Hoy (1995) The Scriber Handbook for Writing. Boston: Allya & Bacon.
Direktorat Sekolah Lanjutan Pertama,( 2001) Manajemen Peningkatan Mutu BerbasisSekolah , Jakarta, Direktorat SLTP.
Fadjar, A. Malik, (2002) Kata Pengantar dalam dalam Ibtisam Abu Duhou, School-Base Management, Penerjemah Noryamin Aini, dkk,
Fasli Jalal dan Dedi Supriadi (ed) Reformasi Pendidikan Dalam Otonomi Daerah, (Yogyakarta: Adicita Karya Nusa, 2001)
Ibtisam Abu Duhou. (2002)School-Based Management, Penerjemah Noryamin Aini, dkk, Jakarta: Logos
Jalal,Fasil dan Supardi. (2001) DesiReformasi Pendidikan Dalam Konteks OtonomiDaerah, Yogjakarta, Adi Cita Karya Nusa
Kern, R. (2000). Literacy and Language Teaching. Oxford: Oxford UniversityPress.
Mansoer, Hamdan. (1989) Pengantar Manajemen. Jakarta: P2LPTK.
Mulyasa, E. (2002)Manajemen Berbasis Sekolah Konsep, Strategi dan Implementasi.Bandung: Remaja Rosdakarya.
Nurkolis. (2003)Manajemen Berbasis sekolah Teori, Model dan Aplikasi. Jakarta: Grasindo.
Sidi Indrajati,(2000) Kebijakan Penyelenggaraan Otonomi Daerah Bidang PendidikanBandung, UPI
Sonhadji, Ahmad. (2003)Modul Bahan-Bahan Kuliah Manajemen Strategik. Universitas Negeri Malang. 2003
Suryadi,Ace. (2004) Pendidikan Nasional Menuju Masyarakat Indonesia Baru,Bandung , Genesindo
Toha, (1995)Kepemimpinan Dalam Manajemen, Jakarta: Rajawali.
Wells, B. (1987) Apprenticeship in Literacy. DalamInterchange 18,1/2:109-123.
www.edukasi.kompasiana.com/2012/03/12/latar-belakang-munculnya-mbs/ diakses pada tanggal 15 Oktober 20115.
Yusufhadi Miarso. “Perubahan Paradigma Pendidikan Peran Tekhnologi Pendidikan dalam Penyampaian Misi dan Informasi Pendidikan”, dalam Menyemai Benih Tekhnologi Pendidikan.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright
The copyright of the received article shall be assigned to the journal as the publisher of the journal. The intended copyright includes the right to publish the article in various forms (including reprints). The journal maintains the publishing rights to the published articles. Therefore, the author must submit a statement of the Copyright Transfer Agreement.*)
Licensing
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
In line with the license, authors are allowed to share and adapt the material. In addition, the material must be given appropriate credit, provided with a link to the license, and indicated if changes were made. If authors remix, transform or build upon the material, authors must distribute their contributions under the same license as the original.
_______
*) Authors whose articles are accepted for publication will receive confirmation via email and send a Copyright Transfer Agreement.