Marah dalam Pendidikan Islam

Nasirudin Nasirudin

Abstract


This paper is motivated by the human dimension of the Prophet s.a.w when angry. Hadiths indicate that the Prophet s.a.w. as uswah khasanah had experienced an attitude of anger and full of educational values. The purpose of this paper is to attempt to reveal the anger situation of the Prophet s.aw. and its implications for Islamic education. The results of the study found that the cause of the Prophet's anger s.a.w in general is an effort to maintain the sanctity of Islamic law. Then the angry implications that allowed in the educational process in the hadith perspective are (1). anger that does not hurt feelings or physical learners(2). Angry as a form of tactics to educate in difficult student conditions, (3). Angry who does not aim to take revenge on personal matters. All forms of anger must be accompanied by an explanation to be understood as a form of education.

 
 Abstrak

Tulisan ini dilatarbelakangi oleh dimensi kemanusian Nabi s.a.w ketika marah.  Hadits-hadits menunjukkan bahwa Nabi s.a.w. sebagai uswah khasanah pernah mengalami sikap marah dan penuh dengan nilai-nilai pendidikan. Tujuan tulisan ini adalah berupaya mengungkap gambaran kemarahan Nabi s.aw. dan implikasinya dalam pendidikan Islam. Hasil kajian menemukan bahwa penyebab kemarahan Nabi s.a.w pada umumnya merupakan upaya menjaga kesucian syariat Islam. Kemudian implikasi marah yang diperbolehkan dalam proses pendidikan dalam perspektif hadits adalah (1). marah yang tidak menyakiti perasaan ataupun fisik peserta didik (2). Marah sebagai bentuk taktik untuk untuk mendidik dalam kondisi siswa yang susah dikendalikan, (3). Marah bertujuan menyelamatkan dari azab di dunia dan  akhirat, (4). Marah yang tidak bertujuan untuk membalas dendam karena persoalan pribadi. Semua bentuk kemarahan harus disertai dengan penjelasan agar dapat dipahami sebagai bentuk pendidikan

Full Text:

PDF

References


al-Baihaqi, t.th., al-Adab li al-Baihaqi, Juz 1, al-Maktabah al-Syāmilah, al-Maktabah al-Ta’āwunī wa al-Da’wah bi al-Rauḍah.

al-Bukhārī, t.th, Muḥammad bin Ismāīl Abū Abdullah, Ṣaḥīh al-Bukhārī,Juz 1, al-Maktabah al-Syāmilah, al-Maktabah al-Ta’āwunī wa al-Da’wah bi al-Rauḍah,

al-Gazālī, AbūḤāmid, Iḥyā Ulūm al-Dīn, Bairūt, Dār al-Ma’ārif

al-Jabbār, Sayid Ibrāhīm, al-Taujih al-Falsafi wa al-Ijtimā’i li al-Tarbiyah, Maktabah Garīb

al-Ṣagīr, Fāliḥ bin Muḥammad bin Fāliḥ, t.th, Lā tagḍab Dirāṡah Ḥadīṡiyyah Da’awiyyah Nafsiyyah, al-Maktabah al-Syāmilah, al-Maktabah al-Ta’āwunī wa al-Da’wah bi al-Rauḍah

Al-Ṭabrānī, al-Mu’jam al-Kabīr, Juz 3., Kairo: Maktabah Ibnu Taimiyyah.

al-Tirmīżī, Muhammad bin Ῑsa Abū Ῑsa, t.th, Sunan al-Tirmīżī, Juz 3, al-Maktabah al-Syāmilah, al-Maktabah al-Ta’āwunī wa al-Da’wah bi al-Rauḍah.

Anwar, Chairul, 2017, Teori-Teori Pendidikan Klasik Hingga Kontemporer Formula dan Penerapannya dalam Pembelajaran, Yogyakarta: IRCiSod,.

Aṭiyah bin Muḥammad Sālim, t.th. Syaraḥ al-Arba’īn al-Nawawiyyah, Juz 40., al-Maktabah al-Syāmilah, al-Maktabah al-Ta’āwunī wa al-Da’wah bi al-Rauḍah.

Daud, Abū, Sunan Abū Daud, Ensiklopedi Hadits Kitab 9 Imam, LKFR2MZ3

Daud, Abū, t.th., Sunan Abū Daud, Juz 2, al-Maktabah al-Syāmilah, al-Maktabah al-Ta’āwunī wa al-Da’wah bi al-Rauḍah.

Hanbal, Ahmad Ibn, Musnad Aḥmad ibn Ḥanbal (al-Maktabah al-Syāmilah, al-Maktabah al-Ta’āwunī wa al-Da’wah bi al-Rauḍah, t.th.)

http://artikata.com/arti-339835-marah.html

Marimba, Ahmad D, 1980. Pengantar Filsafat Pendidikan Islam,Bandung : PT al-Ma’arif.

Muhaimin, 2005, Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islamdi sekolah, Madrasah, dan Perguruan tinggi, Jakarta : PT Raja Grafindo Persada.

Muslim, Ṣaḥīh Muslim, Juz 2, al-Maktabah al-Syāmilah, al-Maktabah al-Ta’āwunī wa al-Da’wah bi al-Rauḍah, t.th.

Muslim, Ṣaḥīh Muslim,, Juz 7, al-Maktabah al-Syāmilah, al-Maktabah al-Ta’āwunī wa al-Da’wah bi al-Rauḍah, t.th.

Naim, Ngainun, 2011, Dasar-Dasar Komunikasi Pendidikan, Yogyakarta, Ar-ruzz Media.

Rumayis, 1994, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta : Kalam Mutiara.

Syafe,I,Rahmat,Ilmu Ushul Fiqh Untuk IAIN, STAIN dan PTAIS, Bandung: CV.Pustaka Setia.




DOI: http://dx.doi.org/10.21580/nw.2017.11.2.1427

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Nadwa

License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

 

View My Stats