Analisis Manajemen Pemasaran Jasa Lembaga Pendidikan Islam : Pondok Pesantren Amtsilati Darul Falah Bangsri Jepara
Main Article Content
Abstract
The purpose of this study is to find out how the marketing strategy and marketing services and how its implementation in marketing education services MI, MTS, MA in Pondok Pesantren Darul Falah Bangsri Jepara. This research approach is qualitative with analytic descriptive type. The results of this study found that: The leadership of Darul Falah boarding school (boarding school Amtsilati) perform three strategies. first; analyzing the real needs of santri as potential service users in the form of products / books that are really needed. They find it difficult to understand the yellow book. second: compose a book khulasah (summary) Alfiyah which then called Amtsilati. The number of ba'it (Nazam) is 184, which is the "core" of 1000 ba'it Alfiyah book, Third: using amtsitai as branding in permitting Islamic educational institutions with the advantage of easy to understand the science of nahwu and sharaf in a short time.
Abstrak
Tujuan Penelitian ini untuk mengetahui, bagaimana strategi dan teknik pemasaran jasa pendidikan dan bagaimana implementasinya dalam pemasaran jasa pendidikan MI, MTS, MA di Pondok Pesantren Darul Falah Bangsri Jepara. Pendekatan penelitian ini kualitatif dengan jenis deskriptif analitik. Hasil penelitian ini menemukan bahwa: Pimpinan pondok pesantren Darul Falah ( pondok pesantren Amtsilati) melakukan tiga strategi. pertama ; menganalisis kebutuhan riil santri sebagai calon pengguna jasa berupa produk /kitab yang benar-benar dibutuhkan. Mereka mengalami kesulitan untuk memahami kitab kuning. kedua : menyusun buku khulasah (ringkasan) Alfiyah yang kemudian disebut Amtsilati. Jumlah ba'it (Nazam) nya 184, yang merupakan “inti” dari 1000 ba'it kitab Alfiyah, Ketiga : menggunakan amtsitai sebagai branding dalam memperkenakan lembaga pendidikan Islam dengan keunggulan berupa mudah memahami ilmu nahwu dan sharaf dalam waktu yang singkat.
Downloads
Article Details
The copyright of the received article shall be assigned to the journal as the publisher of the journal. The intended copyright includes the right to publish the article in various forms (including reprints). The journal maintains the publishing rights to the published articles. Authors are allowed to use their articles for any legal purposes deemed necessary without written permission from the journal with an acknowledgment of initial publication to this journal.
The work under license Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Alma, Buchari. 2003, Pemasaran Jasa Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Ernie Tisnawati Sule, 2006, Kurniawan Saefullah. Pengantar Manajemen. Jakarta: Prenada Media.
James H.Stronge, Holly B.Richad dan Mancy Catano, 2013, Qualities of Effective Principals. Jakarta: PT Indeks,.
Mlonggo, Yayasan Pendidikan Matholibul Huda. 2015. “Dokumen Dari Yayasan Pendidikan Matholibul Huda Mlonggo.” Jepara,
Riduan, 2003, Manajemen Pemasaran Perguruan Tinggi. Bandung: Alfabeta..
Ruslan, Rosady. Public Relation Dan Media Komunikasi Konsepsi Dan Aplikasi. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Tjiptono, Fandy. 2014, Pemasaran Jasa Prinsip Penerapan Dan Penelitian. Yogyakarta: ANDI Offset.
Wahjosumidjo, 2012., Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: Raja Grafindo Persada