Learning Mathematical Logic and Sets Using E-Learning

Syariful Fahmi*  -  Universitas Ahmad Dahlan, Yogyakarta, Indonesia
Soffi Widyanesti Priwantoro  -  Universitas Ahmad Dahlan, Yogyakarta, Indonesia

(*) Corresponding Author

Video is a learning medium that is simple to integrate into a variety of activities, both online and offline. As a result, video development, including studying mathematical logic and set material, is essential. This research aims to develop project-based educational videos on mathematical logic and mathematics material. This research is development research using the Richey & Klein (DPE) development model. There are three stages of development: design, production, and evaluation. This educational video was implemented on 25 students in the third semester of the Mathematics Education Study Program (FKIP UAD). The results of the material expert assessment showed a score of 4.23 (good category) and the media expert assessment scored 4.55 (very good category). Besides that, the student’s response during implementation got a score of 3.9 (good category).

Keywords: logic learning; video; project-based

  1. Hadi. S. (2017. May). Efektivitas penggunaan video sebagai media pembelajaran untuk siswa sekolah dasar. In Seminar Nasional Teknologi Pembelajaran Dan Pendidikan Dasar 2017 (pp. 96-102).
  2. Saman. S.. & Tiro. A. (2019). Pengembangan Video Pembelajaran Matematika Dalam Meningkatkan Minat Dan Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Persamaan Linear Dua Variabel. Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika. 4(1). 1-12.
  3. Putry. H. M. E.. Nuzulul’Adila. V.. Sholeha. R.. & Hilmi. D. (2020). Video Based Learning Sebagai Tren Media Pembelajaran Di Era 4.0. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah. 5(1). 1-24.
  4. Yudianto. A. (2017). Penerapan video sebagai media pembelajaran.
  5. Sudjana. N & Rivai. A. 1992. Media Pembelajaran. Bandung: Penerbit CV. Sinar Baru Bandung.
  6. Krajcik. J. S.. & Blumenfeld. P. C. (2006). Project-based learning (pp. 317-34). na.
  7. Widyantini. T. (2014). Penerapan Model Project Based Learning (Model Pembelajaran Berbasis Proyek) dalam Materi Pola Bilangan Kelas VII. Artikel Pusat Pengembangan Dan Pemberdayaan Pendidik Dan Tenaga Kependidikan (PPPPTK) Matematika. Diakses. 13.
  8. Hasyim. A. W. (2018). Pengembangan perangkat pembelajaran Matematika Berbasis Proyek dengan menggunakan Vlog (Video Blog) (Doctoral dissertation. UIN Sunan Ampel Surabaya).
  9. Diah Prema Vahini. P. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Interaktif Berbasis Proyek Pada Google Classroom Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa (Doctoral dissertation. Universitas Pendidikan Ganesha).
  10. Hasyim. A. W. (2018). Pengembangan perangkat pembelajaran Matematika Berbasis Proyek dengan menggunakan Vlog (Video Blog) (Doctoral dissertation. UIN Sunan Ampel Surabaya).
  11. Diah Prema Vahini. P. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Interaktif Berbasis Proyek Pada Google Classroom Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa (Doctoral dissertation. Universitas Pendidikan Ganesha).
  12. Situmorang. A. S. (2015). Inovasi Model Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Kemampuan Kreativitas Matematis Mahasiswa Pada Pengajaran Himpunan Dan Logika.

Open Access Copyright (c) 2023 At-Taqaddum
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
At-Taqaddum
Published by Lembaga Penjaminan Mutu
Universitas Islam Negeri (UIN) Walisongo Semarang
Jl. Walisongo No.3-5 Semarang 50185, Indonesia
Phone: +62 857-1999-1679
Website: https://lpm.walisongo.ac.id/
Email: attaqaddum@walisongo.ac.id 
 
 
apps