Development Modul Guided Inquiry Integrated Augmented Reality (M-GIIAR) to Improve Student’s Science Process Skills on Mechanical Wave Material
Main Article Content
Abstract
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Abriani, A., Jurusan, N., Fisika, P., Tarbiyah, F., & Keguruan, D. (2016). Peningkatan Pemahaman Konsep Mata Pelajaran Fisika dengan Menerapkan Model Pembelajaran Evidence Based Learning dalam Pelaksanaan Guided Inquiry. Jurnal Pendidikan Fisika, 4(1). http://journal.uin-alauddin.ac.id/indeks.php/PendidikanFisika
Angriani, A. D., Kusumayanti, A., & Yuliany, N. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Digital Book pada Materi Aljabar. Delta-Pi: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 9(2). https://doi.org/10.33387/dpi.v9i2.2244
Ariama, S., & Adrin Burhendi, F. C. (2022). Pengembangan Website Sebagai Media Pembelajaran Fisika Berbasis Augmented Reality Dengan Menggunakan Metode Marker Based Tracking Pada Materi Listrik Dinamis. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 13(2), 181–190. https://doi.org/10.26877/jp2f.v13i2.12132
Firmansyah, H., Kusnoto, Y., Superman, S., & Atmaja, T. S. (2023). Implementation Of Divergent Thinking In Exploration Of Students’ Creative Efforts In Reading Historical Sources From The Internet. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 26(1), 23–30. https://doi.org/10.24252/lp.2023v26n1i3
Furqan, H., Yusrizal, & Saminan. (2016). Pengembangan Modul Praktikum Berbasis Inkuiri untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains dan Hasil Belajar Siswa Kelas X di SMA Negeri 1 Bukit Bener Meriah. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 04(02), 124–129. https://jurnal.usk.ac.id/JPSI/article/view/7589/6239
Garzón, J., Kinshuk, Baldiris, S., Gutiérrez, J., & Pavón, J. (2020). How do pedagogical approaches affect the impact of augmented reality on education? A meta-analysis and research synthesis. In Educational Research Review (Vol. 31). Elsevier Ltd. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2020.100334
Hakim, L. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran PAI Berbasis Augmented Reality. Lentera Pendidikan Jurnal Ilmu Trabiyah dan Keguruan. 20(1), http://dx.doi.org/10.24252/lp.2018v21n1i6
Imas Masitoh, S., Maharani, A., Lubis, Y., Matematika, P., Keguruan dan Ilmu Pendidikan, F., Swadaya Gunung Jati, U., Perjuangan No, J., Komputer dan Jaringan, T., Negeri, S., & Siliwangi Kadipaten, J. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Turunan Fungsi Melalui Model Pembelajaran Flipped Classroom. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika (FIBONACCI), 7(1), 29–36. https://doi.org/10.24853/fbc.7.1.29-36
Irmi, I., Hasan, M., & Gani, A. (2019). Penerapan Model Inkuiri Terbimbing Berbantuan Quick Response Code untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains dan Hasil Belajar Siswa pada Materi Hidrolisis Garam. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 3(2), 75–87. https://doi.org/10.24815/jipi.v3i2.14728
Jean, F. G. Y. B., Wati, M., & Sarah Miriam, dan. (2019). Pengembangan Modul Fisika Menggunakan Model Inkuiri Terbimbing Untuk Melatihkan Keterampilan Proses Sains dan Sikap Sosial Peserta Didik. In Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika ISSN (Vol. 3), https://doi.org/10.20527/jipf.v3i2.1035
Jefferson, M. F., Pendleton, N., Lucas, S. B., & Horan, M. A. (1997). Comparison of genetic algorithm neural network with logistic regression for predicting outcome after surgery for patients with nonsmall cell lung carcinoma. Cancer, 79(7), 1338–1342. https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-0142(19970401)79:7<1338::AID-CNCR10>3.0.CO;2-0
Khotimah, H., Astuti, E. Y., & Apriani, D. D. (2019). Pendidikan Berbasis Teknologi (Permasalahan Dan Tantangan). Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 03 Mei 2019, https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/Prosidingpps/article/view/3050
Khunaeni, L. N., Yuniarti, W. D., & Khalif, M. A. (2020). Pengembangan Modul Fisika Berbantuan Teknologi Augmented Reality pada Materi Gelombang Bunyi untuk SMA/MA Kelas XI. Physics Education Research Journal, 2(2), 83. https://doi.org/10.21580/perj.2020.2.2.6144
Liberta Loviana Carolin, I Ketut Budaya Astra, & I Gede Suwiwa. (2020). Pengembangan Media Video Pembelajaran dengan Model ADDIE Pada Materi Teknik Dasar Tendangan Pencak Silat Kelas VII SMP Negeri 4 Sukasada Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Kejaora (Kesehatan Jasmani Dan Olah Raga), 5(2), 12–18. https://doi.org/10.36526/kejaora.v5i2.934
Maulida, G. Q., Rochman, C., Nasrudin, D., & Muttaqien, D. (2018). Mengukur Efektivitas Model Pembeajaran TAI (Team Assisted Individualization) dalam Pembelajaran Fisika. WaPFi: Jurnal Wahana Pendidikan Fisika, 3(2), 1–7.
