Effectiveness of PQ4R On Critical Thinking Skills and Learning Motivation

Ulfa Lutfianasari*  -  Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang, Indonesia
Ilmi Nasikah  -  Universitas Islam Negeri Walisongo, Indonesia

(*) Corresponding Author
The research aim to determine the effectiveness of PQ4R learning strategy on students' critical thinking skills and learning motivation. This research used quasi-experimental research with nonequivalent control group design. Sampling was carried out using cluster random sampling technique. The results of the research showed that the critical thinking skills t-test obtained a significance value (Sig.) of 0.000 < 0.05, which means that there was a difference in critical thinking skills between the experimental class and the control class. Based on the results of the N-Gain test, critical thinking skills for the experimental class 0.4418 and than the control class 0.1483. The results of the t-test research on learning motivation obtained a significance value (Sig.) 0.001 < 0.05, which means that there is a difference in learning motivation for the experimental class and the control class. Based on the results of the N-Gain test, the learning motivation for the experimental class 0.3315 and than the control class 0.1529  The conclusion of this research is that the effectiveness value of using PQ4R learning strategy on critical thinking skills and learning motivation in the experimental class is higher than in the control class.
  1. Abidin, Y., Mulyati, T. & Yunansah, H. (2017). Pembelajaran Literasi: Stategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca, dan Menulis. Jakarta: Bumi Aksara.
  2. Agustine, J., Nizkon & Nawawi, S. (2020). Analisis keterampilan berpikir kritis peserta didik SMA kelas X IPA pada materi virus. Assimilation: Indonesian Journal of Biology Education. 3(1), 7–11.
  3. Asy’ari, Saefi, M. & Cholid, F. (2023). Strategi PQ4R Terintegrasi Model Team Quiz Berbasis E-learning dalam Memberdayakan Keterampilan Berpikir Kritis dan Aktivitas Siswa. Jurnal Pendidikan Biologi dan Sains, 6(1), 1–23.
  4. Azmi, R.A. (2021). Pengaruh Kurangnya Literasi serta Kemampuan dalam Berpikir Kritis yang Masih Rendah dalam Pendidikan di Indonesia. Conference Series Journal, 1(1), 1-12.
  5. Dari, F.W. & Ahmad, S. (2020). Model Discovery Learning sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1469–1479.
  6. Faiz, F. (2012). Thingking Skill Pengantar Menuju Berpikir Kritis. Edited by M. Affan. Yogyakarta: SUKA-Press UIN Sunan Kalijaga.
  7. Fernanda, A., Haryani, S., Prasetya, A.T & Hilmi, M. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas Xi Pada Materi Larutan Penyangga Dengan Model Pembelajaran Predict Observe Explain. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 13(1), 2326–2336.
  8. Fitriyanti, F., Masykur, R. & Putra, R.W.Y. (2021). Pengaruh pembelajaran PQ4R berbantuan gamifikasi terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains dan Matematika, 178–187.
  9. Lestari, K.E. (2014). Implementasi Barin-Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Koneksi dan Berpikir Kritis Serta Motivasi Belajar Siswa SMP. Jurnal Pendidikan UNSIKA, 2(1), 627–630.
  10. Lubis, I.R. & Ikhsan, J. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Kimia Berbasis Android untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Prestasi Kognitif Peserta Didik SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 1(2), 191–201.
  11. Ma’rifatun, D., Martini, K.S. & Utomo, S.B. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Predict Observe Explaint ( POE) Menggunakan Metode Eksperimen Pada Pokok Bahasan Larutan Penyangga Kelas Xi Sma Al Islam 1 Surakarta. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), 3(3), 11–16.
  12. Miftakhurrofi’ah, Prasetyo, Z.K. & Roektiningroem, E. (2018). Pengaruh Perangkat Pembelajaran Berbasis Strategi Pq4R the Influence of Learning Device Based on Pq4R Strategy on the. Journal Pendidikan IPA, 7(1), 413–418.
  13. Nugrahaeni, A., Redhana, I.W. & Kartawan, I.M.A. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Kimia. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 1(1), 23.
  14. Nurhuduyah, M., Lesmono, A.D. & Subiki. (2016). Pembelajaran Model Inkuiri Terbimbing (Guided Inquiry) dalam Pembelajaran Fisika SMA di Jember. Jurnal Pembelajaran Fisika, 5(1), 82-88.
  15. Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar "Merdeka Belajar dalam Menyambut Era Masyarakat 50, 289-302.
  16. Ratnawuri, T., Fikri, A. & Suprihatin, S. (2018). Penerapan Metode Pembelajaran PQ4R untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas XI SMA Muhammadiyah 1 Metro. Jurnal Program Studi Pendidikan Ekonomi, 6(2), 117– 128.
  17. Sadirman, A.M. (2018). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Depok: PT. Raja Grafindo Persada
  18. Saptono, Y.J. (2016). Motivasi dan Keberhasilan Belajar Siswa. REGULA FIDEI: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 1(1), 189– 212.
  19. Satwika, Y.W., Laksmiwati, H. & Khoirunnisa, R.N. (2018). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemapuan Berpikir Kritis Mahasiswa. Jurnal Pendidikan (Teori dan Praktik), 3, 7–12.
  20. Siregar, E.J. (2020). Efektivitas Penerapan Strategi Pembelajaran Review Terhadap Hasil Belajar Kimia. Jurnal Education and development, 8(3), 182–186.
  21. Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: ALFABETA.
  22. Suprihatin, S. (2015). Upaya Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro, 3(1), 73-82.
  23. Tumewu, S. (2018). Implementasi Model PQ4R Dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Materi Cahaya Dan Alat Optik Di Kelas VIII SMP Negeri 4 Gorontalo. Jurnal Riset dan Pengembangan Ilmu Pengetahuan. 3(2), 203–213.
  24. Windarti, Y., Slameto, S. & Widyanti S, E. (2018). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Melalui Penerapan Model Discovery Learning Dalam Pembelajaran Tematik Kelas 4 Sd. Pendekar : Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1(1), 150-157.
  25. Yunitasari, W., Susilowati, E. & Nurhayati, D. (2013). Pembelajaran Direct Intruction Disertai Hierarki Konsep untuk Mereduksi Miskonsepsi Siswa pada Materi Larutan Penyangga Kelas XI IPA Semester Genap SMA Negeri 2 Sragen Tahun Ajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan Kimia. 2(3), 1-8.

Open Access Copyright (c) 2024 Journal of Educational Chemistry (JEC)
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Journal of Educational Chemistry (JEC)
Published by Chemistry Education Department of Science and Technology Faculty, Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang, Indonesia
Jl Prof. Dr. Hamka Km. 01 Kampus III Ngaliyan Semarang 50185
Phone: 6285640307383
Website: http://fst.walisongo.ac.id/
Email: jec@walisongo.ac.id

ISSN: 2715-3029 (Print)
ISSN: 2685-4880 (Online)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License

Get a feed by atom here, RRS2 here and OAI Links here

 
apps