KEZUHUDAN ISA AL-MASIH DALAM KITAB AL-ZUHD WA’L-RAQĀ’IQ DAN AL-ZUHD

Main Article Content

Hasyim Muhammad

Abstract

The ascetisc of Isa al-Masih is the most polular model in strengtening the ascetism doctrines among tasawwuf experts in clasical periods. At least it was depicted in clasical sunnite sufism that narrated the messages and stories about the escatism of Isa al-Masih. Above all, the more valid source, i.e. al-Qur’an and al-hadits are more than enough to strengten the doctrine of ascetism for the tasawwuf experts (sufi). Ascetism of Isa al-Masih was conformable to the concept of ascetismof the sufi, which meant that have nothing and belong to nothing (lā yamliku shaian walā yamlikuhu shaiun). Ascetism is not only merely spiritual position which is depicted in tasawuf, but ascetisme in this context is the spiritual it self.

***

Asketisme Isa al-Masih merupakan model yang paling populer dalam mem­perkuat doktrin asketisme di kalangan ahli tasawuf dalam periode klasik. Setidaknya itu digambarkan dalam sufisme sunni klasik yang menarasikan pesan dan kisah mengenai asketisme Isa al-Masih. Di luar itu semua, sumber yang lebih valid, yaitu al-Qur’an dan hadits lebih dari cukup untuk memperkuat doktrin asketisme bag para ahli tasawuf (sufi). Asketisme Isa al-Masih sesuai dengan konsep asketisme sufi yang artinya tidak memiliki apa-apa dan bukan milik siapa-siapa (lā yamliku shaian walā yamliku shaiun). Asketisme bukan sekedar posisi spiritual yang digambarkan di dalam tasawuf, tetapi asketisme dalam konteks ini adalah spiritual itu sendiri.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Muhammad, H. (2012). KEZUHUDAN ISA AL-MASIH DALAM KITAB AL-ZUHD WA’L-RAQĀ’IQ DAN AL-ZUHD. Walisongo: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 20(2), 413–428. https://doi.org/10.21580/ws.20.2.206
Section
Articles

References

Abu Hayyan,al-Tauhidi, Ali ibn Muhammad al-Baghdadi, al-Baṣa’ir wa’l-Dakha’ir, ed. Wadad al-Qadi, Damaskus: Maktabat Atlas, 1978.

Abu Nu’aym al-Ishbani, Ahmad ibn Abdullah, Hilyat al-Auliyā’ wa Thabaqat al-Ashfiyā’, Kairo: Matba’at al-Sa’adah, 1938.

Abu Thalib al-Makki, Muhammad Ibn Ali, Qut al-Qulūb fī Mu’āmalat al-Mahbūb, ed. Mujtaba Minowi, Wiesbaden, Frans Steiner, 1958 .

Dzahabi, Husain, Isra’iliyat dalam Tafsir dan Hadis, terj. Drs. Didin Hafidhuddin, Jakarta: Litera AntarNusa, 1989.

Ghazali, Muhamad, bin Muhammad, Iḥyā’ ‘Ulūm al-Dīn, Beirut: Dar al-Fikr, 1991.

Qusyairi, Abd al-Karim al-Hawazin, Risālah Qushairiyah, Beirut: Dar al-Kitab al-Arabi, 1967.

Rumi, Jalal al-din, The Matsnawi of Jalal al-Din al-Rumi, Cambridge: E.J.W. Gibb Memorial, 1926.

Sulami, Muhamad bin Musa, Kitāb Ṭabaqat al-Ṣūfiyah, Leiden: E.J. Brill, 1960.

Ibn Abi al-Dunya, Abu Bakar Abdullah ibn Muhammad, Mawsu’at Rasa’il Ibn Abi al-Dunya, ed. Najm Khalaf, Beirut: Dar al-Gharb al-Islami, 1986.

Ibn Asakir, Sirah Saiyid al-Masīh, ed. Sulaiman Murad, ‘Aman: Dar al-Syuruq, 1996.

Ibnu al-Mubarak, Abdullah al-Marzawi, al-Zuhd, ed. Habib al-Rahman al-A’zami, Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyah, t.th.

Ibn Quthaibah, ‘Uyūn –Akhbār, Kairo: Dar al-Kutub al-Mishryah, tth.

Ibn Katsir, Tafsīr al-Qur’ān al-‘Aẓīm, Indonesia: Syirkah Nur Asia, tth.

Misykawaih Abu ‘Ali Ahmad ibn Muhamad, al-Hikmah al-Khalidah, Kairo: Maktabat al-Nahdha al-Mishriyah, 1952.

Suhrawardi, Shihabuddin Umar, ‘Awārif al-Ma’ārif, Kairo: al-Matba’ah al-Maimaniyah, 1986.

Tarif Khalidi, The Muslim Jesus, terj. Iyoh S. Muniroh & Qomarudin SF, Jakarta: Serambi, 2003.