Development of Learning Media for Biolarga (Biology of Snakes and Ladders) Containing Critical thinking Skills in Class IX Human Reproductive System Material
Main Article Content
Abstract
This research analyzes the characteristics and feasibility of developing biolarga (biology of snakes and ladders) learning media containing critical thinking skills on human reproductive system material. Development is carried out using a 4D development model (Define, Design, Develop, Disseminate). Learning media was developed and tested on MTs N 3 Grobogan class IX students. The data collection instrument uses a validation sheet to determine product suitability through validators, media experts, language experts, material experts, critical thinking experts, and practitioner experts. Based on the results of the validation and trials on students, the average percentage of eligibility was 84.28%. The result of this research indicates that the learning media developed is suitable for use as a medium to support the learning process, especially regarding the human reproductive system
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The copyright of the received article shall be assigned to the journal as the publisher of the journal. The intended copyright includes the right to publish the article in various forms (including reprints). The journal maintains the publishing rights to the published articles. Authors are allowed to use their articles for any legal purposes deemed necessary without written permission from the journal with an acknowledgment of initial publication to this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Afandi, Rifqi. 2015. Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dan Hasil Belajar IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pembelajaran, Vol.1, No.1.
Aghni, Rizqi Ilyasa. 2018. Fungsi dan Jenis Media Pembelajaran Dalam Pembelajaran Akuntansi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, Vol.16, No.1.
Anggis, Eka Vasia. 2022. Psikologi Pendidikan untuk Calon Guru Biologi Pada Anak Usia Remaja. Jawa Tengah: Alinea Media Dipantara.
Arikunto, Suharsimi. 2014. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Ayu, Gusti, Komang Setiani, I Gusti Ayu, Tri Agustiana, dan Dewa Ayu Puteri. 2022. Permainan Ular Tangga : Media Pembelajaran Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Mimbar Ilmu, Vol.27, No. (2): 262–69.
Bahari, Fareza Bismala. 2021. Development of Snakes and Ladders Game on Growht and Development Topic to Train Student Critical Thinking Skills 12 Grade in Senior High School. Jurnal Bioedu: Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi, Vol.10, No.3.
Dewi, Tipani Liani, Dadang Kurnia, dan Regina Lichteria Panjaitan. 2017. Penggunaan Media Pembelajaran Pips Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pena Ilmiah, Vol.2, No. (1): 2091–2100.
Filsame, D.K. 2008. Menguak Ketrampilan Berpikir Kritis dan Kreatif. Diterjemahkan oleh Sunami ME. Buku Berkualitas Prima.
Inka, Putri Ghea. 2021. Pengembangan Media Pembelajaran Ular Tangga Pada Materi Sistem Gerak Manusia di MTsN 4 Aceh Barat. Skripsi UIN Ar-Raniry Banda Aceh.
Ismail, SM. 2010. Strategi Pembelajaran Agama Islam Berbasis PAIKEM: Pembelajaran Aktif, Inovatif, Kreatif, Efektif, dan Menyenangkan. Semarang: RaSail.
Karim, Normaya. 2015. Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Dengan Menggunakan Model Jucama Di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Matematika, Vol. 3, No. 1.
Kurniawati et al. 2020. Modul Pembelajaran IPA Madrasah Tsanawiyah: Sistem Reproduksi Manusia. Kemenag Republik Indonesia.
Kusuma et al. 2015. Pengembangan Media Pembelajaran Ular Tangga untuk Materi Eksponen Kelas X SMA. Jurnal of Instructional Development Research, Vol.2, No.1.
Miftah. 2013. Fungsi dan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa. Jurnal Kwangsan, Vol.1, No.2.
Nadiyah, Halimatul. 2022. Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan. Skripsi UIN KH. Achmad Siddiq Jember.
Norrizqa, Hidayati. 2021. Berpikir Kritis Dalam Pembelajaran IPA. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan IPA. S2 IPA UNLAM PRESS.
Peraturan Kemendikbud No.16 Tahun 2022 tentang Standar Proses Pada Pendidikan Pasal 12.
Ratnaningsih, Nafiah Nurul. 2014. Penggunaan Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Motivasi Belajar IPS Kelas III A SDN Nogopuro. Sleman. Skripsi. PGSD UNY.
Semadiartha, I.K.S. 2012. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Komputer Dengan Microsoft Excel yang Berorientasi Teori Vab Hiele Pada Bahasan Trigonometri Kelas X SMA untuk Meningkatkan Prestasi dan Motivasi Belajar Matematika Siswa. Jurnal Penelitian Pascasarjana Undiksha, Vol.1, No.2.
Solekhah, Inayatus. 2020. Pengembangan Media Pembelajaran Ular Tangga Bercerita Berbasis Pendidikan Karakter Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas X Pada Materi Ekosistem Di Ma Hidayatul Mubtadi’in. Bioeduca: Jurnal Pendidikan Biologi, Vol. 2, No.1.
Solekhah, Inayatus, Nur Khasanah, dan Anif Rizqianti Hariz. 2020. Pengembangan Media Pembelajaran Ular Tangga Bercerita Berbasis Pendidikan Karakter Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas X Pada Materi Ekosistem. Bioeduca: Jurnal Pendidikan Biologi, Vol.2, No.2: 40–51.
Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. In Angewandte Chemie International Edition.
Tafonao, Talizaro. 2018. Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, Vol.2, No.2.
Thiagarajan, dkk. (1974). Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children: A Sourcebook. Washington: Indiana Univ, Bloomington.
Wati, Anjelina. 2021. Pengembangan Media Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Vol. 2, No.1: 68–73.