Universitas Ahmad Dahlan, Yogyakarta - Indonesia
Learning Mathematical Logic and Sets Using E-Learning
Video is a learning medium that is simple to integrate into a variety of activities, both online and offline. As a result, video development, including studying mathematical logic and set material, is essential. This research aims to develop project-based educational videos on mathematical logic and mathematics material. This research is development research using the Richey & Klein (DPE) development model. There are three stages of development: design, production, and evaluation. This educational video was implemented on 25 students in the third semester of the Mathematics Education Study Program (FKIP UAD). The results of the material expert assessment showed a score of 4.23 (good category) and the media expert assessment scored 4.55 (very good category). Besides that, the student’s response during implementation got a score of 3.9 (good category).
Keywords: logic learning; video; project-based
- Hadi. S. (2017. May). Efektivitas penggunaan video sebagai media pembelajaran untuk siswa sekolah dasar. In Seminar Nasional Teknologi Pembelajaran Dan Pendidikan Dasar 2017 (pp. 96-102).
- Saman. S.. & Tiro. A. (2019). Pengembangan Video Pembelajaran Matematika Dalam Meningkatkan Minat Dan Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Persamaan Linear Dua Variabel. Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika. 4(1). 1-12.
- Putry. H. M. E.. Nuzulul’Adila. V.. Sholeha. R.. & Hilmi. D. (2020). Video Based Learning Sebagai Tren Media Pembelajaran Di Era 4.0. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah. 5(1). 1-24.
- Yudianto. A. (2017). Penerapan video sebagai media pembelajaran.
- Sudjana. N & Rivai. A. 1992. Media Pembelajaran. Bandung: Penerbit CV. Sinar Baru Bandung.
- Krajcik. J. S.. & Blumenfeld. P. C. (2006). Project-based learning (pp. 317-34). na.
- Widyantini. T. (2014). Penerapan Model Project Based Learning (Model Pembelajaran Berbasis Proyek) dalam Materi Pola Bilangan Kelas VII. Artikel Pusat Pengembangan Dan Pemberdayaan Pendidik Dan Tenaga Kependidikan (PPPPTK) Matematika. Diakses. 13.
- Hasyim. A. W. (2018). Pengembangan perangkat pembelajaran Matematika Berbasis Proyek dengan menggunakan Vlog (Video Blog) (Doctoral dissertation. UIN Sunan Ampel Surabaya).
- Diah Prema Vahini. P. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Interaktif Berbasis Proyek Pada Google Classroom Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa (Doctoral dissertation. Universitas Pendidikan Ganesha).
- Hasyim. A. W. (2018). Pengembangan perangkat pembelajaran Matematika Berbasis Proyek dengan menggunakan Vlog (Video Blog) (Doctoral dissertation. UIN Sunan Ampel Surabaya).
- Diah Prema Vahini. P. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Interaktif Berbasis Proyek Pada Google Classroom Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa (Doctoral dissertation. Universitas Pendidikan Ganesha).
- Situmorang. A. S. (2015). Inovasi Model Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Kemampuan Kreativitas Matematis Mahasiswa Pada Pengajaran Himpunan Dan Logika.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.