Actualizing Malay communication ethics in social media: Study of the Kitab Kumpulan Ringkas Berbetulan Lekas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21580/icj.2025.10.2.26396

Keywords:

communication ethics , social media, Malay literature, Raja Ali Kelana

Abstract

This research stems from the rampant negative impact of social media as a medium of communication in the cyber era, such as crime, cyber violence, sexual harassment, pornographic content, gossipy infotainment, and so on. This study uses the content analysis method that is extracted from the parts of values of communication ethics in Kitab Kumpulan Ringkas Berbetulan Lekas (KRBL) written by Raja Ali Kelana. The urgency of this research is part of the effort to answer the needs of today based on past experiences and as part of maintaining the value of wisdom that lives in the treasury of knowledge in Malay. The results of the study of the content of communication ethics in KRBL show that the principles of communication ethics contained therein are speaking the truth, being knowledgeable, not indulging in disgrace, speaking softly, not arguing, and maintaining confidentiality. These values seem to be very normative and in line with the values in Islamic teachings and universal values in communication. The content of communication ethics values in KRBL is also still quite relevant to be actualized in social media. From this study, it is also revealed that the intellectual legacy of Nusantara figures enriches the study of Islamic communication, necessitating further research on different figures, approaches, and subjects.

*****

Penelitian ini dilatarbelakangi oleh maraknya dampak negatif media sosial sebagai media komunikasi di era siber, seperti kriminalitas, kekerasan siber, pelecehan seksual, konten pornografi, infotainment yang bersifat gosip dan lain sebagainya. Penelitian ini menggunakan metode analisis isi yang digali dari nilai-nilai etika komunikasi dalam Kitab Kumpulan Ringkas Berbetulan Lekas (KRBL) yang ditulis oleh Raja Ali Kelana. Urgensi penelitian ini adalah sebagai bagian dari upaya menjawab kebutuhan masa kini berdasarkan pengalaman masa lalu dan sebagai bagian dari mempertahankan nilai kearifan yang hidup dalam khazanah ilmu pengetahuan dalam bahasa Melayu. Hasil kajian terhadap muatan etika komunikasi dalam KRBL menunjukkan bahwa prinsip-prinsip etika komunikasi yang terkandung di dalamnya adalah seperti berkata benar, berilmu, tidak mengumbar aib, bertutur kata lemah lembut, tidak berbantah-bantahan, dan menjaga kerahasiaan. Nilai-nilai tersebut terlihat sangat normatif dan sejalan dengan nilai-nilai dalam ajaran Islam dan nilai-nilai universal dalam berkomunikasi. Muatan nilai-nilai etika komunikasi dalam KRBL juga masih cukup relevan untuk diaktualisasikan dalam media sosial. Dari penelitian ini, diketahui juga bahwa khazanah pemikiran tokoh Nusantara memperkaya kajian komunikasi Islam sehingga perlu diteliti lebih lanjutan, baik terhadap tokoh, pendekatan, maupun obyek yang berbeda.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aichner, T., Grünfelder, M., Maurer, O., & Jegeni, D. (2021). Twenty-five years of social media: A review of social media applications and definitions from 1994 to 2019. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 24(4), 215–222.

Al Muhdhar, M. H. I., Rohman, F., Tamalene, M. N., Nadra, W. S., Daud, A., & Irsyadi, H. (2019). Local wisdom-based conservation ethics of tabaru traditional community on Halmahera Island, Indonesia. International Journal of Conservation Science, 10(3), 533–542.

Annas, J. (2007). Virtue ethics. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780195325911.003.0019

Arjon, S. S. (2018). Religious sentiments in local politics. Jurnal Politik, 3(2), 1.

Arnett, R. C., Fritz, J. M. H., & Bell, L. M. (2009). Communication ethics: Literacy dialogue and difference. Sage Publications.

CNBC. (2022). Instagram & Tiktok minggir, ini raja platform sosial media RI. https://www.cnbcindonesia.com/tech/20220612115314-37-346302/instagram-tiktok-minggir-ini-raja-platform-sosial-media-ri

Fuchs, C. (2022a). Digital democracy and the digital public sphere: Media, communication and society (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003331087

Fuchs, C. (2022b). Digital ethics: Media, communication and society volume five. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003279488

Harun, J. (2001). Kitab Kumpulan Ringkas Berbetulan Lekas: Karya ketatanegaraan Melayu yang terakhir. Sari (ATMA), 19, 133–158.

Hayat, N., & Nurhakki, N. (2022). Religion identity and political polarization: How does labeling make it worst? Palita: Journal of Social Religion Research, 7(1), 51–66.

Hebermas, J. (2004). The theory of communicative action: Reason and the rationalization of society. Polity Press.

Idris, Z. (2015). Komunikasi moral lewat Gurindam Dua Belas Raja Ali Haji. Jurnal Komunikasi, Malaysian Journal of Communication, 31(2), 601–616. https://doi.org/10.17576/JKMJC-2015-3102-34

Iwan, N., & Hed, N. M. (2023). Definisi dan tipologi istilah politik laskar siber di Malaysia. Jurnal Komunikasi: Malaysian Journal of Communication, 39(3), 81–100. https://doi.org/10.17576/JKMJC-2023-3903-05

Johannesen, R. L., Valde, K. S., & Whedbee, K. E. (2008). Ethics in human communication (10th ed.). Waveland Press.

Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2012). Social media: Back to the roots and back to the future. Journal of Systems and Information Technology, 14(2), 101–104.

