Developing Teacher Professionalism in Online Learning Through Assistance of Web-Based Digital Teaching Materials

Suci Nurpratiwi*  -  Universitas Negeri Jakarta, Indonesia
Amaliyah Amaliyah  -  Universitas Negeri Jakarta, Indonesia
Ahmad Hakam  -  Universitas Negeri Jakarta, Indonesia
Nada Arina Romli  -  Universitas Negeri Jakarta, Indonesia

(*) Corresponding Author

This community service aims to develop teacher professionalism in online learning through assistance in preparing digital teaching materials. The methods used in the service activities are interactive lectures, discussions, practices, and assignments. The participants involved were 11 elementary school teachers. Community service activities are carried out through making guidelines, implementing assistance, monitoring, and assigning tasks. The service results show that the mentoring activities have succeeded in developing the abilities and professionalism of teachers in the use of technology in learning. Participants have compiled digital teaching materials independently and have implemented them for students in their online learning. Meanwhile, 81.82% of participants stated that service activities provided new insights, and 63.64% were satisfied with the activities carried out.

Pengabdian kepada masyarakat ini bertujuan untuk mengembangkan profesionalisme guru dalam pembelajaran daring melalui pendampingan penyusunan bahan ajar digital. Metode yang digunakan dalam kegiatan pengabdian berupa ceramah interaktif, diskusi, praktik, dan penugasan. Peserta yang terlibat adalah guru Sekolah Dasar sebanyak 11 orang. Kegiatan pengabdian kepada masyarakat dilaksanakan melalui tahapan proses pembuatan panduan, pelaksanaan pendampingan, pemantauan, dan pemberian tugas. Hasil pengabdian menunjukkan bahwa kegiatan pendampingan berhasil mengembangkan kemampuan dan profesionalitas guru dalam penggunaan teknologi dalam pembelajaran. Peserta telah dapat menyusun bahan ajar digital secara mandiri dan telah mengimplementasikannya kepada peserta didik dalam pembelajaran daringnya. Adapun sebesar 81,82% peserta menyatakan kegiatan pengabdian memberikan wawasan baru, dan 63,64% peserta merasa puas dengan kegiatan yang telah dilaksanakan.

Keywords: Digital Teaching Materials; Web-Based; Online Learning

  1. CloudHost. 2019. “Mengenal Canva Dan Cara Menggunakannya Untuk Design Secara Gratis.” 2019. https://idcloudhost.com/mengenal-canva-dan-cara-menggunakannya/.
  2. Direktorat Ketenagaan Dirjen Dikti. 2010. Panduan Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Web. Edited by Rahayu Dwi Riyanti and Nurhajati. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Kementerian Pendidikan Nasional.
  3. Effendi, Muhamad Ridwan, Suci Nurpratiwi, Sari Narulita, Dziyaning Farihani Tsaqila, and Muh Nurhidayat. 2021. “Penguatan Kapasitas Softskill Guru Dalam Upaya Peningkatan Etos Belajar Peserta Didik Pada Masa Pandemi Covid-19.” Sivitas 1, no. 2: 43. https://doi.org/doi.org/10.52593/svs.01 .2.01.
  4. Fathurrohman. 2020. “Kompetensi Guru Pada Teknologi Masih Rendah.” FIN: Fajar Indonesia Network. 2020. https://fin.co.id/2020/02/07/kompetensi-guru-pada-teknologi-masih-rendah/.
  5. Harnani, Sri. 2020. “Efektivitas Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Covid-19.” BDK Jakarta Kemenag RI. 2020. https://bdkjakarta.kemenag.go.id/berita/efektivitas-pembelajaran-daring-di-masa-pandemi-covid-19.
  6. Hartati, Tri Asih Wahyu, and Herman Kusdianto. 2019. “Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Desain Dan Strategi Pembelajaran.” Jurnal Pendidikan 4, no. 2: 63.
  7. Husain, Chaidar. 2014. “Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Pembelajaran Di SMA Muhammadiyah Tarakan.” Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan 2, no. 2: 187.
  8. Nurpratiwi, Suci, and Amaliyah. 2020. “Penerapan Manajemen Berbasis Sekolah Dalam Mengembangkan Kualitas Peserta Didik.” JUPIIS: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial 12, no. 2: 457. https://doi.org/https://doi.org/10.24114/jupiis.v12i2.18164.
  9. Sadjati, Ida Malati. 2012. “Hakikat Bahan Ajar.” In Pengembangan Bahan Ajar, 1st ed., 1.18. Jakarta: Universitas Terbuka.
  10. Satariyah. 2020. “Tantangan Guru Gagap Teknologi Pada Pembelajaran Jarak Jauh.” BDK Jakarta Kemenag RI. 2020. https://bdkjakarta.kemenag.go.id/berita/tantangan-guru-gagap-teknologi-pada-pembelajaran-jarak-jauh.
  11. Zulkifli, and Nadjamuddin Royes. 2017. “Profesionalisme Guru Dalam Mengembangkan Materi Ajar Bahasa Arab Di MIN 1 Palembang.” JIP: Jurnal Ilmiah PGMI 3, no. 2.

Open Access Copyright (c) 2022 Dimas: Jurnal Pemikiran Agama untuk Pemberdayaan

Dimas: Jurnal Pemikiran Agama untuk Pemberdayaan
Institute for Research and Community Services (LP2M)
UIN Walisongo, Semarang, Indonesia
Jl. Walisongo No 3-5 Semarang 50185
Central Java, Indonesia
Website: https://lp2m.walisongo.ac.id/
Email: dimas@walisongo.ac.id

ISSN: 1411-9188 (Print)
ISSN: 2502-9428 (Online)

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

Get a feed by atom here, RRS2 here and OAI Links here

apps