Maulidhatul Rahma, D., Supriadi, B., & Dina Handayani, ati. (2020). Keterampilan Proses Sains Terintegrasi Siswa Kelas XI pada Materi Medan Magnet. Prosiding Webinar Pendidikan Fisika 2020, 5 (1). https://jurnal.unej.ac.id/index.php/fkip-epro/article/view/21698/9138
Murdianto, P., & Astuti, I. (2021). Development Of Descriptive Text Learning E-Module with A Constructivistic Approach. Journal of Education, Teaching, and Learning, 6, 154–162. https://dx.doi.org/10.26737/jetl.v6i2.2619
Nainggolan, N., & Tampubolon, T. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Inquiry Training terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa Pada Materi Pokok Usaha Dan Energi Kelas X Semester II Di SMA Negeri 1 Hamparan Perak T.A 2018/2019. Jurnal Inovasi Pembelajaran Fisika (INPAFI) , 10(1), 35–41.
Ndoa, Y. A. A., & Jumadi, J. (2022). Increasing Learning Motivation Through the Application of Physics E-Module Based on Flipped Learning. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 8(3), 1223–1230. https://doi.org/10.29303/jppipa.v8i3.1556
Ofosu-Asare, Y., Barton Essel, H., & Bonsu, F. M. (2019). E-Learning Graphical User Interface Development Using The ADDIE Instruction Design Model and Developmental Research: The Need to Establish Validity and Reliability.
Pramudya Kusuma Wardani, S., & Susetyo Rukmi, A. (2023). Impact Analysis of the Introduction of Glide Apps as Thematic Learning Media on Social Emotional Behavior of Elementary School Teachers. Education and Human Development Journal Tahun, 8(1). https://doi.org/10.33086/ehdj.v8i1
Putri, A. (2017a). Mengukur Efektifitas Proses Pembelajaran Discovery Learning pada Pokok Bahasan Usaha dan Energi. JoTaLP: Journal of Teaching and Learning Physics, 2, 29–35. https://doi.org/10.15575/jtlp.v2i1.6588
Putri, A. (2017b). Mengukur Efektifitas Proses Pembelajaran Discovery Learning pada Pokok Bahasan Usaha dan Energi. JoTaLP: Journal of Teaching and Learning Physics, 2, 29–35. https://doi.org/10.15575/jtlp.v2i1.6588
Rahmawati, M., & Suryadi, E. (2019). Guru sebagai fasilitator dan efektivitas belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 49–54. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14954
Ramly, S. N. F., Ahmad, N. J., & Mohd Said, H. (2022). The Development of Innovation and Chemical Entrepreneurship Module for Pre-University Students: An Analysis Phase of ADDIE Model. Journal of Natural Science and Integration, 5(1), 96. https://doi.org/10.24014/jnsi.v5i1.16751
Ryazanova, N., Semak, A., & Kazakova, E. (2021). ADDIE educational technology for coursework design in environmental education for sustainable development in Russia. E3S Web of Conferences, 265. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202126507001
Sari, S. N., Supriyanti, F. M. T., & Dwiyanti, G. (2019). Analisis Keterampilan Proses Sains Pembelajaran Larutan Penyangga Menggunakan Siklus Belajar Hipotesis Deduktif. EduChemia (Jurnal Kimia Dan Pendidikan), 4(1), 77. https://doi.org/10.30870/educhemia.v4i1.4055
Ulfa, S. M., Ardhuha, J.’, & Sahidu, H. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Inkuiri Terbimbing Berbantuan Simulasi PhET untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Fisika, 8. https://doi.org/10.29303/jpft.v8iSpecial
Yati Lestari, M., Diana, N., Fisika UIN Raden Intan Lampung, P., & UIN Raden Intan Lampung, F. (2018). Keterampilan Proses Sains (KPS) Pada Pelaksanaan Praktikum Fisika Dasar I. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education 01 (1), 49-54, https://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/IJSME/index
Yaumi, M., & Damopolii, M. (2019). Model Integrasi Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pembelajaran Jarak Jauh. Al-Musannif, 1(2). https://doi.org/10.56324/al-musannif.v1i2.28
Zainuddin*, Z., Syukri, M., Prayogi, S., & Luthfia, S. (2022). Implementation of Engineering Everywhere in Physics LKPD Based on STEM Approach to Improve Science Process Skills. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 10(2), 231–239. https://doi.org/10.24815/jpsi.v10i2.23130