Karolak, H. (2015). Philosophy of communication ethics: Scholarship beyond the one and the other. Review of Communication, 15(4), 316–331. https://doi.org/10.1080/15358593.2015.1114138

Kelana, R. A. (1910). Kumpulan Ringkas Berbetulan Lekas. Al-Imam.

Kelana, R. A. (1999). Kumpulan ringkas berbetulan lekas pada orang yang pantas dengan fikiran yang lantas. Khazanah Fathaniyah.

McLuhan, M. (2008). The Medium Is The Message. In Communication Theory (2nd ed.). Routledge.

Miller, D., Sinanan, J., Wang, X., McDonald, T., Haynes, N., Costa, E., Spyer, J., Venkatraman, S., & Nicolescu, R. (2016). How the world changed social media. UCL press.

Mukherjee, K. (2016). Comparision between social communication ethics and social media communication ethics: A paradigm shift. Glob. Media J.–Indian Ed, 1–10.

Mutiah, T., Albar, I., Fitriyanto, A. R., & Rafiq, A. (2019). Etika komunikasi dalam menggunakan media sosial. Jurnal Global Komunika, 1(1), 14–24.

Neuendorf, K. A. (2017). The content analysis guidebook (Second edition). SAGE.

Ningrum, E., & Sungkawa, D. (2018). The impact of local wisdom-based learning model on students’ understanding on the land ethic. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 145(1), 012086.

Nurrachmi, S., & Puspita, R. (2018). Etika komunikasi netizen di media sosial. Jurnal Ilmu Komunikasi UPN Veteran Jatim, 1(1).

Parhan, M., Jenuri, J., & Islamy, M. R. F. (2021). Media sosial dan fenomena hoax: Tinjauan Islam dalam etika bekomunikas. Communicatus: Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(1), 59–80.

Rahman, Abd. (2020). Raja Ali Kelana dan etika pemimpin politik. Sulur Pustaka.

Rahman, Abd. (2022). Kekuasaan dan hak asasi manusia: Kajian filosofis terhadap pemikiran Raja Ali Kelana. TERAJU: Jurnal Syariah Dan Hukum, 4(02), Article 02. https://doi.org/10.35961/teraju.v4i02.806

Ratna, N. K. (2010). Metodologi Penelitian. Pustaka Pelajar.

Redi, P. (2015). Sistem penyiaran Indonesia: Sebuah kajian strukturalisme fungsional. Fajar Interpratama Mandiri.

Rusmina, S. H. (2018). Etika komunikasi verbal netizen dalam penggunaan ruang publik pada kolom komentar Serambinews. Com [PhD Thesis]. UIN Ar-Raniry Banda Aceh.

Sadig, H. B. (2017). Islamic universals and implications for global communication ethics. The Journal of International Communication, 23(1), 36–52. https://doi.org/10.1080/13216597.2016.1269657

Saputra, D. (2020). Fenomena informasi palsu (hoax) pada media sosial di tengah pandemi covid-19 dalam perspektif Islam. Mau’idhoh Hasanah: Jurnal Dakwah Dan Ilmu Komunikasi, 2(1), 1–10.

Schreier, M. (2012). Qualitative content analysis in practice. SAGE Publications Ltd. https://doi.org/10.4135/9781529682571

Stewart, D. R. (2022). Social media and the law: A guidebook for communication students and professionals (3rd ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003174363

Sudarminta, J. (2013). Etika umum: Kajian tentang beberapa masalah pokok dan teori etika normatif. PT Kanisius.

Syahputra, I. (2019). Hoaks dan spiral kebencian di media sosial. UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Syahputra, I., Fajar Riyanto, W., Dian Pratiwi, F., & Lusri Virga, R. (2024). Escaping social media: The end of netizen’s political polarization between Islamists and nationalists in Indonesia? Media Asia, 51(1), 62–80. https://doi.org/10.1080/01296612.2023.2246726

Syahri, A. (2007). Raja Ali Kelana dan pondasi historis industri pulau Batam 1896-1910. Dinas Kebudayaan dan Pariwisata.

Taprial, V., & Kanwar, P. (2012). Understanding social media. Bookboon.

Tjahjadi, S. L. (1991). Hukum moral ajaran Immanuel Kant tentang etika dan imperatif kategoris. Kanisius.

Ubaid, A. H., & Subandi, H. H. (2017). Political polarization based on religious identities: Empirical evidence from the 2017 Jakarta gubernatorial election. Jurnal Studi Pemerintahan, 411–441.

Utami, P. (2018). Hoax in modern politics: The meaning of hoax in Indonesian politics and democracy. Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 22(2), 85–97.

Wahida, U., & Syahputra, I. (2020). Hoax logic in the political activities of Indonesian netizens on Twitter. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 2(2).

Yunus, H. (2001). Alihaksara naskah-naskah kuno Riau. Pusat Maklumat Kebudayaan Melayu Riau Pulau Penyengat dan Yayasan Sosial Chevron dan Texaco.

Yusoff, S. H. (2016). Western and Islamic communication model: A comparative analysis on a theory application. العبقري مجلة الثقافة الإسلامية و الإنسانية, 7, 7–20.

Downloads

Published

2025-12-24

How to Cite

Mawazi, A. R., & Yonantha, F. (2025). Actualizing Malay communication ethics in social media: Study of the Kitab Kumpulan Ringkas Berbetulan Lekas. Islamic Communication Journal, 10(2), 289–314. https://doi.org/10.21580/icj.2025.10.2.26396

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.