Kemampuan Memahami Rukun Islam Anak : Pengaruh Video Kompilasi “Diva Series”

Harisatuz Zahro'*  -  Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Negeri Surabaya, Indonesia
Mas’udah Mas’udah  -  Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Negeri Surabaya, Indonesia
Muhammad Reza  -  Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Negeri Surabaya, Indonesia
Nurul Khotimah  -  Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Negeri Surabaya, Indonesia

(*) Corresponding Author
This study aims to determine the effect of video in increasing the ability to understand the Pillars of Islam in children. The subjects in this study totaled 22 children consisting of 11 children in the experimental group and 11 children in the control group. This study used a quantitative research approach with a quasi-experimental research design and a non-equivalent control group design using two groups, namely the experimental group and the control group. The data collection technique uses observation and documentation using the data analysis technique Mann-Whitney U test. The results of data analysis obtained from the calculation of the Mann-Whitney U-Test using IBM SPSS Statistics 26 get the Asymp.Sig value. (2 tailed) which is equal to .000. On the basis of decision making when Asymp.Sig. < 0.05, there is a significant difference between the experimental group and the control group, in which the value of the experimental group is higher than the value of the control group, so that Ha is accepted and Ho is rejected. The results of the study can be concluded that the Diva series compilation video has a significant influence on the ability to understand the Pillars of Islam in children. This was reinforced by the results of descriptive statistics in the experimental group which showed an increase in the ability to understand the pillars of Islam by 62, these results differed greatly from the control group, which was 22.

Keywords: early childhood, pillars of Islam, video.

  1. Arsyad, Azhar. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
  2. Asnawir. 2002. Media Pengajaran. Jakarta: Ciputat Pers.
  3. Astutik, A. P., Untari, R. S., & Putri, A. M. (2021). Penggunaan Media Animasi “Muroja’ah for Kids” untuk Meningkatkan Hafalan Anak. Community Empowerment, 6(4), 682–687. https://doi.org/10.31603/ce.4579
  4. Asyhar, Rayandra. 2011. Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada Press.
  5. Daryanto. 2012. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Sarjana Tutorial Nurani Sejahtera.
  6. Depdiknas. 2003. Undang-Undang Dan Peraturan Pemerintah RI Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas RI.
  7. Djamarah, Syaiful Bahri dan Aswan Zain. 2002. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
  8. Eliyawati, Cucu. 2005. Pemilihan Dan Pengembangan Sumber Belajar Untuk Anak Usia Dini. Jakarta: Pendidikan Nasional Siswanto.
  9. Fadhilah, F. (2015). Media Pembelajaran yang Cocok bagi Anak-anak Usia Dini Taman Kanak-kanak. Jurnal Studi Pendidikan, Riset Dan Pembangunan Pendidikan Islam, 4(2), 21–40.
  10. Fadlillah, Muhamad. 2012. Desain pembelajaran PAUD. Jogjakarta: Ar Ruzz Media.
  11. Hasibuan, Rachma. 2017. Perencanaan Pembelajaran PAUD. Surabaya: Unesa University Press.
  12. Isran Rasyid Karo -Karo S, R. (2018). Manfaat Media Dalam Pembelajaran. VII, No 1(P- ISSN: 2087-8249), 91–96.
  13. Kemdiknas. 2010. Kumpulan Pedoman Pembelajaran Taman Kanak-kanak. Jakarta: Kemdiknas.
  14. Kunandar. 2007. Guru Profesional Implementasi Kurikulum KTSP Dan Sukses Salam Sertifikasi Guru. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
  15. Kustandi, dkk. 2011. Media Pembelajaran Manual dan Digital. Bogor: Ghalia Indonesia.
  16. Marimba, Ahmad D. 1989. Pengantar Filsafat Pendidikan Islam. Bandung: Al-Ma’arif.
  17. Musfiqon. 2012. Pengembangan Media Dan sumber Pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher.
  18. Nurhikmah, F. (2020). Efektifitas Media Audio Visual Pada Pelajaran Solat Anak Usia Dini Autis Di RA/TK SLB Ar-Rahmah Kecamatan Medan Johor. http://repository.uinsu.ac.id/id/eprint/12249
  19. Rahmawati, A. D., & Setyowati, S. (2014). Pengaruh Media Kotak Musik Lagu Dolanan Terhadap Kemampuan Kosakata Bahasa Jawa Kelompok B Tk Utsman Bin Affan …. Ejournal.Unesa.Ac.Id, 1–10. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/paud-teratai/article/view/34589%0Ahttps://ejournal.unesa.ac.id/index.php/paud-teratai/article/view/34589/30750
  20. Randi, Stone. 2013. Cara–Cara Terbaik untuk Mengajar Reading. Jakarta: Indeks.
  21. Rohani, Ahmad. 1991. Media Intruksional Efektif. Jakarta: Rineka Cipta.
  22. Sadiman, Arief S, dkk. 2002. Media Pendidikan. Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
  23. Sahara, S., Hardi, V. A., & Fauziddin, M. (2020). Upaya Meningkatkan Hafalan Bacaan Dan Gerakan Shalat Dengan Media Audio Visual (Video) Pada Anak Usia Dini Di Desa Gerbang Sari, Kecamatan Tapung Hilir Kabupaten Kampar. Journal on Teacher Education, 2(1), 137–145. https://doi.org/10.31004/jote.v2i1.1139
  24. Sanaky, Hujair. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta: Kaukaba.
  25. Soetjiningsih & A,O. L. 2000. “Aspek Kognitif dan Psikososial pada Anak dengan Palsi Serebral”. Sari Pediatri, Volume 2 (2): pp. 109-112.
  26. Sugiyanti, E. (2020). Penerapan Media Audio Visual Dalam Peningkatan Pemahaman Haji Dan Umrah. Wawasan: Jurnal Kediklatan Balai Diklat Keagamaan Jakarta, 1(1), 79–90. https://doi.org/10.53800/wawasan.v1i1.38
  27. Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Afabeta.
  28. Sumiati dan Asra. 2007. Metode Pembelajaran. Bandung: Wacana Prima.
  29. Suyadi. 2010. Psikologi Belajar PAUD. Yogyakarta: PT Bintang Pustaka Abadi.

Open Access Copyright (c) 2023 Journal of Early Childhood and Character Education
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

VISITOR COUNTER

 Lisensi Creative Commons

Under lincenced :  Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.

JoECCE
apps