Strategi komunikasi KPID Jawa Timur dalam penyelenggaraan pengawasan siaran pemilihan kepala daerah (Pilkada) tahun 2020

Ellyda Retpitasari*  -  Institut Agama Islam Tribakti Kediri, Indonesia
Muhammad Faqih  -  UIN Sunan Ampel Surabaya, Indonesia
Muhammad Faqih  -  UIN Sunan Ampel Surabaya, Indonesia

(*) Corresponding Author

The purpose of this study is to analyze the communication strategy in the implementation of the 2020 Pilkada broadcast supervision with an analytical knife of pervasive presence theory. The method used in this research is a qualitative research method with a descriptive approach. The results of the research on the communication strategy of the East Java KPID in the Implementation of the 2020 Regional Election Broadcasting Supervision include; The East Java KPID strategy chose the communication target of broadcasting institutions consisting of Local Public Broadcasting Institutions (LPPL), Private Broadcasting Institutions (LPS), Community Broadcasting Institutions (LPK), and Subscribed Broadcasting Institutions (LPB) regarding news, broadcasting and advertising campaigns for the general election simultaneous regional heads in 2020; Meanwhile, for communication and message delivery methods, KPID conducts socialization and technical guidance by forming a team of volunteers to monitor regional election broadcasts in 19 regencies/cities throughout East Java. As for the communication strategy that must involve stakeholders, the East Java KPID synergizes with stakeholders including academics, East Java BAWASLU, 19 East Java Regency/City BAWASLU, East Java JPPR, and East Java KIPP.

Keywords: communication strategy; pervasive presence theory; regional election broadcast

  1. Cook, M., Lally, C., McCarthy, M., & Mischler, K. (t.t.). Guidelines for the Development of a Communication Strategy. 14.
  2. Harahap, R. S. (2016). PENGAWASAN PROGRAM SIARAN TELEVISI BERASARKAN STANDAR PROGRAM SIARAN OLEH KOMISI PENYIARAN INDONESIA DAERAH (KPID) RIAU. 3(2), 15.
  3. Keputusan Bersama antara BAWASLU, KPU, KPI dan Dewan Pers tentang Pengawasan dan Pemantauan Pemberitaan, Penyiaran, dan Iklan Kampanye dalam Pemilihan Gubernur dan Wakil Gubernur, Bupati dan Wakil Bupati, dan atau Wali Kota dan Wakil Wali Kota Tahun 2020, Melalui Lembaga Penyiaran, Perusahaan Pers Cetak, dan Siber. (t.t.). Diambil 5 Maret 2021, dari http://www.kpi.go.id/index.php/id/regulasi/mou
  4. Komisi Penyiaran Indonesia Pusat. (2020). Pedoman Pengawasan Penyiaran Pemilihan Kepala Daerah.
  5. Lembaga Bentuk Gugus Tugas Pengawasan Siaran Pilkada 2020. (t.t.). https://www.hukumonline.com/berita/baca/lt5f33ac62e2891/4-lembaga-bentuk-gugus-tugas-pengawasan-kampanye-pilkada-2020-di-media/
  6. Lembaga Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat (Lppm) Universitas Brawijaya Malang. (2015). Manual Prosedur Bimbingan Teknis (Bimtek).
  7. Masduki. (2007). Regulasi Penyiaran: Dari Otorites ke Liberal. LKiS Yogyakarta.
  8. Muhriani, N. (t.t.). KEWENANGAN KOMISI PENYIARAN INDONESIA (KPI) DALAM MENGAWASI SIARAN KAMPANYE PEMILIHAN UMUM PRESIDEN DAN WAKIL PRESIDEN 2014. 7.
  9. Ngangi, C. R. (2011). KONSTRUKSI SOSIAL DALAM REALITAS SOSIAL. AGRI-SOSIOEKONOMI, 7(2), 1. https://doi.org/10.35791/agrsosek.7.2.2011.85
  10. Pemberitaan, Penyiaran dan Iklan Kampanye Pemilihan Umum Kepala Daerah Serentak Tahun 2020 di Lembaga Penyiaran. (t.t.). [Surat Edaran KPI Nomor 447/K/KPI/31.2/09/2020].
  11. Penyiaran Wabah Corona. (t.t.). [Surat Edaran KPI Nomor 123/K/KPI/31.2/03/2020].
  12. Peraturan KPI Nomor 01/P/KPI/03/2012 tentang Pedoman Perilaku Penyiaran dan Peraturan KPI Nomor 02/P/KPI/03/2012 tentang Standart Program Siaran. (2021, Maret 2). http://kpidjatim.id/wp-content/uploads/2019/05/Buku-P3SPS-KPID-Jatim-OK.pdf
  13. Rani, M. (2014). PERAN LEMBAGA PENYIARAN TELEVISI DALAM KAMPANYE PEMILIHAN UMUM PRESIDEN DAN WAKIL PRESIDEN. 1(2), 9.
  14. Rumangkit, S. (2016). Pengaruh Sosialisasi Organisasi Pada Komitmen Afektif Yang Dimediasi Oleh Kesesuaian Nilai. Jurnal Bisnis Darmajaya, 2(1).
  15. Setiawan, A., & Handala., H. (2020). Jejaring Bawaslu dalam Penanganan Pelanggaran Pemilihan Umum Serentak. Jurnal Academia Praja, 3(2).
  16. Tentang Penyiaran. (t.t.). [UU No. 32 Tahun 2002].
  17. Yoedtadi, M. G., & Pribadi, M. A. (2018). UPAYA REDAKSI TELEVISI MENJAGA OBJEKTIVITAS DALAM PEMBERITAAN PILKADA DKI JAKARTA. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, dan Seni, 1(2), 275. https://doi.org/10.24912/jmishumsen.v1i2.908

Open Access Copyright (c) 2021 Islamic Communication Journal
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Islamic Communication Journal
Published by the Department of Islamic Communication and Broadcasting
Faculty of Da'wa and Communication UIN Walisongo Semarang
Jl Prof. Dr. Hamka Kampus III Ngaliyan Semarang 50185
Phone: +62 858-6727-8693 (Admin ICJ)
Website: https://fakdakom.walisongo.ac.id/

ISSN: 2541-5182 (Print)
ISSN: 2615-3580 (Online)


This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License

 
apps