BAHAN AJAR KOMIK MATEMATIKA BERBASIS DIGITAL BAGI SISWA SEKOLAH DASAR

RIDA FIRONIKA KUSUMADEWI*  -  UNIVERSITAS ISLAM SULTAN AGUNG SEMARANG, Indonesia
AMOS NEOLAKA  -  3Universitas Negeri Jakarta, Universitas Negeri Jakarta, Indonesia
Mahmuddin Yasin  -  Universitas Negeri Jakarta, Universitas Negeri Jakarta dan Universitas Krisnadwipayana, Indonesia

(*) Corresponding Author

Supp. File(s): Research Materials

The purpose of this study was to determine the availability and use of teaching materials in schools, especially elementary schools. The teaching materials used are suitable for the students' needs. This study uses a Research and Development approach and method. The data collection technique here is to use interviews, teacher, and student response questionnaires to digital-based mathematics comic teaching materials. The field studies carried out include identifying the availability of teaching materials, analyzing the needs of teaching materials, analyzing learning, and identifying students' initial characteristic behaviors. The results of interviews based on field studies show that so far teachers have used conventional teaching materials, and only occasionally use digital-based teaching materials in the form of videos that are displayed on YouTube videos. Student response during learning so far is feeling less happy in participating in learning, especially learning mathematics, students' verbal ability in mathematics is still lacking. Based on these results, it is necessary to have teaching materials designed according to the needs and characteristics of students, namely by using digital-based comic teaching materials to improve the ability to understand mathematical concepts.

Keywords: Teaching Materials, Mathematical Comic, Digital

 

Abstract

 

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui ketersediaan dan penggunaan bahan ajar  disekolahan khususnya sekolah dasar. Bahan ajar yang digunakan apakah sesuai dengan kebutuhan siswa. Penelitian ini menggunakan pendekatan dan metode penelitian pengembangan (Research and Development). Teknik pengambilan data disini adalah menggunakan wawancara, angket respon guru dan siswa terhadap bahan ajar komik matematika berbasis digital. Studi lapangan yang dilakukan diantarannya adalah mengidentifikasi ketersediaan bahan ajar, melakukan analisis kebutuhan bahan ajar, melakukan analisis pembelajaran, dan mengidentifikasi perilaku karakteristik awal siswa. Hasil wawancara berdasarkan studi lapangan adalah, selama ini guru menggunakan bahan ajar konvensional, dan hanya sesekali menggunakan bahan ajar berbasis digital yang berbantu video yang ditampilkan melalui video youtube. Respon siswa selama pembelajaran selama ini adalah merasa kurang senang dalam mengikuti pembelajaran khususnya pembelajaran matematika, kemampuan siswa secara verbal pada pelajaran matematika juga masih sangat kurang. Berdasarkan hasil tersebut, maka sangat diperlukan adanya bahan ajar yang dirancang sesuai kebutuhan dan karakteristik siswa yaitu dengan menggunakan bahan ajar komik berbasis digital untuk meningkatkan kemampuan pemahaman konsep matematika.

