IKLAN LAYANAN MASYARAKAT DAN RESPON KHALAYAK

Mukaromah .*  -  Program Studi Ilmu Komunikasi, Universitas Dian Nuswantoro Semarang, Indonesia
Dzuha Hening Yanuarsari  -  Program Studi Desain Komunikasi Visual, Universitas Dian Nuswantoro Semarang, Indonesia
Mutia Rahmi Pratiwi  -  Program Studi Ilmu Komunikasi, Universitas Dian Nuswantoro Semarang, Indonesia

(*) Corresponding Author

Semarang is the capital city of Central Java with high density characteristic and well known as a trading transit place. The Government of Semarang city is actively socializing the government‟s service programs through various media, one of theseis Videotron. There are various kind of social advertisements in Tugumuda Semarang videotron and the research shows that there are 4 social ads that are remembered by the society: Obeying The Traffic Rules, Tax Amnesty, Report to Hendy and Saber Pungli. This research aims to analyze the people‟s response towards those ads. This research uses quantitative approach, descriptive as the method, and Agenda setting theory.

----------------------------------------------------------------------------------------

Semarang  adalah  salah  satu  ibukota  provinsi  di  Jawa  Tengah  Indonesia  yang memiliki jumlah kepadatan penduduk yang cukup tinggi dan terkenal sebagai kota transit perdagangan. Pemerintah Kota Semarang saat ini tengah giat melakukan gerakan sosialisasi berbagai layanan kegiatan pemerintahan melalui berbagai media, salah satunya adalah videotron. Iklan Layanan Masyarakat yang disajikan di Videotron Tugumuda Semarang cukup beragam dan berdasarkan hasil penelitian terdapat empat ILM yang cukup diingat oleh masyarakat, yaitu: Tertib Berlalu Lintas, Amnesty Pajak, Lapor Hendy dan Saber Pungli. Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji respon masyarakat terhadap empat Iklan Layanan Masyarakat tersebut. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan metode deskriptif dan diulas dengan teori Agenda Setting.

 

Keywords: Iklan Layanan Masyarakat, Agenda Setting, Videotron

  1. Denscombe, Marty. (2007). The Good Research Guide: For Small Scale Social Research Project (3rd ed.). England : McGraw-Hill.
  2. Griffin, EM. (2003). A First Look At Communication Theory. NewYork: McGrawHill
  3. McQuail, Denis. (2010). Mass Communication Theory (6th ed). California : Sage Publication, Inc.
  4. Pearson, Judy C., Paul E. Nelson, Scott Titsworth dan Lynn Harter. (2011). Human Communication (4 ed.). England: McGraw-Hill.
  5. Richard West dan H. Turner, Lynn. (2010). Introducing Communication Theory : Analysis and Application. Jakarta : Salemba Humanika
  6. Widyatama, Rendra. (2009). Pengantar Periklanan. Jakarta: Pustaka Book
  7. Internet
  8. http://daerah.sindonews.com/read/1014842/ 151/ diunduh tgl 23 Mei 2017
  9. http://dtkp.semarangkota.go.id/, diakses pada tanggal 07 Mei 2017
  10. http://www.radarsemarang.com/20160322/h utan-reklame-simpang-lima, diakses pada tanggal 06 Maret 2017

Open Access Copyright (c) 2017 Islamic Communication Journal
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Islamic Communication Journal
Published by the Department of Islamic Communication and Broadcasting
Faculty of Da'wa and Communication UIN Walisongo Semarang
Jl Prof. Dr. Hamka Kampus III Ngaliyan Semarang 50185
Phone: +62 858-6727-8693 (Admin ICJ)
Website: https://fakdakom.walisongo.ac.id/

ISSN: 2541-5182 (Print)
ISSN: 2615-3580 (Online)


This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License

 
apps