The Growth of Learning Enthusiasm at the Emeyodere Muslim Minority Education Institution in West Papua
Main Article Content
Abstract
The purpose of this study was to find out what factors could trigger the enthusiasm of the Emeyodere foundation students. This study uses a qualitative descriptive research method. The results showed that first, the leadership factor of the foundation, the foundation aim was to elevating the Kokoda tribe from educational backwardness. Second, motivation factor. Third, aid factor, the foundation provides assistance or donations such as books, stationery for every semester, school uniforms for disadvantaged students, and supplementary meals every two weeks.
Abstrak
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui faktor-faktor apa saja yang dapat memicu semangat peserta didik yayasan Emeyodere. Penelitian ini menggunakan metode penelitian deskriptif kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pertama, Faktor kepemimpinan yayasan, yayasan ini didirikan dengan tujuan untuk mengangkat derajat suku Kokoda dari keterbelakangan pendidikan. Kedua, faktor motivasi, ketiga, faktor bantuan, pihak yayasan memberikan bantuan atau sumbangan berupa buku-buku dan alat tulis pada setiap semester, seragam sekolah bagi peserta didik yang kurang mampu, dan makanan tambahan setiap dua minggu sekali.
Downloads
Article Details
The copyright of the received article shall be assigned to the journal as the publisher of the journal. The intended copyright includes the right to publish the article in various forms (including reprints). The journal maintains the publishing rights to the published articles. Authors are allowed to use their articles for any legal purposes deemed necessary without written permission from the journal with an acknowledgment of initial publication to this journal.
The work under license Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Arsyad, Azhar, Media Pembelajaran. Ed I; Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2008.
Damsar, Pengantar Sosiologi Pendidikan. Ed I; Cet. I; Jakarta: Kencana. 2010.
Danim, Sudarwan, Pengantar Kependidikan Landasan, Teori, dan 234 Metafora Pendidikan. Bandung: Alfabeta, 2010.
Hamalik, Oemar,. Psikologi Belajar Mengajar. Cet, VII; Bandung: Sinar Baru Algensindo, 2010,
____________, Proses Belajar Mengajar. Cet. XI; Jakarta: Bumi Aksara, 2010.
Jhonson, LouAnne, Pengajaran yang Kreatif dan Menarik. Cet. II; t.t: Indeks, 2008.
Nata, Abuddin, Ilmu Pendidikan Isalam. Cet. I; Jakarta: Kencana, 2010.
Rais, Muhammad, “Islam dan Kearifan Lokal; Dialektika Faham dan Praktik Keagamaan Komunitas Kokoda-Papua dalam Budaya Lokal”. Makalah Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri (STAIN) Sorong.,2010.
Ramayulis, Metodologi Pengajaran Agama Islam. Cet. III; Jakarta: Kalam Mulia, 2001.
Rohman, Arif, Memahami Pendidikan dan Ilmu Pendidikan. Ed I; Cet. II; Yogyakarta: Aswaja Pressindo, 2012.
Sardiman, Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Ed I; Jakarta: Rajawali Press, 2008.
Syaodih Sukmadinata, Nana, Metode Penelitian Pendidikan. Cet. IV; Bandung: Rosda, 2008.
Wahyuni, Esa Nur, Motivasi dalam Pembelajaran. Cet. I; Malang: UIN Malang Press, 2009.
Wekke, Ismail Suardi. “Pendidikan Islam dan Pemberdayaan Masyarakat (Tinjauan Pendidikan Vokasional Pesantren Raudhatul Khuffadz, Sorong)” Hermeneia, Jurnal Kajian Islam Interdisipliner. Yogyakarta: Program Pasca Sarjana UIN Sunan Kalijaga.
________________., Sari, Yuliana Ratna, Thaqafiyyat, Jurnal Kajian Budaya Islam. Tifa Syawat dan Entitas Dakwah dalam Budaya Islam: Study Suku Kokoda Sorong Papua Barat, Vol. XIII, Nomor 1, Juni, 2012.
Widodo, Slamet,. Emeyodere dalam Pelayanan Pendidikan Masyarakat Kokoda. Pusat Penelitian dan Pengabdian kepada masyarakat. Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri (STAIN) Sorong, 2009
Yudhawati, Ratna., Dkk,. Teori Dasar Psikologi Pendidikan. Cet.I; Jakarta: Prestasi Pustaka, 2011.