Research trends of Islamic Communication and Broadcasting (KPI) students and challenges of Islamic communication science

Usman Usman*  -  Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang, Padang, Indonesia
Abdul Manan  -  Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang, Padang, Indonesia
Yummil Hasan  -  Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang, Padang, Indonesia

(*) Corresponding Author

The scientific development of Islamic communication is determined by research based on Islamic values. However, the challenge is that Islamic communication deals with established general communication sciences. This study aims to see trends in the research direction of Islamic Communication and Broadcasting Study Program students and its position in the development of Islamic communication science. This study uses a type of qualitative study conducted at the Department of Islamic Communication and Broadcasting, Faculty of Da'wah and Communication Studies, UIN Imam Bonjol Padang with documentation data collection techniques. The objects studied were original documents resulting from student research for the last 5 (five) years totaling 298 titles. The study findings show that 40.98% of students choose mass communication and new media studies, only 19.67% choose da'wah communication studies and da'wah scholarship. This certainly has an influence on the scientific construct of Islamic communication. This means that the discourse on communication science is still dominated by "secular" communication studies, there are still few communication studies originating from Islamic teachings.  The implication of this study is the need to encourage the integration of Islamic communication science and general communication science in future KPI student research activities.

 ***

Perkembangan keilmuan komunikasi Islam ditentukan oleh penelitian-penelitian yang berbasis pada nilai Islam. Namun, tantangannya adalah komunikasi Islam berhadapan dengan keilmuan komunikasi umum yang sudah mapan. Studi ini bertujuan untuk melihat kecenderungan arah penelitian mahasiswa Program Studi Komunikasi dan Penyiaran Islam serta posisinya bagi pengembangan keilmuan komunikasi Islam. Studi ini menggunakan jenis kajian kualitatif yang dilakukan di Jurusan Komunikasi dan Penyiaran Islam, Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi, UIN Imam Bonjol Padang dengan teknik pengumpulan data dokumentasi. Objek yang dikaji adalah dokumen asli hasil penelitian mahasiswa selama 5 (lima) tahun terakhir sebanyak 298 judul.  Temuan studi menunjukkan 40,98% mahasiswa memilih kajian komunikasi massa dan media baru, hanya 19,67% memilih kajian komunikasi dakwah dan keilmuan dakwah. Hal ini tentu memberikan pengaruh terhadap konstruk keilmuan komunikasi Islam. Artinya wacana tentang ilmu komunikasi masih didominasi oleh kajian-kajian komunikasi yang bersifat “sekuler”, masih sedikit kajian-kajian komunikasi yang bersumber dari ajaran agama Islam. Implikasinya, studi ini mendorong perlunya integrasi keilmuan komunikasi Islam dan ilmu komunikasi umum dalam kegiatan riset mahasiswa KPI kedepan.  

Keywords: Islamic communication science; research trends; students; thesis.

