Development of Student’s Worksheet using Project-Based Learning (PjBL) on Ecosystem Concept for Class X SMA

Febi Riana  -  Program Studi Pendidikan Biologi, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Kristen Indonesia, Indonesia
Sunarto Sunarto*  -  Program Studi Pendidikan Biologi, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Kristen Indonesia, Indonesia
Jendri Mamangkey    -  Program Studi Pendidikan Biologi, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Kristen Indonesia, Indonesia

(*) Corresponding Author
The students' learning interest is decreasing due to the lack of interactive, enjoyable, and supportive instructional materials to help them achieve good learning outcomes. Therefore, researchers innovated by developing Learner Worksheets (LKPD) based on Project-Based Learning (PjBL). The research aims to assess the feasibility of PjBL-based LKPD through evaluations from experts (in content, media, and language) and students' responses. The research type used is Research and Development (R&D). The assessment results from content experts showed a score of 82.03% "Very Feasible," media experts rated it 86.5% "Very Feasible," and language experts rated it 83% "Very Feasible," while students' response was 53% "Fairly Positive." Thus, it can be concluded that PjBL-based LKPD is feasible and can be used in education, especially in the field of biology

Keywords: LKPD;Project-Based Learning;Ecosystem;Development

  1. Adinugraha, F. (2018). Model Pembelajaran Berbasis Proyek Pada Mata Kuliah Media Pembelajaran. Jurnal (SAP) Susunan Artikel Pendidikan, 3(1), 1-9.
  2. Al Azka, H. H., Setyawati, R. D., & Albab, I. U. (2019). Pengembangan Modul Pembelajaran. Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(5), 224-236.
  3. Andriyani, E. Y., Ernawati, M. D. W., & Malik, A. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Elektronik Berbasis Proyek pada Materi Termokimia di Kelas XI SMA. Journal of The Indonesian Society of Integrated Chemistry, 10(1), 6-11.
  4. Ismail, R. (2018). Perbandingan Keefektifan Pembelajaran Berbasis Proyek dan Pembelajaran Berbasis Masalah ditinjau Dari Ketercapaian Tujuan Pembelajaran. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 13(2), 181-188.
  5. Kamuihkar, N., Mamangkey, J., & Silalahi, M. (2023). Desain dan Pengembangan Modul Pembelajaran Pada Materi Keanekaragaman Hayati Melalui Berpikir Kritis. Jurnal Pendidikan dan Sains Biologi, 6(1), 1-7.
  6. Kemendikbud Ristek. (2022). Buku Saku: Tanya Jawab Kurikulum Merdeka. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi, 9-46. http://repositori.kemdikbud.go.id/id/eprint/25344
  7. Khoriaty, S., & Agustani, M. D. (2016). Pengembangan Model Pembelajaran Game Edukasi untuk Meningkatkan Minat Siswa Kelas X TKJ Negeri 7 Pontianak. Jurnal Edukasi, 14(2), 277-288.
  8. Kosasih. (2021). Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta Timur: PT Bumi Aksara
  9. Lestari, R., & Rahayu, Y. S. (2020). Validitas Lembar Kegiatan Peserta Didik (LKPD) Berbasis Project Based Learning Materi Pertumbuhan dan Perkembangan untuk Melatih Keterampilan Ecopreneurship Peserta Didik Kelas XII SMA. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 9(3), 516-524.
  10. Magdalena, I., Sundari, T., & Nur Kamilah, S. Nasrullah, & Amalia, DA (2020). Analisis Bahan Ajar. Nusantara: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(2), 311-326.
  11. Nasution, M. D., Oktaviani, W., Utara, S., & Utara, S. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP PAB 9 Klambir V TP 2019/2020. Journal Mathematics Education Sigma [JMES], 1(1), 46-54.
  12. Nata, A. S., & Manuaba, I. B. S. (2022). Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Problem-based Learning pada Topik Sumber Energi untuk Kelas IV Sekolah Dasar. Mimbar Ilmu, 27(1), 1-10.
  13. Purnama, S. (2016). Metode Penelitian dan Pengembangan (Pengenalan Untuk Mengembangkan Produk Pembelajaran Bahasa Arab). LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 4(1), 19-32.
  14. Sadikin, A., & Yelianti, U. (2021). Inovasi Pembelajaran Mata Kuliah Pembelajaran Mikro Berbasis Model PjBL (Project Based Learning) Untuk Meningkatkan Kreativitas Mahasiswa:(Learning Innovation of Micro Learning Courses Based on The PjBL (Project Based Learning) Model to Increase Student Creativity). BIODIK, 7(3), 195-204.
  15. Sugiyono, P. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D (D. Sutopo. S. Pd, MT, Ir. Bandung: Alfabeta.

Open Access Copyright (c) 2024 Bioeduca : Journal of Biology Education
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Bioeduca: Journal of Biology Education
Published by Department of Biology Education, Faculty of Science and Technology UIN Walisongo Semarang, Indonesia
Jl Prof. Dr. Hamka Kampus III Ngaliyan Semarang 50185
Phone: +62 812-2359-1990
Website: https://journal.walisongo.ac.id/index.php/BIOEDUCA/index
Email: bioeduca@walisongo.ac.id

ISSN: 2714-8009 (Print)
ISSN: 2715-7490 (Online)


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

apps