The Relevance of Al-Ghazali’s Tazkiyatun-Nafs Concept With Islamic Education in The Millennial Era.
Main Article Content
Abstract
This study aims to know the relevance of Al-Ghazali’s tazkiyatun-nafs concept to Islamic education. This study uses the library research method with content analysis. The results showed that there were two relevance of al Ghazali's thinking about tazkiyatunnafs towards Islamic Education, namely first, that the purity of soul (tazkiyatun nafs) in Islamic education became a basic and very important thing for students to acquire useful knowledge. Science comes from Allah Swt The Most Holy. Second, A healthy soul as a result of tazkiyatun-nafs is the key to the success of students amid the millennial life that has a very rapid change through information technology
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengatahui relevansi konsep tazkiyatun-nafs Al-Ghazali dengan pendidikan Islam. Penelitian ini menggunakan metode library research dengan content analysis. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Relevansi pemikiran al Ghazali tentang tazkiyatunnafs terhadap Pendidikan Islam di era millennial ada dua yaitu pertama, kebersihan jiwa (tazkiyatun nafs) al Ghazali dalam pendidikan Islam menjadi hal yang bersifat dasar dan sangat penting untuk dimiliki anak didik agar memperolah ilmu yang bermanfaat. Karena Ilmu itu datangnya dari Allah Swt yang Maha Suci, shalatnya jiwa, dan peribadatannya batin kepada Allah Swt. Kedua, jiwa yang sehat hasil dari tazkiyatun-nafs merupakan kunci bagi kesuksesan anak didik ditengah kehidupan millennial yang mempunyai sifat perubahan yang sangat cepat melalui teknologi informasi
Downloads
Article Details
The copyright of the received article shall be assigned to the journal as the publisher of the journal. The intended copyright includes the right to publish the article in various forms (including reprints). The journal maintains the publishing rights to the published articles. Authors are allowed to use their articles for any legal purposes deemed necessary without written permission from the journal with an acknowledgment of initial publication to this journal.
The work under license Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Ahyadi, Abdul Aziz. Psikologi Agama Kepribadian Muslim Pncasila, Bandung: Sinar Baru Algensindo, 2001.
Al-Arbasyi, Athiyyah. Dasar-dasar Pokok Pendidikan Islam. Jakarta: Bulan Bintang, 2002.
Al-Ghazali. Intisari Ihya Ulumuddin Mensucikan Jiwa Konsep Tazkiyatun-Nafs Terpadu, diseleksi disusun ulang oleh Sa’id Hawwa, terj. Aunur Rofiq Shaleh Tamhid,. Jakarta: Rabbani Press, 2011.
Daradjat, Zakiah. Ilmu Pendidikan Islam, (Jakarta, Bumi Aksara, 2017. Jakarta: Bumi Aksara, 2017.
Denzin, Norman K, dan Yvonna S Lincoln. Handbook Of Qualitative Research. 1 ed. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2009.
Nasution, Harun. Islam Ditinjau dari Berbagai Aspeknya,. 2. Jakarta: UI Press, 2002.
Nata, Abuddin. Metodologi Studi Islam. Jakarta: RajaGrafindo Persada, 2002.
Quasem, M.Abul. Etika Al-Ghazali. Bandung: Pustaka, 2000.
Syukur Masyharudin, Amin. Intelektualisme Tasawuf : Studi Intelektualisme Tasawuf Al-Ghazali. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2002.
Tafsir, Ahmad. Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam. 2 ed. Bandung: PT. Remaja Rosdakkarya, 1994.
Ubiyati, Nur. Ilmu Pendidikan Islam (IPI). Bandung: Pustaka Setia, 2001.