Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Metode Mind Mapping Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam
Keywords:
Learning Outcomes, Mind Mapping MethodAbstract
Student learning outcomes are achievements achieved by students academically through exams and assignments, activeness in asking and answering questions that support the acquisition of these learning outcomes. One of the elements that support the success of learning is to determine the right method related to the material being studied. The method used to determine the increase in participant learning outcomes here is to use the mind mapping method. This research is used to find out how to increase student learning outcomes after going through the mind mapping strategy. This study shows that the use of the mind mapping method is proven to be able to improve student learning outcomes, especially in PAIBP subjects. This proof can be used as a comparison material for learning in other subjects with other themes in order to get even more valid results.Downloads
References
Aqib, Z. (2016). Model-Model, Media, dan Strategi Pembelajaran Kontekstual (Inovatif). Kajian Teori dan Praktik Pendidikan, 24(1).
Arikunto, S. (2002). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta : Bumi Aksara.
Arikunto, S. (2009). Penelitian Tindakan Kelas. Bumi Aksara: Jakarta.
Bachman, E. (2005). Metode Belajar Berpikir Kritis dan Inovatif. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Citra Roisa Hikmawati (2013). Penerapan Strategi Mind Map Untuk Peningkatan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Universitas Negeri Surabaya, 10.
Dakhi, A. S. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Peserta didik. Education and Development, 8(2), 468-470.
Daradjat, Z. (2000). Ilmu Pendidikan Islam . Jakarta: Bumi Aksara.
Daryanto. (2010). Belajar dan Mengajar. Bandung: Yrama Widya .
Ghufron, M. N., & Risnawati, R. (2013). Gaya Belajar Kajian Teoritik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Latifatul Husna (2017), Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Metode Mind Mapping Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Di Kelas IV MIS Al-Ihsan Dusun I Tambak Rejo Desa Amplas Tahun 2017, UIN Sumatera Utara, 81.
Oktavani Citra Dewi (2020), Model Pembelajaran PBL Berbantuan Mind Mapping Terhadap Kompetensi Pengetahuan IPA, Universitas Pendidikan Ganesha, 235-245
Purwanto. (2011). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Rahmadani, A. (2021). Penggunaan Lembar Kerja Siswa yang Dilengkapi Mind Map dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 28-40.
Ramayulis. (2005). Metodologi Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Kalam Mulia.
Rubiyanto, R., & Marsudi, S. (2008). Penelitian Tindakan Kelas Ke SD an dan karya ilmiah. Surakarta: PGSD.
Rusman. (2012). Model-Model Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Sanjaya, W. (2008). Strategi Pembelajaran. Jakarta : Prenada Media.
Shoimin, A. (2016). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Suprayekti. (2003). Interaksi Belajar Mengajar. Jakarta: Direktorat Tenaga Kependidikan Dirjen Dikdasmen.
Thoha, C., & Mukti, A. (2008). Proses Belajar Mengajar PBM-PAI di Sekolah. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Tim Penyusun Kamus Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa . (2004). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.