Impact of Visual Audio Media on Learning Results on Class XI Reaction Speed Material

Ratman Ratman  -  Department of Chemistry Education, Universitas Tadulako, Indonesia
Daud Karel Walanda  -  Department of Chemistry Education, Universitas Tadulako, Indonesia
Maryam Amalia*  -  Postgraduate Science Education Master's Degree Program, Universitas Tadulako, Indonesia

(*) Corresponding Author

The study aims to describe the impact of the use of audiovisual media in the form of video learning on the learning results of students at Sigi District State High School 10. The research method is quantitative research with a type of quasi-experimental research or experimental experiment with a design pretest-posttest control group design. The differences in learning results on reaction speed between experimental and control classes are shown by the results of Wilcoxon and Mann Whitney's statistical analysis tests. The results of the Wilcoxons and Mann whitney statistical analytics tests on the post-test values of experimental classes and the control classes both show the significance values Asymp.Sig.(2-tailed) = <0,000. Because of the signification values Asymp.Sig.(2-tailed) = 0,000 < 0,05. Then from the two results of these statistical analyses it can be concluded that there is an influence of the use of audiovisual media in the form of video learning on the learning outcomes of students in SMAN 10 Sigi.

Keywords: learning outcomes; speed of reaction; visual audio media

  1. Antara, I., & Alit, P. P. (2022). Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kimia pada Pokok Bahasan Termokimia. Journal of Education Action Research, 6(1), 15–21.
  2. Barus, T. I., Lumbantobing, M., & Sianturi, C. I. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV pada Subtema Berbagai Pekerjaan di SD Negeri 105390 Pulau Gambarnal. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(5), 6145–6155.
  3. Damianti, O., Mawardi, & Oktavia, B. (2019). Development of Guided Inquiry-Based Worksheets On Colloidal Material for Chemistry Learning Grade XI In Senior High School. International Journal of Progressive Sciences and Technologies, 14(1), 13-19.
  4. Fahmeyzan, D., Soraya, S., & Etmy, D. (2018). Uji Normalitas Data Omzet Bulanan Pelaku Mikro Desa Senggigi dengan Menggunakan Skewness dan Kurtosi. J. Varian, 2(1), 31–36.
  5. Gabriela, N. D. P. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasi Audio Visual Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Sekolah Dasar. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 104–113.
  6. Maryadi. (2020). Membandingkan Hasil Uji Statistika Parametrik dan Nonparametrik (Studi Kasus: Pelaksanaan Kebijakan Pengendalian Dana Idle Pemerintah Daerah). J. Appl. Manag. Account, 4(1), 142–149.
  7. Marzuki. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Video Terhadap Hasil Belajar pada Materi Sistem Pencernaan Manusia di Kelas XI IPA B Sma Immanuel Sintang. Pedagogik Jurnal Pendidikan, 18(2), 159–163.
  8. Puspitaningrum, D. A., Istiqomah, H., & Fitriyah, C. Z. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Gambar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP) STKIP Kusuma Negara, 14(1), 92–98.
  9. Rachman, F., Ahsanunnisa, R., & Nawawi, E. (2017). Pengembangan LKPD Berbasis Berpikir Kritis Materi Kelarutan dan Hasil Kali Kelarutan pada Mata Pelajaran Kimia di SMA. ALKIMIA: Jurnal Ilmu Kimia Dan Terapan, 1(1), 16–25.
  10. Sari, P. (2019). Analisis Terhadap Kerucut Pengalaman Edgar Dale dan Keragaman Gaya Belajar untuk Memilih Media Yang Tepat Dalam Pembelajaran. Mudir: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(1), 42-57.
  11. Sari, N. R., Nazmi, R., & Zulfa. (2021). Pengaruh Game Word Wall Terhadap Hasil Belajar Sejarah Kelas X MIPA SMA 2 Lubuk Basung. Puteri Hijau: Jurnal Pendidikan Sejarah, 6(2), 76 -83.
  12. Sariati, N. K. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Kimia Siswa Kelas XI pada Materi Larutan Penyangga. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 86-97.
  13. Setiawan, D., Ningrat, H. K., & Raehanah. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa Kelas X MA Qamarul Huda Bagu Tahun Pelajaran 2019/2020. Spin Jurnal Kimia & Pendidikan Kimia, 2(2), 163–76.
  14. Setyaningrum, W., & Waryanto, N. H. (2017). Media Edutainment Segi Empat Berbasis Android: Apakah Membuat Belajar Matematika Lebih Menarik?. Jurnal Mercumatika: Jurnal Penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika, 2(1), 40-56.
  15. Sugiyono, P. D. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
  16. Sulaiman, Agus, M., & Indramini. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Film Animasi Terhadap Kemampuan Menulis Teks Narasi Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Galesong Selatan Kabupaten Takalar. Jurnal Bahasa, 11(3), 155–172.
  17. Yuliana, V., Copriady, J., & Erna, M. (2023). Pengembangan E-Modul Kimia Interaktif Berbasis Pendekatan Saintifik Menggunakan Liveworksheets pada Materi Laju Reaksi. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 17(1), 1–12.

Open Access Copyright (c) 2024 Journal of Educational Chemistry (JEC)
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Journal of Educational Chemistry (JEC)
Published by Chemistry Education Department of Science and Technology Faculty, Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang, Indonesia
Jl Prof. Dr. Hamka Km. 01 Kampus III Ngaliyan Semarang 50185
Phone: 6285640307383
Website: http://fst.walisongo.ac.id/
Email: jec@walisongo.ac.id

ISSN: 2715-3029 (Print)
ISSN: 2685-4880 (Online)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License

Get a feed by atom here, RRS2 here and OAI Links here

 
apps