Kata kunci: Bahan Ajar, Komik Matematika, Digital

Supplement Files

  1. Adi Widodo, S., Turmudi, T., Afgani Dahlan, J., Istiqomah, I., & Saputro, H. (2018, July). Mathematical comic media for problem solving skills. In Proceedings of the Joint Workshop KO2PI and the 1st International Conference on Advance & Scientific Innovation. ICST (Institute for Computer Sciences, Social-Informatics and Telecommunications Engineering). pp. 101-108.
  2. Anesia, R., Anggoro, B. ., & Gunawan, I. (2018). Pengembangan media komik berbasis android pada pokok bahasan gerak lurus. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 1, 53–57.
  3. Andriani, N. (2019). Penerapan Media Komik Digital terhadap Pemahaman Pembelajaran Matematis Siswa SMP. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 5(1).p 31-38.
  4. Argono, W., & Setyadi, D. I. (2014). Perancangan Buku Komik Matematika Khusus SiswaKelas IV dengan Konsep Magic of Maths. Jurnal Sains dan Seni ITS, 3(1), p.24-27.
  5. Chelin, J. A., Briddon, J., Williams, E., Redman, J., Sleat, A., & Ince, G. (2009). " E-books are good if there are no copies left": a survey of e-book usage at UWE Library Services. Library and Information Research, 33(104), 45-65
  6. Fatmawati, H., & Triyanto, T. (2014). Analisis Berpikir Kritis Siswa dalam Pemecahan Masalah Matematika Berdasarkan Polya pada Pokok Bahasan Persamaan Kuadrat (penelitian pada Siswa Kelas X SMK Muhammadiyah 1 Sragen Tahun Pelajaran.
  7. Fikriani, T., & Nurva, M. S. (2019, November). Pengembangan bahan ajar matematika berbentuk komik untuk siswa kelas vii smpn. in prosiding seminar nasional pendidikan mipa dan teknologi II (Vol. 1, No. 1, pp. 223-234).
  8. Graham, L. (2008). Gestalt theory in interactive media design. Journal of Humanities & Social Sciences, 2(1).
  9. Hopkins & Antes. (1990). Educational and psychological measurement evaluation. Massachussett: Ally and Bacon.
  10. Indariani, A., Ayni, N., Pramuditya, S. A., & Noto, M. S. (2019). Teknologi Buku Digital Matematika dan Penerapan Potensialnya dalam Distance Learning. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 3(1), 1-12.
  11. Indaryati, I., & Jailani, J. (2015). Pengembangan media komik pembelajaran matematika meningkatkan motivasi dan prestasi belajar siswa kelas V. Jurnal Prima Edukasia, 3(1), 84-96.
  12. Kahfi, M. S. (2016). Geometri Sekolah Dasar dan Pengajarannya: Suatu Pola Penyajian Berdasarkan Teori Piaget dan Teori Van Heile. Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4).
  13. Mamolo, L. A., & Wang, S. (2019). Development of digital interactive math comics (DIMaC) for senior high school students in general mathematics. Cogent Education, 6(1), 1689639.
  14. Maryati, M., & Suparman, S. (2018). Analisis Kebutuhan Bahan Ajar Berbasis Etnomatika dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Menengah Pertama. PROSIDING SENDIKA, 4(1). p. 708-713.
  15. Ningrum, I. E., & Suparman, S. (2018, February). Analisis Kebutuhan Bahan Ajar Matematika Berpendekatan Kontekstual. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Etnomatnesia.p 698-701.
  16. Nurdin, E., Saputri, I. Y., & Kurniati, A. (2020). Development of Comic Mathematics Learning Media Based on Contextual Approaches. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 8(2), 85-97.
  17. Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants part 1. On the Horizon, 9(5), 1–6.
  18. Rahmawati, I., & Salam, M. W. A. (2018, December). The Development of Mathematics Interactive Comic for Third Grades of Elementary School. In 2nd International Conference on Education Innovation (ICEI 2018). Atlantis Press. P.507-511.
  19. Sari, W. P., Noto, M. S., & Raharjo, J. F. (2018). Desain Bahan Ajar Digital Materi Persamaan Nilai Mutlak Berbasis Android. Skripsi Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Swadaya Gunung Djati, 1(1). p.327-339.
  20. Silverius. (1991). Evaluasi hasil belajar umpan balik. Jakarta: PT. Grasindo.
  21. Slamet, S., & Maarif, S. (2014). Pengaruh bentuk tes formatif assosiasi pilihan ganda dengan reward dan punishment score pada pembelajaran matematika siswa SMA. Infinity Journal, 3(1), 59-80.
  22. Sudjana, Nana dan Ahmad Rivai. 2010. Media Pembelajaran. Bandung: Sinar Baru Algesindo.
  23. Wahyuddin, W. (2016). Analisis kemampuan menyelesaikan soal cerita matematika ditinjau dari kemampuan verbal. Beta: Jurnal Tadris Matematika, 9(2), 148-160.
  24. Zaibon, S. B., Azman, F. N., & Shiratuddin, N. (2018). Enhancing performance of student in web programming using digital educational comics. Journal of Telecommunication, Electronic and Computer Engineering (JTEC), 10(2-4), 161-165.

Open Access Copyright (c) 2020 Phenomenon : Jurnal Pendidikan MIPA
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Phenomenon: Jurnal Pendidikan MIPA
Published by Faculty of Science and Technology UIN Walisongo Semarang
Jl Prof. Dr. Hamka Kampus III Ngaliyan Semarang 50185
Phone: +62 815-7502-8676
Website: https://fst.walisongo.ac.id/
Email: phenomenon@walisongo.ac.id

apps