  1. Basit, A. (2016). Konstruksi ilmu komunikasi Islam. Jurnal Penelitian Agama, 17(1), 73–95. https://doi.org/10.24090/jpa.v17i1.2016.pp73-95.
  2. Cangara, H. (2005). Pengantar ilmu komunikasi. PT. RajaGrafindo Persada.
  3. Cangara, H., Unde, A. A., Bahfiarti, T., & Muhtar, M. (2013). Analisis kecenderungan tema dan metode riset Skripsi Sarjana (S1) dan Tesis Magister (S2) Program Studi Ilmu Komunikasi Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Hasanuddin Tahun 2007-2011. Jurnal Komunikasi Kareba, 2(2), 123–138. https://doi.org/10.31947/kjik.v2i2.357
  4. DeVito, J. (2011). Komunikasi antar manusia. Karisma Publishing Group.
  5. Effendy, O. U. (2002). Dinamika komunikasi. Remaja Rosdakarya.
  6. Fadli, A. (2018). Etika dan tanggung jawab jurnalis: Studi pemberitaan hoax melalui media online di Kota Makassar). Jurnal Jurnalisa, 4(2), 181-195. https://doi.org/10.24252/jurnalisa.v4i2.6893
  7. Failasuf, C. (2015). Analisis kecenderungan penelitian mahasiswa Jurusan Bahasa dan Sastra Arab Fakultas Bahasa dan Seni Universitas Negeri Jakarta. Al-Ma’rifah, 12(1), 70–83. https://doi.org/10.21009/almakrifah.12.01.07.
  8. Goldberg., A. A., & Larson, C.E. (2006). Komunikasi kelompok proses diskusi dan penerapanya. Universitas Indonesia Press.
  9. Hassan, F. (2021). Islamic perspective of effective communication in the era of globalization. Burjis, 8 (1), 1-11. https://www.ustb.edu.pk/burjis/images/June_2021/article4.pdf.
  10. Indriani, A. (2016). Analisis kecenderungan penulisan skripsi mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika di IKIP PGRI Bojonegoro. JIPMat, 1(1). https://doi.org/10.26877/jipmat.v1i1.1077
  11. Irawan, E. (2013). Analisis kecenderungan penelitian skripsi mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika STKIP PGRI Pacitan Tahun Akademik 2012/2013 [Undergraduate thesis, Universitas Negeri Yogyakarta]. UNY Campus Repository. https://eprints.uny.ac.id/10751/.
  12. Kerlinger, F. N. (1986). Foundation of behavioral research. Holt, Rinehart and Winstons.
  13. Khalil, A. I. (2016). The Islamic perspective of interpersonal communication. Journal of Islamic Studies and Culture. 4 (2), 22-37. https://doi.org/10.15640/jisc.v4n2a3
  14. Kriyantono, R. (2008). Teknik riset komunikasi: Disertasi contoh praktis riset media, public relations, advertasing, komunikasi organisasi, komunikasi pemasaran. Prenada Media.
  15. Liliweri, A. (2003). Dasar-dasar komunikasi antar budaya. Pustaka Pelajar.
  16. Littlejohn, S. W. (2002). Theories of human communication. Wadsworth Publishing Company.
  17. Mendayun, I., & Sjuchro, D. W. (2019). Efek komunikasi massa program citizen report di radio PRFM Bandung. Jurnal Kajian Jurnalisme, 2(1), 98. https://doi.org/10.24198/jkj.v2i1.21320.
  18. Moleong, L. J. (2004). Metodelogi penelitian. Remaja Rosdakarya.
  19. Mulyana, D. (2001). Ilmu komunikasi suatu pengantar. Remaja Rosdakarya
  20. Nurudin. (2009). Pengantar komunikasi massa. PT. Raja Grafindo Persada,
  21. Puspitasari, D. (2019). Pengembangan aplikasi kurikulum pendidikan tinggi berbasis KKNI: Studi kasus jurusan Teknologi Informasi Politeknik Negeri Malang). Prosiding Polinema, 1(11). https://prosiding.polinema.ac.id/sentia/index.php/sentia2019/article/viewFile/347/298.
  22. Rakhmat, J. (2012) Metode penelitian komunikasi, dilengkapi contoh analisis statistik. PT Remaja Rosdakarya
  23. Riyanto, Y. (1996). Metodologi penelitian pendidikan. SIC.
  24. Siregar, Z. (2021). Kajian kecenderungan penelitian skripsi mahasiswa Program Studi Pendidikan Agama Islam Universitas Islam Indonesia Yogyakarta Tahun Ajaran 2020/2021. Universitas Islam Indonesia [Master thesis, Universitas Islam Indonesia]. UII Campus Repository. https://dspace.uii.ac.id/handle/123456789/37419.
  25. Sugiyono. (2015). Metode penelitian kombinasi (mix methods). Alfabeta.
  26. Sukardi. (2003). Metodologi penelitian pendidikan. Bumi Aksara.
  27. Sukmadinata, N. S. (2011). Metode penelitian pendidikan. PT. Rosda Karya.
  28. Widoyoko, E. P. (2014). Teknik penyusunan instrumen penelitian. Pustaka Pelajar.
  29. Yusup, Y., Sanusi, A., Trisnamansyah, S., & Muchtar, H. S. (2021). The effect of tridharma human resource management in higher education on improving the quality of private higher education lecturers in clusters of higher schools in DKI Jakarta and West Java regions. Journal of Industrial Engineering & Management Research, 2(4), 190–208. https://doi.org/10.7777/jiemar.v2i4.177.

Open Access Copyright (c) 2022 Islamic Communication Journal
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Islamic Communication Journal
Published by the Department of Islamic Communication and Broadcasting
Faculty of Da'wa and Communication UIN Walisongo Semarang
Jl Prof. Dr. Hamka Kampus III Ngaliyan Semarang 50185
Phone: +62 858-6727-8693 (Admin ICJ)
Website: https://fakdakom.walisongo.ac.id/

ISSN: 2541-5182 (Print)
ISSN: 2615-3580 (Online)


This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License

 
apps